Nån som känner till denna norska badrumspanel Fibo-Trespo?Enligt reklamen en form för laminatskivor som är 10,2 mm tjocka,2400 mm höga och 620 mm breda. Kan monteras på befintlig vägg eller reglar.Verkar nästan för bra för att vara sant :-/. Är godkänd i Norge av NBI och NAA. MEN,är den godkänd i Sverige :-? Det sägs det inget om från försäljningskontoret i Sverige. Vad kan det kosta? Det ska till en hel del lister och annat för montering.

www.huntonit.se

Passa på att fråga hur duschblandaren skall monteras och checka sedan av svaret med VVS installatören (gäller dold rördragning) :-?

Kollade igenom monteringsanvisníngen och har följande frågor/synpunkter

1) Panelen skall sättas på reglar cc600, inget konstigt MEN sockeln, som förutsätts vara i keramik med tätskikt under, vad skall den sättas på ? Keramik sätts som bekant inte på trä och vid regelavstånd 600 skall det vara dubbel (2*13) gips (med kortling i detta fallet) som sedan tätskit/klinker sätts på. Detta bygger då ut ca 35mm från regeln, dvs mer än vad Fibo bygger så det blir en "hylla" nertill, verkar inte helt fiffigt, varken täthetsmässigt, estetisk eller praktiskt

2) I monteringsanvisningen gör man skillnad på våtzon och mindre våt zon, varker BKR (keramik) eller GVK (plast) eller BBR för den delen gör denna åtskillnad utan istället pratar man om våtRUM där samma regler gäller i hela utrymmet (utom el)

3) Rörgenomföringar, BKR föreskriver att samtliga rörgenomföringar skall tätas med manchett eller dylikt och GVk genom kragning av plastmatta, dvs tätskiktet är det som tätar rörgenomföringen. Fibo talar om att själva rörgenomföringen skulle lösa detta, men mig veterligen så är detta något som VVS branchen tar avstånd från, tätskiktets funktion ligger inte på VVS. Notera att silikon EJ betraktas som tätskikt.

4) De flesta bardrum har fönster, hur löser man fönsternischen med godtagbar täthet ? Profilerna är avsedda för vertikalt montage och torde inte bli täta vid geringar, allra minst om tre lister möts

5) Vad menas med "tekniskt godkänd för ytskikt på vägg i våtutrymme av Sitac", vad säger försäkringsbolagen ? Plast och keramik "godkänns" av sina resp branchorganisationer som en helhet där arbetsmetodiken och detaljutförandet är väldigt viktiga delar, fel använt läcker tätskikt som såll

Bumpar tråden pga att jag inte tycker mig sett något vettigt svar i andra trådar

Om man avser montera skivorna direkt på reglarna, hur fasen hade de tänkt man ska göra med tätskiktet?
I monteringsanvisingen ser de ju ut att ha lagt tätskiktet direkt på isoleringen ;)

Ska man dra upp våtrumsgips en bit upp på reglarna och sätta klinkerkanten på dessa?
Blir inte då sockeln väldigt tjock jämfört med skivorna? (13mm gips+2mm tätskikt+4mm fix+10mm klinker??)

Och igen, ponera att man vill montera ett blandarfäste i duschen, hur gör man med rörgenomförningarna?

• Montering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag svarar mig själv; En granne till mig har byggt sitt nya badrum av dessa skivor och stött på exakt samma problem och inte ens återförsäljaren kunde svara hur man skulle lösa sockel-problemet, så han hittade på en enkel men genial lösning.
Han skar remsor av en våtrumsgips som han satte som en sockel runt hela golvet, sedan skar han en vanlig plyfa-skiva i remsor och salade ut reglarna med dessa så de hamnade i nivå med sockeln.
Därefter fuktspärr och klinker.

Hej!
Vi funderar oxå på att använda dessa skivor i vårt nya badrum, 9 m2. Vi har kommit fram till samma lösning som ni vad gäller sockel och fuktspärr. Mitt "problem" är att jag skulle vilja ha en nisch i duschen för shampo mm. Frågan är hur man får den tät? Går det att ordna med listerna som hör till systemet tror du? Läste också att det var viktigt att få sockelkanten i våg för skivornas skull. Klurigt att få till pga fall kanske? Fortsätt gärna rapportera hur det går för dig!

