Vet inte om detta rätt underavdelning men moderatorn får flytta till bättre ställe om det anses bättre.

Har bott i vårt hus i drygt två månader nu och nu har vi börjat känna en konstig luckt i toalett och duschutrymmet. Vi har dock väldigt svårt att säga vad det luktar.
Lite fakta:
- Huset är från -37
- Toa/dusch renoverades 2004. Kakel på väggar och klinkers
på golv
- Elgolvvärme
- Vi har skurat och fejat för att ta bort ev lukt i fogar.
- Vattenlås och övriga rör i dusch och handfat är väl
rengjorda och verkar OK
- Hade en rörmokare här som inte tyckte att det luktade
avlopp i alla fall
- Anticimex var här idag och kom fram till att det inte luktar
mögel och inte avlopp, kanske lite kemiskt möjligtvis.
- Ventilationen i är lite bristfällig och skall åtgärdas.
- Fackmän gjorde arbetet 2004 både rör och inredning.

Så nu är frågan: Vad kan det vara som luktar??

Efter att ha sökt i forumet så har vi bara två idéer:
1. Det verkar inte finnas någon avluftning på taket för avloppet som gjordes om i samma veva. Har läst om vacumventiler men vet inte hur de ser ut eller var de monteras.
2. Fogmassan kan reagera med gummi eller plast och orsaka lukt. I duschavloppet ser vi en liten gummigant titta fram undder en förhöjningsring.

Mycket tacksamm för råd, tips och förklaringar (och gärna åtgärdsförslag)

Apropå lukt inomhus; Min syster har upptäckt att avloppsluftaren slutar inomhus. Närmare bestämt i krypvinden (eller vad det nu kallas där där det är förbyggt framför snedtaket..). Luktar i hela huset. Illa. Måste riva upp för att kunna fixa det!
Konstiga hantverkare.. >:(

Finns det möjlighet att en råtta kan ha kommit in, det kan lukta något förskräckligt om en sådan dör t.ex. i en vägg eller mellantak. Tack och lov går det ju över efter en tid men nu är ju den årstiden när de små djuren söker sej in.

T
Försök hitta avlopps-luftningen eftersom din beskrivning tyder på detta, som de andra skrev så verkar detta ha pajat ihop-kolla om det gurglar i vattenlåsen till handfatet när du spolar kraftigt (typ från WC).

Det finns också en möjlighet -även om detta låter heltokigt, att firman som gjorde detta jobb har lyckats med att koppla ihop avlopps-avluften med frånluften från badrummet på samma ventilationsrör och att ni då drabbas av "baksug" av naturliga orsaker.

kingedward skrev:
-.
- Ventilationen i är lite bristfällig och skall åtgärdas.

2. Fogmassan kan reagera med gummi eller plast och orsaka lukt. I duschavloppet ser vi en liten gummigant titta fram undder en förhöjningsring.
Åtgärda ventelationen snarast.. det lär ju inte bli sämmre. i sånna gammal hus är det extra viktigt med god/mycket god ventelation i badrum..

din punkt 2 där.. Det är helt normalt. Det är lite av tätsiktet & Brunnsmanschetten.. Så det ska inte vara några problem alls..

Tror på tipset med råttan, har jag varit med om ett par gånger. Luktar f-n i ett par veckor, sen börjar det avta.

Vi höll på att bli galna på vår lukt i badrummet tills jag kom på att det var den gummimatta vi har i badkaret då den lilla badar/duschar. La undan den i garderoben och då försvann den kemiska lukten...

Tack för alla svar!

Jag tror att det börjar klarna lite nu. Frugan har varit övertygad om att det är någon kemisk reaktion mellan tätskicktet och sättmassan till klinkersen. Jag tycker dock att det borde luktat tidigare då.
Efter att ha lyckats ta mig i i en sluten sidovind så lyckades jag hitta en vacumventil till avloppen. Det gick även några värmerör och vatten rör där ute. Dessa rör och avlopp var inbäddade i isolering sp jag utgår från att det kan bli kalt där ute. Vi har ju märk att det luktar mer när det kryper under noll grader. Jag lyfte på vacumventilen och där kunde man se kondens.
Kan det vara så att den fryser fast när det blir kallt och på så något sätt får lukten att sippra ut. När jag ändå tog bort vacumventilen så passade jag på att sniffa i röret och doften var den samma som i badrummet. Till och med frugan kände igen doften.

Nu till frågan, Vad göra??

En ny vacumventil lär ju också drabbas av kondens. Skall vi isolera rören mer? Vakumventilen som sitter är relativt ny och systemet består av plaströr.

leifa.k skrev:
Själv hade jag tänkt att byta ut mitt avluftningsrör som går ut genom takpannorna mot en med vakumventil, trodde att det var driftsäkert eftersom i princip varenda nybyggda villa har en sådan, men efter ditt inlägg så vet jag inte längre..... får väl behålla befintligt system, det är ju driftsäkert som någon skrev.
Precis så tänkte jag vid nybygget, så få rörliga delar som möjligt så slipper man (kanske) problem ;)

Hej igen och tack för alla svar!

