Hej!

Kan någon hjälpa oss att navigera i djungeln av FLVP!
Vår byggare, Varbergshus har förordat Nibe 360, till ett nytt hus på 180kvm. Någon som har efarenhet goda / dåliga. ??? Vi kommer att ha någon form av kamin i vardagsrum som backup.

Mvh Gagga

jag hävdar att samtliga frånluftsvärmepumpar inge är värda namnet värmepump, dom är ju nästan rena elpannor.
(fast det var nog några här på forumet som hittat nån varient som kunde ge 5kw & det är ju godtjänt)

har du kollat om du får plats med ytjordvärme på din tomt?
men sån anläggning är billig att instalera vid nybygnation & den ger mycket hög verkningsgad, specielt om du inte snålar med längden på markslingan.

Vi har en Nibe 310 och den fungerar helt perfekt. Vårt hus är på 155 kvm (1 ½ plan). Vi har dessutom en braskamin (Handöl) som vi använder när det är riktigt kallt. Braskamin och FLVP är en mycket bra kombination.

Elpatronen används inte särskilt ofta, jag tror vi ligger på en årsförbrukning på ca 9000 kWh. Vi har ca 21 grader inomhus, lite svalare i sovrummen och lite varmare i badrummet.

Det är väldigt svårt att få ekonomi i jord- eller bergvärme och man har ett modernt hus. Särskilt om det är mindre än 200 kvm.

mrx skrev:
Vi har en Nibe 310 och den fungerar helt perfekt. Vårt hus är på 155 kvm (1 ½ plan). Vi har dessutom en braskamin (Handöl) som vi använder när det är riktigt kallt. Braskamin och FLVP är en mycket bra kombination.

Elpatronen används inte särskilt ofta, jag tror vi ligger på en årsförbrukning på ca 9000 kWh. Vi har ca 21 grader inomhus, lite svalare i sovrummen och lite varmare i badrummet.  

Det är väldigt svårt att få ekonomi i jord- eller bergvärme och man har ett modernt hus. Särskilt om det är mindre än 200 kvm.  
90000kw, är det inklusive hushålls el?
hur hög verkningsgrad har du på den pumpen?
varför skulle deet var svårt att få ekonomi i en jordvärme anläggning när man bygger nytt?

markvärmepumpen är ungefär 5 000:- dirare i inköp & markslingan kostardig ca 10 000:- att förlägga vid nybyggnation.

har du bara tänkt att bo i huset nåt enstaka år så är det en onödig investering

Hansson28 skrev:
10 000 för grävning och slang tycker jag låter jäkligt billigt.. Eller är det bara här uppe som grävarna är svin dyra ? :)
vid nybygnation har du ju redan en grävare på plats som skall fixa tomten, då är det inte så många extra timmars jobb att gräva ned slangen

om man tänker långsiktigt så skall an också investera i en frånluftsmodul för 10 000:- med denna så höjer man verkningsgraden yttligare = klir i kassan

God middag!

Jag hoppas ju att mrX har rätt, det blir ju lite enklare då!
Men Hur gammalt / stort är ditt hus Carman? Vad har du fått all negativt om flvp ifrån? Ang. ev jordvärme så har vi en tomt på 4793kvm, så platsen finns ju.

Jag har bara för mig att med jordvärme så suger man ur värmen ur jorden och kälen ligger kvar mycket längre.?

MrX, när är ditt hus byggt?

Mvh Gagga

Gagga skrev:
God middag!

Jag hoppas ju att mrX har rätt, det blir ju lite enklare då!
Men Hur gammalt / stort är ditt hus Carman? Vad har du fått all negativt om flvp ifrån? Ang. ev jordvärme så har vi en tomt på 4793kvm, så platsen finns ju.

Jag har bara för mig att med jordvärme så suger man ur värmen ur jorden och kälen ligger kvar mycket längre.?

MrX, när är ditt hus byggt?

