5 896 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
ang. avlopps-avluftning mm
Sida 1 av 2
Hej,
Håller på och drar avlopp till en ny tillbyggnad som innehåller bad, tvätt mm. Huset ligger på landet och har eget, väl fungerande avlopp (tre-kammarbrunn+infiltration ca 40 m från huset).
Nu undrar jag: Var placerar jag avluftningen för de nya rör jag drar? Problemet är att "stammen" (110-röret som går hela vägen bort till 3k-brunnen) nu förgrenar sig till tre ställen: WC (2 m 110-rör), tvättstuga (4 m 75-rör), och dush/bad (5 m 75-rör). - Ska jag sätta avluftningen på WC-grenen, eller på den gren som ligger längst bort, eller var..? (Spelar det någon roll?)
En annan sak: Räcker det med 75-rör för avluftningen? (Annars så får det inte plats i en innervägg, som tanken var.)
Finns bestämmelser om minsta rördimensioner, klammringsavstånd, största / minsta lutning, avluftningskrav mm lätt tillgängligt någonstans på nätet (alltså inte i form av ändlösa dokument på byråkratsvenska.)
Rasande tacksam för tips,
/ulf
Håller på och drar avlopp till en ny tillbyggnad som innehåller bad, tvätt mm. Huset ligger på landet och har eget, väl fungerande avlopp (tre-kammarbrunn+infiltration ca 40 m från huset).
Nu undrar jag: Var placerar jag avluftningen för de nya rör jag drar? Problemet är att "stammen" (110-röret som går hela vägen bort till 3k-brunnen) nu förgrenar sig till tre ställen: WC (2 m 110-rör), tvättstuga (4 m 75-rör), och dush/bad (5 m 75-rör). - Ska jag sätta avluftningen på WC-grenen, eller på den gren som ligger längst bort, eller var..? (Spelar det någon roll?)
En annan sak: Räcker det med 75-rör för avluftningen? (Annars så får det inte plats i en innervägg, som tanken var.)
Finns bestämmelser om minsta rördimensioner, klammringsavstånd, största / minsta lutning, avluftningskrav mm lätt tillgängligt någonstans på nätet (alltså inte i form av ändlösa dokument på byråkratsvenska.)
Rasande tacksam för tips,
/ulf
Min avluftning är 32 och det fungerar bra...
Tack för svar! Jag tycker också att en mindre dimension borde räcka. 110 verkar vara "overkill" i sammanhanget. Vet någon anledningen till att så stor dimension rekommenderas?
Vad händer förresten om man använder mindre dimension än den föreskrivna (eller gör något annat regelvidrigt)? Får man inte bygget godkänt? Och vad betyder det i praktiken i så fall? Någon som vet?
En annan sak: Vad gör man om avluftningen stinker mer än beräknat. Den kommer i mitt fall att mynna på taket till ett 1-planshus, alltså bara några meter upp från altan mm.
/ulf
Vad händer förresten om man använder mindre dimension än den föreskrivna (eller gör något annat regelvidrigt)? Får man inte bygget godkänt? Och vad betyder det i praktiken i så fall? Någon som vet?
En annan sak: Vad gör man om avluftningen stinker mer än beräknat. Den kommer i mitt fall att mynna på taket till ett 1-planshus, alltså bara några meter upp från altan mm.
/ulf
Har upptäckt ett fenomen hos oss som jag antar beror på avluftningen..
Vi har en toa på övervåningen och i anslutning till den är avluftningen ansluten (75mm).
När man spolar i den toan bubblar det i en golvbrunn på våningen under. Det verkar vara luft som kommer upp genom vattelåset i golvbrunnen.
Vi har en toa på övervåningen och i anslutning till den är avluftningen ansluten (75mm).
När man spolar i den toan bubblar det i en golvbrunn på våningen under. Det verkar vara luft som kommer upp genom vattelåset i golvbrunnen.
Antagligen kommer inte luft upp ur golvbrunnen utan tvärtom att det sugs in luft i systemet när ni spolar. Det hade luktat fisk där annars. Kan hända att ni behöver en luftning även i den gren som golvbrunnen är ansluten. Finns smidioga backventiler som monteras i avloppet till tvättställ.
Tror det sitter en backventil där, men den kanske har blivit tät?wertok skrev:
Brukar de kunna krångla ?
