Danska modemagnaten bygger "fet" husbåt rekordsnabbt med svenska byggare – Grand Designs
Snickaren och byggledaren rodde Bjørn Bruuns husbåt i hamn. Foto: TV4
När vi i Sverige säger "snygg" eller "cool", säger dansken "fet". I avsnitt 3 av Grand Designs är det precis vad Bjørn Bruun vill ha: den fetaste husbåten i hela Köpenhamn. Men bygget sker inte i Danmark. Istället har han anlitat svenska hantverkare och en svensk arkitekt för att bygga huset i Trelleborg och sedan bogsera det hem till sin plats i Köpenhamns hamn.
Det är ett vågspel. Blir husbåten för tung riskerar den att ta in vatten under bogseringen och blir den för lätt kan den istället överskrida den tillåtna bygghöjden. I det här spännande avsnittet får vi inblick i hur det är att bygga en husbåt och hur bra det kan gå när man redan från början har en rejält tilltagen budget.
Fakta om Bruuns husbåtsbygge
Plats: På vattnet i Köpenhamn
Byggherre: Bjørn Bruun
Arkitekt: Helena Bloom, Leva husfabrik
Budget: 11-12 miljoner svenska kronor
Byggstart: April 2024
Planerad inflytt: Augusti 2024
Grund: Betongponton
Väggar: Massiva KL-träelement
Fasad: Plåt
Tak: Papp
Golv: Trä (betog blev för tungt)
Om Bjørn Bruun
Bjørn Bruun, 60 år, är känd som mannen bakom det danska klädmärket Bruuns Bazaar, den första danska producenten att arrangera modevisningar i Paris. Han har alltid älskat vatten, att segla och surfa, ja allt som har med hav att göra.
Nu har barnen flyttat hemifrån och Bjørn vill lämna sin 12-rummare i centrala Köpenhamn. Drömmen är ett hem precis vid vattnet, något som både är stilrent, håller hög kvalitet och åldras vackert.
– Man lever bara en gång, man måste våga testa, säger han.
Bygger i Sverige och bogserar till Danmark
Trots att platsen i Köpenhamns hamn är säkrad hittar Bjørn inga danska entreprenörer som känns rätt. Istället väljer han den svenska arkitekten Helena Bloom vid Leva husfabrik och hennes svenska byggteam.
Helena har aldrig ritat en husbåt tidigare, men tar sig an projektet med entusiasm. För att allt ska flyta på (i dubbel bemärkelse) bor hon i Trelleborg under hela byggtiden och leder arbetet på plats, borta från sin familj på Gotland med barn och barnbarn.
En modern minimalistisk låda på betongponton
Husets grund blir en en betongponton som är 30 meter lång och 6 meter bred. Taket täcks i tjärpapp och ytterväggarna kläs i matt svart falsad plåt. I änden av båten bygger han en insynsskyddad terrass med egen badplats och utedusch.
Planlösningen består av master bedroom, två mindre sovrum, två marmorinklädda badrum samt en bastu. På resterande yta finns ett öppet kök med matplats, en stor vardagsrumsdel med fri utsikt över vattnet och innerstan.
För att optimera ljusinsläppet får husbåten även två atriumgårdar med plats för grönska. Huset ska ha trägolv och trä på innerväggarna.
Ambitionerna är höga. Det ska vara den snyggaste husbåten i Köpenhamn. När han ligger i sitt sovrum ska det vara “next level” eftersom det är så fint.
– Jag ska älska att vara på den båten, det är mitt krav.
Han vill designa sitt hus som han designar kläder: De ska vara vackert, det ska ha god kvalitet, det ska åldras vackert och det ska ha ett rimligt pris.
Bygger dygnet runt i Trelleborg
Byggplatsen i Trelleborgs hamn hyr de i två månader från april 2024. De höga kostnaderna för plats, kranbilar, staket, arbetspråm, marinahall, toaletter och bodar gör att tempot måste vara högt.
Pontonen gjuter man i fyra delar som väger totalt 100 ton. När den är klar lyfter man över den i vattnet med kranar.
Väggelementen bygger de av KL-trä, men eftersom man inte kan använda vattenpass på vattnet får snickarna mäta vinklarna med specialtillverkade aluminiumprofiler i exakt 90 grader.
För att husbåten ska hålla balansen måste de montera väggarna i jämn vikt på båda sidor. Det är inte enkelt, men de klarar det galant.
Varför byggs inte fler flytande hus?
Programledaren Mark Isitt besöker den nederländska byggfirman Mast, specialister på flytande bostäder. Arkitekten Marshall Blecher ser tre hinder för att tekniken inte är mer spridd:
- Inga byggregler för bostäder på vatten.
- Tekniska utmaningar med vatten, avlopp och el även om mycket är löst idag.
- Brist på goda exempel.
– När vi väl börjar bygga flytande hus kommer vi att se fler, säger Blecher.
Bogseringen till Köpenhamn
I mitten av augusti 2024 är det dags. Allt måste vara tätat och inredningen förankrad. Tidigt på morgonen, i bra väder, påbörjar de den 10–12 timmar långa färden.
Bjørn är med hela vägen, och väl framme i Köpenhamn tar danska byggare över för sista finliret med bland annat balansering med hjälp av vattenfyllda plastdunkar som töms med kompressor. Bjørn dyker ner med dem själv och ser till att de kommer på plats.

Resultatet – “Fetare än jag vågat hoppas”
I april 2025 kommer Mark till husbåten för att beskåda mästerverket. Ett 200 kvm stort hem som badar i ljus, tack vare atriumgårdarna. Tur är väl det när husbåtarna ligger så tätt.
Här finns tre sovrum. Master bedroom är riktigt “fett”.
Bastun har marmorgolv och utsikt mot ett av atrierna.
Från uteplatsen kan han enkelt bada eller hoppa i båten.
Arkitekt och byggprojektledare Helena är också nöjd. Hon tycker att de har gjort ett bra projekt som har flutit på.
Budget var 11-12 miljoner, men de klarade sig lite under 11 miljoner kr. Björn är väldigt nöjd och även om han är en kritisk person, så är det inte mycket han skulle vilja ändra på.
Kommentarer
35