Mvh Gagga
Jag har inte anget några av mina siffror här då jag har ett hus från 69 & jag kör bergvärme mot ett kraftigt överdinmensionerat radietorsystem.

jag har kolat med folk som har frånluftsvärmepumper & alla har mycket hög förbrukning tack varae att elpatronerna går in mycket tidigt då en frånluftsvärmepump inte kan ta så mycke effekt ur luften som man behöver.
de flästa frånliftsvärmepumpar på marknaden går mer än halva sesången mer elpatron som stöd.

angående tjälen i en ytjordvärme anläggning så är det många rykten hit o det. Jag har själv bott 20 år i ett hus med en sån anläggning & det var aldrig någon skillnad mot grannarnas tomter!
om du är rädd för att du ska få venta 3-4 dar längre än grannen innan du kan gräva i tomten så är det bara att ta en längre kolektorslang, vilket också höjer verkningsgraden på pumpen!

tidiga 80tals anläggningar hade ibland en anläggning som körde ut den kalla gasen i en kopparslinga i tomten, en sådan anläggning gav nästan alltid kärlskott på vinter, därifrån all rykten!
men så ser det inte ut idag!!!

riktigt lång kolektor slang & överdimensionerat radiatorsystem gör att en värmepump oavsett vilken får bra verkningsgrad !!!

min anläggning levererade cop4 nu dom här 3 dagarna som det varit kalt.

Mitt hus är byggt 2003. Vår förbrukning ligger på ca 9000 kWh inkl hushållsel. Jag har även ett dubbelgarage med förråd (där har vi ca 6-8 grader varmt) där jag kör med direktverkade el.

Jag pratade med en VP-säljare innan vi byggde vårt hus och han sa att moderna FLVP är väldigt effektiva och att i nybyggda mindre hus (tror att han sa mindre än 200 kvm men jag kommer inte ihåg riktigt) är det det bästa alternativet. Vi funderade på bergvärme ett tag, men det hade aldrig blivit någon bra affär.

Jag har inte räknat på jordvärme då våran tomt inte är så stor, men vad jag har förstått av andra som byggt kostar det betydligt mer än en FLVP. Men jag har inga prisuppgifter. Det är kanske inte så kul att ha en massa slang nedgrävt på tomten heller ;-))

Jag är ingen expert på värmepumpar men våran funkar väldigt bra för oss. På sommaren fixar den varmvattnet väldigt billigt och på höst och vår värmer den hela huset. När det är väldigt kallt ute på vintern går elpatronen in och hjälper till, men det är ganska korta stunder och inte så många dagar under året. Vi eldar i vår braskamin också när det är riktigt kallt ute. VP "suger i sig" värmen från braskaminen och använder den igen.

Vi bor i mälardalen. Det är kanske lönsammare med berg- och jordvärme längre upp i Sverige. Vi är i alla fall jättenöjda med vår FLVP.

bergvärma i nygyggt tror jag tar aldelesförlångtid att tjäna in om man har rtt litet hus, men jordvärme tror jag starkt på.

;D
MrX, du fäller avgörandet, vi kör på Nibe 360.
Jag tror inte att FLVP är världens bästa uppfinning, men jag tror att den blir utmärkt för oss oxå. Minimalt arbete = mer fritid.

Tack för er hjälp!

Mvh Gagga

Jag tror att ni kommer att bli nöjda. Om ni inte skulle bli det går det ju att ändra värmekälla i efterhand. Om ni har vattenburen värme så kan man ju fixa bergvärme eller nåt sånt i efterhand.

Precis!
Tack för hjälpen / Gagga

mrx skrev:
Jag tror att ni kommer att bli nöjda. Om ni inte skulle bli det går det ju att ändra värmekälla i efterhand. Om ni har vattenburen värme så kan man ju fixa bergvärme eller nåt sånt i efterhand.  
ja alt går ju att ändra i efterhand, bara det att man köpt en pryl för 40 000:- i onödan. i efterhand är det svårt att räkna hen em ytjordvärme anläggning, då vill man ju inte gräva upp tomten + att grävkillen blir dyrare då han inte är på plats.

Är det ngn som har inhandlat de olika tillvalen till sin NIBE 360P? Jag tänker i första hand på telefon/sms biten samt en extra varmvatten beredare.
Jag kommer att ha ett stort bubbelkar och då kan det vara skönt att smsa till pannan att elda på lite mera varmvatten.. eller??

Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.