9 584 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Erfarenheter av Mitsubishi E16SX avfuktare?
Sida 1 av 2
Hejsan!
Har precis blivit med hus som har ca 85 m2 ganska rå källare. Det finns tvättstuga utan torktumlare så tanken är att skaffa en avfuktare för att dels torka tvätt och dels förbättra klimatet i källaren (som ej är omdränerad ännu).
Jag såg Råd&Rön's test och fastnade lite för Mitsubishi E16SX (trots att jag tycker att den är lite dyr) eftersom den var den effektivaste på lägre temperaturer.
Är det någon som har några erfarenheter av denna avfuktare?
5500 kr verkar vara ett standardpris. Är det någon som kommit undan billigare och var har ni i så fall köpt den.
Det finns några vattenreadiatorer i källaren (kopplade till fjärrvärmen) så det går ju att höja tempen lite, frågan är väl hur mycket. Är inte ute efter att få källaren bebolig utan bara ett mindre fuktigt klimat.
Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot.
Har precis blivit med hus som har ca 85 m2 ganska rå källare. Det finns tvättstuga utan torktumlare så tanken är att skaffa en avfuktare för att dels torka tvätt och dels förbättra klimatet i källaren (som ej är omdränerad ännu).
Jag såg Råd&Rön's test och fastnade lite för Mitsubishi E16SX (trots att jag tycker att den är lite dyr) eftersom den var den effektivaste på lägre temperaturer.
5500 kr verkar vara ett standardpris. Är det någon som kommit undan billigare och var har ni i så fall köpt den.
Det finns några vattenreadiatorer i källaren (kopplade till fjärrvärmen) så det går ju att höja tempen lite, frågan är väl hur mycket. Är inte ute efter att få källaren bebolig utan bara ett mindre fuktigt klimat.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
Samma erfarenhet för mig. Mycket tyst och den sörplar i sig fukt av bara den. Just nu står den som torkare för virkesförrådet, men skall sedan installeras semi-permanent i tvättstugan för torkning av tvätt. Den blir då ansluten direkt till avloppet.
SX har till skillnad från S lite mer program, finesser och en display på framsidan. Ingen skillnad på kapacitet dock.
SX har till skillnad från S lite mer program, finesser och en display på framsidan. Ingen skillnad på kapacitet dock.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
S-modellen är en dryg tusenlapp billigare
Tack för era svar.
Verkar som om ni är nöjda. Torka virke verkar vara ett krävande arbete!
Jag har tittat på S modellen också men som tekniknörd så vill man ju gärna ha en display ;D. Förövrigt så har S-modellen endast en fuktgräns för när den skall gå igång automatiskt medans SX har flera (vet inte om det spelar någon roll)
Vad har ni för temperatur i rummet där ni har avfuktaren?
Verkar som om ni är nöjda. Torka virke verkar vara ett krävande arbete!
Jag har tittat på S modellen också men som tekniknörd så vill man ju gärna ha en display ;D. Förövrigt så har S-modellen endast en fuktgräns för när den skall gå igång automatiskt medans SX har flera (vet inte om det spelar någon roll)
Vad har ni för temperatur i rummet där ni har avfuktaren?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
Låter som om alla är eniga. Blir till att köpa en i veckan.
Hur sätter man upp den på väggen lättast? Finns det hål i den så att det räcker att dra i några skruvar i väggen. Tänkte ha den ganska mobil eftersom jag inte riktigt vet ännu hur bra luftcirkulation det är i källaren. Samtidigt så vill jag att den skall stå stadigt då jag har två barn som säkert välter den med lätthet.
Hur sätter man upp den på väggen lättast? Finns det hål i den så att det räcker att dra i några skruvar i väggen. Tänkte ha den ganska mobil eftersom jag inte riktigt vet ännu hur bra luftcirkulation det är i källaren. Samtidigt så vill jag att den skall stå stadigt då jag har två barn som säkert välter den med lätthet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
Häng den i lyfthandtaget.kingedward skrev:Låter som om alla är eniga. Blir till att köpa en i veckan.
Impulsköpte en Melissa för 995:- på Rusta. Simpel utan automatik men den gör jobbet. Vi märkte direkt skillnad bara efter 1 dag och min digitala hygrometer gick från 82% ner till 59% (trots veckans rotblöta med mycket regn-utefukt var 72%). Den fixade c:a 8m2 på ett dygn, en hel källare med väggar och öppna dörrar tog den på c:a 3 dar (runt 85m2).kingedward skrev:Hejsan!
Kvalitetsmässigt inget att hurra över, kan ta slanganslutning, har rullhjul och bara on/off-knapp, man får 1 års garanti /öppet köp 30 dagar enl kvittot.
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=3304
Så där ja nu har jag varit o köpt en Mitsubishi E16SX då är det bara se om ni lurat mej el om de är ett bra köp.. 
Hade 77% fuktighet i källarn..
Så tvätten har inte torkat nåt varken ute el inne men nu får vi se om de blir nån skillnad... De blir då vatten i behållarn iaf.. ;D
Fick ge 5200:- för den..
Hade 77% fuktighet i källarn..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 254 inlägg
77% så här års är väl rätt normalt.2an skrev:Så där ja nu har jag varit o köpt en Mitsubishi E16SX då är det bara se om ni lurat mej el om de är ett bra köp..
Hade 77% fuktighet i källarn..Så tvätten har inte torkat nåt varken ute el inne men nu får vi se om de blir nån skillnad... De blir då vatten i behållarn iaf.. ;D
Min källare på 80m2 håller 60% med Mitsubishin på "Low", 78% utan avfuktare. Det tar 4-5 dagar att få ner den till lägsta möjliga nivå.
77% va vad som stod på displayen men de känns som att de ä mer.. Ute är luftfuktigheten 82%..Johan Gunverth skrev:
Men den går iaf tyst..
Behållaren är nästan halv nu efter 5 timmar o de är stor skillnad på luften redan nu.. ;D
Vår Mitsubishi E16SX lade av i somras efter nästan ett år i drift. Åkte in med den efter att affären ringt till leverantören och det var bara till att hämta en ny.
Synd att den gick sönder men en otroligt bra service att bara få en ny tycker jag. Ibland är det bra att köpa lite dyrare...
//Anders
Synd att den gick sönder men en otroligt bra service att bara få en ny tycker jag. Ibland är det bra att köpa lite dyrare...
//Anders