De rekommendationer jag har fått är att avluftningen bör vara 110, men att det förmodligen går med klenare. Min gamla ventilation var gjutjärn 2 ½ eller 2 2/3 tror jag. När jag demonterade den så var den igenkloggad av rost på sina ställen och verklig innerdiameter betydligt mindre. Jag ersätter den med 75mm rör då 110 inte passar hos mig utan ombyggnation. Då den gamla funkade trots att den delvis var igensatt så har jag svårt att tro att den nya som är större inte kommer att funka. Har dock inte provkört ännu då badrumsrenoveringen pågår.
Var du skall sätta den i ditt system vill jag inte sia om då jag inte har egna kunskaper i ämnet. Men en känsla är att det finns skäl att ha en vid Wcen. Om det räcker eller inte vet jag inte.
Tompa
Var du skall sätta den i ditt system vill jag inte sia om då jag inte har egna kunskaper i ämnet. Men en känsla är att det finns skäl att ha en vid Wcen. Om det räcker eller inte vet jag inte.
Tompa
Inte såvitt jag vet de som sitter inomhus. Det du kan göra är att helt ta bort avloppet till tvättstället och se om det fortfarande bubblar i golvbrunnen, gör det det så är det inte luftningen som är kass.Ubbe skrev:
Har du WC ansluten SKA det vara 110, klart det kan fungera med mindre men enligt AMA 110!
Har det inte kluckat tidigare börja med att rensa avloppet.
Luftklockor kan gå sönder..
AMA anger endast funktionskrav numera så där står inte dim 110!
Enligt dimensioneringstabell i gamla SBN80 (förgånagre till nuvarande regler) samt undervisningsmaterrial från KTH står det följande:
Om normflödet understiger 5 l/s behövs dim 50 vid DUT (dimensionande utetemperatur) -18 eller varmare
Om normflödet överstiger 5 l/s behövs dim 75 vid DUT (dimensionande utetemperatur) -18 eller varmare
Om normflödet understiger 5 l/s behövs dim 75 vid DUT (dimensionande utetemperatur) -18 eller kallare
Om normflödet överstiger 5 l/s behövs dim 100 vid DUT (dimensionande utetemperatur) -18 eller kallare
Så visst borde du klara dig med 75 -rör
Enligt dimensioneringstabell i gamla SBN80 (förgånagre till nuvarande regler) samt undervisningsmaterrial från KTH står det följande:
Om normflödet understiger 5 l/s behövs dim 50 vid DUT (dimensionande utetemperatur) -18 eller varmare
Om normflödet överstiger 5 l/s behövs dim 75 vid DUT (dimensionande utetemperatur) -18 eller varmare
Om normflödet understiger 5 l/s behövs dim 75 vid DUT (dimensionande utetemperatur) -18 eller kallare
Om normflödet överstiger 5 l/s behövs dim 100 vid DUT (dimensionande utetemperatur) -18 eller kallare
Så visst borde du klara dig med 75 -rör
Tack vvs:aren!vvs:aren skrev:
- Vet du förresten hur man gör för att beräkna/uppskatta normflödet? (Borde jag kanske t o m klara mig med 50-rör..? Det skulle underlätta betydligt..)
- Har du även något förslag på var jag sätter avluftningen? (Alltid på wc-grenen, eller så långt från 3-kammarbrunnen som möjligt, eller kanske bägge?)
Ursäkta gratiskonsultationen (när någon verkar veta -- då hugger man direkt).
Glad midsommar!
/ulf ;D
Normflöden kommer här:
Tvättställ 0,3 l/s
Diskbänk 0,6 l/s
Tvättmaskin 0,6-1,2 l/s
Diskmaskin 0,6 l/s
WC 1,8 l/s (mindre om du har snålspolande)
Badkar 0,9 l/s
Golvbrunn 1,5 l/s
Sen får du summera själv...; ) Obs...om tex badkarets vatten går till Golvbrunn behöver du inte räkna dubbelt...
Luftningen skall helst sitta längst bort från anslutningspunkt som möjligt. Det finns dock en maxbegränsning på hur lång ett påstick på en luftad ledning får vara, vilket jag har för mig är 10 meter (hittar inte det just nu)
Tvättställ 0,3 l/s
Diskbänk 0,6 l/s
Tvättmaskin 0,6-1,2 l/s
Diskmaskin 0,6 l/s
WC 1,8 l/s (mindre om du har snålspolande)
Badkar 0,9 l/s
Golvbrunn 1,5 l/s
Sen får du summera själv...; ) Obs...om tex badkarets vatten går till Golvbrunn behöver du inte räkna dubbelt...
Luftningen skall helst sitta längst bort från anslutningspunkt som möjligt. Det finns dock en maxbegränsning på hur lång ett påstick på en luftad ledning får vara, vilket jag har för mig är 10 meter (hittar inte det just nu)