Har tyvärr ingen aning om det går få tätt, återförsäljaren borde veta.
En annan fråga; Fibo-tresposkivorna kan ju monteras direkt på reglarna, men i mitt hus är reglarna i framtida badrummet på alla möjliga avstånd, nästan inte 60 cc någonstans. Kan man sätta upp ett lager OSB eller spånskiva först och montera Fibo-tresposkivorna direkt på dessa?

edit: Jag hittade svaret själv; "Skivorna kan monteras
direkt på reglar eller på
befintliga skruvfasta väggar."

Då tolkar jag det som att det är fritt fram att slå ex spånskiva i rummet först innan våtrumsskivorna åker upp!

Redigerat:
Har fått svar från Byggma ang mina frågor som även togs upp här i tråden:

Panelen skall sättas på reglar cc600, inget konstigt MEN sockeln, som förutsätts vara i keramik med tätskikt under, vad skall den sättas på ? Keramik sätts som bekant inte på trä och vid regelavstånd 600 skall det vara dubbel (2*13) gips (med kortling i detta fallet) som sedan tätskit/klinker sätts på. Detta bygger då ut ca 35mm från regeln, dvs mer än vad Fibo bygger så det blir en "hylla" nertill, verkar inte helt fiffigt, varken täthetsmässigt, estetisk eller praktiskt

Svar: Du kottlar mellan reglarna, sedan en godkänd gips eller liknande ( bygger ca. 13 mm.) utanpå ca. 15 cm. upp på väggen. Därefter sätter du en skiva tex. 13 mm. Masonite, plywood eller OSB. Sedan monterar du Fibo-Trespo våtrumsskiva utanpå detta.

De flesta bardrum har fönster, hur löser man fönsternischen med godtagbar täthet ? Profilerna är avsedda för vertikalt montage och torde inte bli täta vid geringar, allra minst om tre lister möts. Själv har jag ett fönster som kommer hamna över badkaret varför tätskiktet blir extra viktigt i mitt fall.

Svar: Du skall inte sätta Fibo-Trespo i fönstersmygen utan bygga in den & måla med godkänd färg, därefter sätter du Fibo-Trespo på väggen som vanligt & tätar med godkänd fogmassa runt fönstret & monterar fönsterfoder!

Hur gör man med rörgenomdragningar för tex att sätta en blandare på väggen vid badkaret?

Svar: Se monteringsanvisning i bifogad fil! Du mäter var rören kommer att hamna på skivan, borrar hål som är ca. 5 mm större i diameter än röret, sedan monterar du skivan & tätar med godkänd fogmassa runt röret. Därefter monteras tätningsbrickan som hör till blandaren.

Min fundering nu är vilka material och hur man ska få det tätt runt fönstret om man nu ska köra på våtrumsfärg. Ska man bygga in smygen till fönstret med våtrumsskiva eller kan man använda vanliga plankor? Misstänker att det kanske är vettigt att använda någon typ av väv i fönstersmygeln sedan för att få tätare i hörnen och lite in över fibo skivan. Men vad ska man ha för väv i så fall?

Åh vad jag tycker att detta är ett enormt steg tillbaka jämfört med de tätskikt som finns idag. Blir det verkligen så mycket billigare att montera detta än tätskikt och kakel?
Sen tycker jag att plastmatta t.o.m. är snyggare än detta men det är ju en smaksak.

Men hur blir det om man redan har ett befintligt tätskikt? Mina föräldrar har idag ett mindre badrum med plastmatta på golv och väggar som de funderar på att "liva upp" lite med Fiber Trespo-panel. Då borde ju frågan bara vara huruvida man kan fästa panelerna utan att paja mattan under - eller?
Att renovera toaletten totalt med nya mattor och dylikt är inte aktuellt.

Antar att det skulle räknas som dubbla tätskikt eftersom Fibon är tät och det är ju inte bra.

Tänkte säga samma sak. Det borde bara vara att sätta upp rakt på men som du säger så blir det väll dubbla tätskikt då vilket jag har lärt mig inte är någon hit. Frågan är hur mycket hål man måste göra i nyvarande mattan för att den inte ska räknas som tätskikt längre? Eller om man måste slita bort den ?

Tusan, hade inte en tanke på det. Så synd. :(

Hej jag frågade K-rauta om underlag och dom tyckte det var en bra idé att sätt skivorna direkt på befintlig vägg matta, vidare så tyckte dom att rörgenomföringar fixar man med någon typ av manschett, jag underar hur man skall kuna borra rörgenomföringshålen med rätt precision ? vidare att sätts skivorna direkt på isoleringen och lita på att limfogen är 100% perfekt överallt låter riskabelt. Hur gör man om golvet har platsmatta ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.