10 436 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Prisjämförelse på byggmaterial i Sten
Sida 1 av 2
Tänkte det kan vara bra att försöka sammanställa prisuppgifter på byggmaterial (Sten, betong o dyl) i en egen tråd. Fyll gärna på, så vi får denna så komplett det bara går.
Prisjämförelse för olika stenbyggnadsmaterial:
Ytong (Yxhult): ca 470kr/m2
H+HCelcon: Celblock 300 mm ca 340kr/m2
Celblock 365 mm ca 410kr/m2.
25 kg lim: 70kr
puts, invändigt och utvändigt, balkar tillkommer
Hebel (tysk Ytong): ?
Ytong (Polen): Ytongsten 60X20X36,5 cm pris i Polen ca 213 kr/m2 . Frakt tillkommer till Sverige, ca 10000 kr för 42 tons lastbil (Joen)
Optiroc Leca Isoler: 593kr/m2 Pris inkluderar inte frakt, lim/cement, eventuell armering, isolering, nät eller puts.
Lättklinkerbetong prefab. helvägg (Leca): ?
Palikka: Gjutform: ca 400kr/m2
Betong 174 kr/m2
Armering 51 kr/m2
Puts 550 kr/m2
Gips 25 kr/m2
Dorocell Gjutform: ca 250kr/m2, i övrigt samma princip som Palikka.
Pre-fab betongelement (inkl. puts): ca1040kr/m2 (Sweli)
Prisjämförelse för olika stenbyggnadsmaterial:
Ytong (Yxhult): ca 470kr/m2
H+HCelcon: Celblock 300 mm ca 340kr/m2
Celblock 365 mm ca 410kr/m2.
25 kg lim: 70kr
puts, invändigt och utvändigt, balkar tillkommer
Hebel (tysk Ytong): ?
Ytong (Polen): Ytongsten 60X20X36,5 cm pris i Polen ca 213 kr/m2 . Frakt tillkommer till Sverige, ca 10000 kr för 42 tons lastbil (Joen)
Optiroc Leca Isoler: 593kr/m2 Pris inkluderar inte frakt, lim/cement, eventuell armering, isolering, nät eller puts.
Lättklinkerbetong prefab. helvägg (Leca): ?
Palikka: Gjutform: ca 400kr/m2
Betong 174 kr/m2
Armering 51 kr/m2
Puts 550 kr/m2
Gips 25 kr/m2
Dorocell Gjutform: ca 250kr/m2, i övrigt samma princip som Palikka.
Pre-fab betongelement (inkl. puts): ca1040kr/m2 (Sweli)
Hej!
Fyller på med info från Beijer angående isolerad LECA:
--- klipp från mail ---
Vi jobbar endast med Optiroc av de lev Du nämnde.
Deras isolerade block heter Isoblock och det finns en modell:
ISOBLOCK 35X19X59 CM, RAK
8,4 ST/M2 36 ST/PALL
Du behöver enl mina beräkningar ca 55-60 pallar. Sedan kommer det nog att gå bort en del för fönster mm.
Priset är 56,50 kr/st + moms = 70,63 kr/st inkl moms.
Priset är fritt fabrik, dvs frakt tillkommer. Det är svårt att ge Dig ett pris på frakten förrän man vet antal pallar, lev-tid, lev-adress mm.
--- klipp ---
Alltså:
Optiroc Leca Isoler från Beijer: ~593 kr/m2 inkl. moms
Detta inkluderar inte frakt, limm/cement, eventuell armering, isolering, nät eller puts. Notera även att detta förmodligen inte heller inkluderar eventuella storbyggar rabatter.
Mvh Stefan
PS BoByggaren, för gärna in detta i din tabell ovan så blir det lättare för folk att läsa framöver. Kan du också sätta alla olika "märken" i bold när du ändå editerar listan? DS
Fyller på med info från Beijer angående isolerad LECA:
--- klipp från mail ---
Vi jobbar endast med Optiroc av de lev Du nämnde.
Deras isolerade block heter Isoblock och det finns en modell:
ISOBLOCK 35X19X59 CM, RAK
8,4 ST/M2 36 ST/PALL
Du behöver enl mina beräkningar ca 55-60 pallar. Sedan kommer det nog att gå bort en del för fönster mm.
Priset är 56,50 kr/st + moms = 70,63 kr/st inkl moms.
Priset är fritt fabrik, dvs frakt tillkommer. Det är svårt att ge Dig ett pris på frakten förrän man vet antal pallar, lev-tid, lev-adress mm.
--- klipp ---
Alltså:
Optiroc Leca Isoler från Beijer: ~593 kr/m2 inkl. moms
Detta inkluderar inte frakt, limm/cement, eventuell armering, isolering, nät eller puts. Notera även att detta förmodligen inte heller inkluderar eventuella storbyggar rabatter.
