Någon som vet vad man kan köpa led downlight för monterings i innertak badrum ip44, svängbar ljuskälla (riktning) till hyffsat bra priser.

Det måste vara varmvitt ljus i dom.

Har tänkt använda dessa som huvudbelysning i badrummet.
 
Det finns i diverse butiker som Clas Ohlson, Jula, Kjell&Co mfl. Du kan använda samma spot som för halogen och sätta i en led-reflektorlampa. Jag har en lampa för 230V och slipper därmed trafo. Min spot är Hide-a-lite men det finns likadana kopior. Tänk bara på att det inte går att dimra led-lamporna.
 
Tänk bara på att det inte går att dimra led-lamporna
Det finns speciella trafos för att dimmra LED. Dessa kan hittas också på:

http://www.hide-a-lite.se/
 
Jag skulle undvika LED helt och hållet. Vad tillverkarna än säger är inte färgåtergivningen direkt bra, varmvitt eller inte. Hur nöjda kommer hushållets kvinnor vara när de ska sminka sig i konstig färgåtergivning?
 
Jag köpte en GU10 Varmvit led-lampa på JULA för 59:- för att testa, och de lyser verkligen inte bra. Ljusstyrkan motsvarar en "vanlig" 10W glödlampa och det är ju inte mycket om man ska ersätta en "vanlig" 50Wattare....
 
***********
 
Jag har redigerat lite i Silfwerpihl's inlägg.

Vi har tidigare haft en tråd där flera av inläggen kom ifrån tillverkaren/importören av Hide a light som låtsades vara vanlig användare, sådana inlägg är inte tillåtna på forumet.

Detta skrivet som en förklaring till Silfwerpihl's inlägg.
 
LED har ju inte samma färgåtergivning som glödljus, det har ju heller inte lysrör även om det finns snarlika. Färgen skiljer ju även mellan olika glödlampor. Frågan är vad man kan tänka sig använda dem till. Eftersom ljuseffekten inte heller är i närheten av vad en allmänbelysning behöver vara är det opraktiskt att använda dem till det. Själv har jag satt dem i fönster och planerar att använda dem till trädgårdsbelysning och ovanför portar. Ett väldigt billigt alternativ för lampor som man vill ha tända väldigt mycket. Men i ett badrum är man väl inte så mycket? Där passar vanlig halogen bättre som man dessutom kan dimra till lämplig nivå, både för myset och ekonomisk besparing.
 
m.a.g skrev:
LED har ju inte samma färgåtergivning som glödljus, det har ju heller inte lysrör även om det finns snarlika. Färgen skiljer ju även mellan olika glödlampor. Frågan är vad man kan tänka sig använda dem till. Eftersom ljuseffekten inte heller är i närheten av vad en allmänbelysning behöver vara är det opraktiskt att använda dem till det. Själv har jag satt dem i fönster och planerar att använda dem till trädgårdsbelysning och ovanför portar. Ett väldigt billigt alternativ för lampor som man vill ha tända väldigt mycket. Men i ett badrum är man väl inte så mycket? Där passar vanlig halogen bättre som man dessutom kan dimra till lämplig nivå, både för myset och ekonomisk besparing.
Är det någon som har några faktiska Ra-index på en modern LED? Hade besök av OSRAM häromdagen som visade en LED som hade ett ra-index kring 80, vilket inte är mycket sämre än ett lysrör. Dock en bit ifrån halogen som ligger runt 100, men inte alls så pjåkigt.
 
RA på 80 låter ju som sagt helt ok. Trodde inte de låg så högt faktiskt. Jämställer ju dem med lysrör. Själv skulle jag iofs aldrig drömma om att ha lysrör som allmänbelysning i hemmiljö ändå.

Bekräftas bla. här:
http://www.voltimum.se/news/2154/infopro.manufacturer.brand/OSRAM-100-ar---OSRAM-LED.html

Där kan man också läsa:
Fördelar med LED:
*Drar så lite el att kontinuerlig drift funkar, typiskt värde är 0,1W/diod
*Går att variera massor vad gäller färger, storlek och ljusstyrka
*Den nya generationens vita LED har Ra-index 80
*Finns för alla möjliga och omöjliga användningsområden
*Avger nästan ingen värmestrålning
*De senaste modellerna är okänsliga för temperaturvariationer, skakningar och vibrationer
*Innehåller inga miljöfarliga ämnen och är därför ett bra val ur miljösynpunkt


Tror man skall kolla upp det närmare när man köper LEDen också, tror inte att majoriteten av dem som finns ute nu tangerar RA80.
 
silfwerpihl skrev:
Tror man skall kolla upp det närmare när man köper LEDen också, tror inte att majoriteten av dem som finns ute nu tangerar RA80.
Förmodligen inte. Men är man noga och kollar upp vad man köper (kanske kan man byta till en bättre ljuskälla än den som medföljer en armatur) så kan man i vilket fall göra väldigt trevliga effekt och till viss del mysbelysningar med hjälp av LED. Fördelarna vid sådana typer av installationer är ju att det som sagt varken tar mycket plats eller alstrar mycket värme.

Som allmänbelysning kan det funka om man är noga med val av material, placering och kan leva med färgåtergivning i klass med ett skapligt lysrör (lysrör används ju som allmänbelysning i massor av kontor och det verkar inte många klaga på det?).
 
Styrman_jansson skrev:
Är det någon som har några faktiska Ra-index på en modern LED? Hade besök av OSRAM häromdagen som visade en LED som hade ett ra-index kring 80, vilket inte är mycket sämre än ett lysrör. Dock en bit ifrån halogen som ligger runt 100, men inte alls så pjåkigt.
Halogen har inget RA-index överhuvudtaget eftersom att det är en glödljuskälla. Och eftersom att RA-index bara mäter färgåtergivningen i ett fåtal färger så säger det egentligen ingenting om hur det ser ut över hela spektrat. En ljuskälla kan i teorin ha RA-index på 100 och ändå ge förskräcklig färgåtergivning på alla färger utom de sex referensfärgerna man utgår ifrån, detta då lysrör osv ej har ett kontinuerligt färgspektrum.

Sen ska man inte tro allt försäljarna säger om LED. Jag har hört varje mässa i sex år att: "NU har vi en LED-armatur som ger ljus som inte går att skilja från glödljus." Det man undrar då är ju liksom: "Men den du sa samma sak om förra året då."

Sen kvarstår faktum att det ännu så länge är väldigt platt ljus i LED.
 
Tor skrev:
Halogen har inget RA-index överhuvudtaget eftersom att det är en glödljuskälla. Och eftersom att RA-index bara mäter färgåtergivningen i ett fåtal färger så säger det egentligen ingenting om hur det ser ut över hela spektrat. En ljuskälla kan i teorin ha RA-index på 100 och ändå ge förskräcklig färgåtergivning på alla färger utom de sex referensfärgerna man utgår ifrån, detta då lysrör osv ej har ett kontinuerligt färgspektrum.

Sen ska man inte tro allt försäljarna säger om LED. Jag har hört varje mässa i sex år att: "NU har vi en LED-armatur som ger ljus som inte går att skilja från glödljus." Det man undrar då är ju liksom: "Men den du sa samma sak om förra året då."

Sen kvarstår faktum att det ännu så länge är väldigt platt ljus i LED.

Hmm oki, det går lite emot vad jag har lärt mig... Jag har nämligen fått lära mig att glödljus (glödlampor & halogen) har RA-index på 100.
I övrigt känner jag igen det du säger om ett fåtal referensfärger osv.

Mmm jag är nog också fortsatt lite halvskeptisk till LED som annat effektbelysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.