Många timmars slit för att få altanen på plats och känna glädjen efter väl utfört arbete har utbytts i hopplöshet.

Dumt nog gick jag med på min frus förslag att ha obehandlat trä till staket och låta henne behandla det med järnvitriol för att få en snygg färg på det.

Järnvitriolen hamnade på ett antal ställen den inte skulle hamna på och katastrofen är ett faktum. Det ser ut som en mås har skitit ned hela min fina altan!

Det är gråfläckigt över trallen, på staketet och på stolparna. Jag är inte glad på min hustru just nu.....

Vad kan jag göra för att rädda upp det hela?

Mvh/Magnus

• Gilla
bobas
  • Laddar…
Hej,

Vi behandlade hela vår altan (ca 80 kvm) med järnvitriol på obehandlat trä. Det blev supersnyggt efter ett par veckor. Trallen kanske inte håller i lika många år, men estetik är också viktigt!!

• Gilla
bastiliano och 1 till
  • Laddar…
Järnvitriol förstör allt det hamnar på tyvärr, snabbt går det också, alltid enklast att behandla virket innan montering. Men, det går att måla över

Wsemawe skrev:
Hej,

Vi behandlade hela vår altan (ca 80 kvm) med järnvitriol på obehandlat trä. Det blev supersnyggt efter ett par veckor. Trallen kanske inte håller i lika många år, men estetik är också viktigt!!
Absolut, och det hade inte varit någon fara om hela min altan hade varit i obehandlat trä. Nu är det så att det bara är själva staketribborna som är obehandlade, resten är tryckträ. Kombinationen tryckträ/järnvitriol fungerar inte bra kan jag meddela!

• Gilla
Flippan011
  • Laddar…
Pedda_P skrev:
Järnvitriol förstör allt det hamnar på tyvärr, snabbt går det också, alltid enklast att behandla virket innan montering. Men, det går att måla över
Visst är det enklare att behandla allt innan det sitter ihop, men nu blev det tyvärr inte så. och därför får jag lida...

Jag tror att vi kommer måla staketribborna vita och helt enkelt låta åren bleka bort fläckarna i trallen.

Vi har hela fasaden i järnvitriol. Vår byggare plastade noga alla delar av trädäcket som det skulle kunna droppa på innan han sprutade. Sen klev han i vätskan på plasten och rantade runt på däcket så nu vet jag för evigt hans skomärke och skonummer.

Funderar på att ta konsekvenserna och spruta hela däcket med vitriolen. Någon som vet om det förbättrar eller försämrar hållbarheten på tryckimpregneringen?

Jag läste nånstans att järnvitriol i sig inte har några skyddande egenskaper, men att det drar ut träets naturliga oljor till ytan och skyddar på så vis. Men hur detta påverkar tryckimpregnering (som väl till stora delar består av kopparvitriol) kan jag inte riktigt räkna ut. Pluggade till kemist på åttiotalet men det var väldigt lite trädäck där.

• Gilla
Kaninjan och 1 till
  • Laddar…
Dags för en liten uppdatering...
idag har frugan legat på knä halva dagen och skrubbat trallen med klorin där järnvitriolen så olyckligt hamnade, och döm om min totala lycka när det i princip är omöjligt att se att där har varit fläckar om man inte visste det innan!

Återstår då "bara" att måla staketribborna vita eftersom det lyckosamma resultatet med järnvitriolsbehandling uteblev. Hellre måla ribbor dock än att byta ut trallen...

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Mankan skrev:
Dags för en liten uppdatering...
idag har frugan legat på knä halva dagen och skrubbat trallen med klorin där järnvitriolen så olyckligt hamnade, och döm om min totala lycka när det i princip är omöjligt att se att där har varit fläckar om man inte visste det innan!

Återstår då "bara" att måla staketribborna vita eftersom det lyckosamma resultatet med järnvitriolsbehandling uteblev. Hellre måla ribbor dock än att byta ut trallen...

Fast grejen med järnvitriol kommer ju inte omedelbart! Du får ju låta väder & vind ge virket sin patina..

Mvh Gagga

• Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Ofta brukar man blanda i lite grå pigment för att få den gråa tonen snabbare, innan väder och vind har gjort sitt.

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
PelleFork skrev:
Vi har hela fasaden i järnvitriol. Vår byggare plastade noga alla delar av trädäcket som det skulle kunna droppa på innan han sprutade. Sen klev han i vätskan på plasten och rantade runt på däcket så nu vet jag för evigt hans skomärke och skonummer.

Funderar på att ta konsekvenserna och spruta hela däcket med vitriolen. Någon som vet om det förbättrar eller försämrar hållbarheten på tryckimpregneringen?

Jag läste nånstans att järnvitriol i sig inte har några skyddande egenskaper, men att det drar ut träets naturliga oljor till ytan och skyddar på så vis. Men hur detta påverkar tryckimpregnering (som väl till stora delar består av kopparvitriol) kan jag inte riktigt räkna ut. Pluggade till kemist på åttiotalet men det var väldigt lite trädäck där.
Om man behandlar trä med Vitriol så drar den sakta ut den naturlig impregneringen i trät. Dom ämnen som finns naturligt i Lärk, Gran eller vad man nu valt att använda försvinner snabbare. Vitriolen skadar dessutom ytan på träet så att vatten lättare absorberas av ytan. Jag har flera kunder som för ca 10 år sedan behandlade sin Lärkaltan med Vitriol, och dom har idag problem med röta och på vissa ställen fläckigt åldrande.
Dom som jag vet har använt Vitriol med gott resultat har använt den på fasader, plank eller dyligt där materialet torkar snabbare än på en lätt kupig altanbräda.

• Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Mankan skrev:
Det är gråfläckigt över trallen, på staketet och på stolparna. Jag är inte glad på min hustru just nu.....

Vad kan jag göra för att rädda upp det hela?
Skilsmässa?

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Skilsmässa?

Isåfall en skilsmässa begärd av MAKAN!
Efter en dag på knä för att blidka en grinig byggmästare...
;)¨

• Haha
  • Gilla
AnnJepp och 1 till
  • Laddar…
Ta det nu lugnt, och avvakta effekten av vitriolen. Och köp en liten rosenbukett till hustrun samt bjud ut henne på restaurang. Hon kommer aldrig att glömma denna sjangdobla gest.

• Gilla
AnnJepp och 5 till
  • Laddar…
K Karldanaxel skrev:
Ta det nu lugnt, och avvakta effekten av vitriolen. Och köp en liten rosenbukett till hustrun samt bjud ut henne på restaurang. Hon kommer aldrig att glömma denna sjangdobla gest.
TS verkar ha varit lugn sedan 2007...

• Haha
  • Gilla
ullerbuller och 4 till
  • Laddar…
Sorry, kollade inte datum. Synd att så gamla trådar kommer upp i flödet.

• Gilla
  • Haha
BosseBeach och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.