Mvh Stefan
PS BoByggaren, för gärna in detta i din tabell ovan så blir det lättare för folk att läsa framöver. Kan du också sätta alla olika "märken" i bold när du ändå editerar listan? DS
Hej igen!
Det verkar som om Yxhult med deras Ytong ligger ca 10% dyrare än H+HCelcon prismässigt.
Kortfakta om lättbetong:
* Yxhult tillverkar lättbetong i form av Ytong
* H+HCelcon tillverkar lättbetong i form av Siporex
klippt från http://w1.921.telia.com/~u92107162/atillo.htm
Detta byggmaterial, som uppfanns på 1920-talet, tillverkas antingen såsom oarmerade block för murning eller som armerade byggelement. De senare får inte kapas pga att armeringens ändförankring då försvinner. Materialet är värmeisolerande, lufttätt (80% av porerna är slutna), har låg volymvikt, högt brandmotstånd samt är bärande upp till fyra våningar.
Gasbetong. Autoklaverad (högtrycksånghärdad) lättbetong. T ex Siporex (framställt av skifferkalk och cement) och Ytong (framställt av sand och cement). Blå betong kallas gasbetong som är tillverkad av radonhaltigt material.
Lättballastbetong.Lättbetong som innehåller ballast med låg densitet, vanligtvis lättklinker (även kallat leca) vilket består av expanderad bränd lera.
--- klipp ---
Mvh Stefan
Det verkar som om Yxhult med deras Ytong ligger ca 10% dyrare än H+HCelcon prismässigt.
Kortfakta om lättbetong:
* Yxhult tillverkar lättbetong i form av Ytong
* H+HCelcon tillverkar lättbetong i form av Siporex
klippt från http://w1.921.telia.com/~u92107162/atillo.htm
Detta byggmaterial, som uppfanns på 1920-talet, tillverkas antingen såsom oarmerade block för murning eller som armerade byggelement. De senare får inte kapas pga att armeringens ändförankring då försvinner. Materialet är värmeisolerande, lufttätt (80% av porerna är slutna), har låg volymvikt, högt brandmotstånd samt är bärande upp till fyra våningar.
Gasbetong. Autoklaverad (högtrycksånghärdad) lättbetong. T ex Siporex (framställt av skifferkalk och cement) och Ytong (framställt av sand och cement). Blå betong kallas gasbetong som är tillverkad av radonhaltigt material.
Lättballastbetong.Lättbetong som innehåller ballast med låg densitet, vanligtvis lättklinker (även kallat leca) vilket består av expanderad bränd lera.
--- klipp ---
Mvh Stefan
Tjena BoByggaren!
I den andra tråden i Byggnadsmaterial om "sten" nämns att 36,5cm breda Ytong block från Polen kostar ca 213kr/m2 utan rabatt. Du kanske kan föra in detta i stället för det som står för 20cm breda block (20cm har inget vidare U-värde om man planerar att putsa utan extra isolering).
Mvh Stefan
I den andra tråden i Byggnadsmaterial om "sten" nämns att 36,5cm breda Ytong block från Polen kostar ca 213kr/m2 utan rabatt. Du kanske kan föra in detta i stället för det som står för 20cm breda block (20cm har inget vidare U-värde om man planerar att putsa utan extra isolering).
Mvh Stefan
Hej igen!
BoByggaren: Vart fick du priset 410kr/m2 för H+Hcelcon Celblock 365mm? De priser jag sett ligger närmare 445kr/m2 inklusive moms ???
Köper man ett större parti Ytong (märke Yxhult?) från Beijer belatar man dock ca 470kr/m2.
Mvh Stefan
Hej Stefan,Stefan skrev:
Prisuppgifterna fick jag via mailväxling direkt med H+H Celcon i Malmö.
De hänvisar också till Beijer, har inte kollat med dom vad deras pris är.
BoByggaren!
Å sjutton! Det var Beijer (i Stockholm) som gav mig priset på ~470kr/m2 för 365mm bred ytongsten. I och för sig vet jag inte om Beijer killen som jag pratade med gav mig priser för Yxhult eller H+HCelcon men det borde inte skilja så himla mycket ???
Var ditt pris inklusive moms?
Mvh Stefan
Å sjutton! Det var Beijer (i Stockholm) som gav mig priset på ~470kr/m2 för 365mm bred ytongsten. I och för sig vet jag inte om Beijer killen som jag pratade med gav mig priser för Yxhult eller H+HCelcon men det borde inte skilja så himla mycket ???
Var ditt pris inklusive moms?
Mvh Stefan