Nu har rörmokaren varit här med en kollega samt snickaren so var ansvarig för hela renoveringen. Dom ser fortfarande ut som frågetecken.

Vi har dock konstaterat följande:
Det börjar lukta redan vid +5 grader.
Luktar mer ju kallare det är.
Temperaturen på golvvärmen verkar inte spela någon roll.
Om man stoppar in näsan bakom toaletten där avloppet går ner i golvet så känner man
alltid lukten oavsett temperatur. Dock svagt när det är varmt.
Avloppet på toaletten är dolt på själva toaletten och det är trångt mellan duschkabin,
toalett och väggar så man ser inte hur anslutningen ser ut men det verkar vara någon typ av bälg i vit ganska hård plast.

Slutsatsen blir alltså att toalettavloppet läcker lite samt att vakumventilen fungerar som tänkt.

Nu är ju frågan:
Varför luktar det mer när det är kallt?
Vakumventilen ordnar ju så att det inte blir vakum när man spolar men förblir stängd om det skulle uppstå tryck i rören. Skulle det kunna vara så att det av någon konstig anledning uppstår övertryck i avloppet när det blir kallare och då läcker ut genom den dåliga anslutningen för toalettavloppet.
Ett avluftningsrör på yttertaket skulle ju lösa detta problem också men jag är inte sugen på att göra hål i det nuss omlaggda taket om jag inte måste.

Förslag?????????

Tur att det är varmt nu så att det för tillfället är luktfritt.

Slutsatsen blir alltså att toalettavloppet läcker lite
Förslag?????????
Se till att få det tätt så kan du glömma dina bekymmer.

T
OK, vi provar igen, baserat på tidigare inlägg:

Gammalt 30-talshus med renoverat badrum och vacumventil i "krypvind".
När det blir kallare kyls luften i krypvinden ned och kyler då även luften i avloppsröret snabbare = sjunker snabbare, du har en liten läcka vid anslutningen till WC:et och jag misstänker att du har badrumsfläkt eller en vanlig ventil i badrummet upp till  skorstenen på huset. Alltså när det blåser ute eller när ev badrumsfläkt går och det närmar sig 0-strecket får du då "backsug" i glipan i anslutningen till WC-stolen då din vacumventil på krypvinden "öppnar" vid detta tillfälle genom det undertryck som du då har i badrummet (självdragsventilation alt med fläkt). Nästa möjlighet är att det finns ett WC till eller kök på samma stam som vacumventilen sitter på, och när det då spolas längre ned öppnar ventilen och den kylda luften passerar WC i badrummet där anslutningen läcker.

Oavsett vilket, ågärden är att isolera WC-anslutningen ordentligt, den får inte ha glipor.
Kondensen i vacum-ventilen är naturlig beroende på att du har varmvatten som åker i avloppet och fukten kondenserar ut mot vacumventilen. Det kan finnas en chans att den kan frysa fast men då ska det vara rejält kallt under en längre tid.

Det slog mig just att du skrev att WC och dusch satt nästan ihop, kolla även att vattenlåset i dushen är o.k, då det finns en klassiker med hantverkare som glömt att sätta tillbaka insatsdelen (moderna avlopp har en plastinsats med ögla där vattenlåset är- den kan också ha satts tillbaka på snedden, och den måste sitta fast helt luftätt)

Finns det möjlighet att en råtta kan ha kommit in, det kan lukta något förskräckligt om en sådan dör t.ex. i en vägg eller mellantak.
Hehe..Ja detta har man ju råkat ut för. För några år sedan strax innan jul så fick vi en sådan odör..Jag lokaliserade lukten strax ovanför där avloppsröret går genom bottenbjälklaget ner i torpargrunden. Inbillade mig att lukten förstärktes när någon varit på toan. Efter närmare två veckor så fick det vara nog, jag bröt upp golvet för att fixa "läckan"..Men vad fann jag på ett av radiatorrören om inte en liten ynklig död mus.. >:(.

kan det vara så att ni har självdragsventilation
kallare ute större undertryck i huset och "baksug"
men hursomhaver in med en ny gummiring och silicon
(fick själv en glipa efter att jag var tvungen att lyfta ur stolen för att kunna rensa ett (oförklarligt) stopp i avloppet, tätningsringen hade åldrats och blivit för stel för att täta)

Har i ett hyreshus jagat samma typ av svårhittade fel. Det var packningen runt toastolen som gett upp efter HTspolning av stammarna. Lutar åt "skorstens" teorin Yondalar presenterade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.