8 634 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Knackningar i vatten ledningar
= tryckslagsdämpare. 8)Mogge skrev:
Kolla denna tråd: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1106058124;start=2#2
Stefanos !
Kolla denna sida som säljer tryckslagsdämpare för att ta bort de smällar som blir då man stänger t.ex en blandare för fort. http://www.comtech-control.com/ .Jag tror inte dämparen finns omnämnd bland deras produkter på internet, utan ring så skickar de dämparen med posten.Kostnad knappt 400:- om jag kommer ihåg rätt.De säljer även ett underbart "vattenlås" för oss med galvade kallvattenrör. De läckande galvrören är numera ersatta med koppar men det är ändå skönt att veta att inkommande vatten är avstängt då dörren är låst.
Kolla denna sida som säljer tryckslagsdämpare för att ta bort de smällar som blir då man stänger t.ex en blandare för fort. http://www.comtech-control.com/ .Jag tror inte dämparen finns omnämnd bland deras produkter på internet, utan ring så skickar de dämparen med posten.Kostnad knappt 400:- om jag kommer ihåg rätt.De säljer även ett underbart "vattenlås" för oss med galvade kallvattenrör. De läckande galvrören är numera ersatta med koppar men det är ändå skönt att veta att inkommande vatten är avstängt då dörren är låst.
Mogge !
Här kommer lite priser.(Urklipp från comtechs hemsida)
Jag beställer följande mot postförskott: (3 veckors full returrätt)
Magnetventil och Mottagare ingår i alla alternativ och kostar 1500:-
Väggsändare 200:- Dörrsändare 500:- Droppdetektor med övervakning
och styrning 800:- ___ st extra Väggsändare för 200:-/st.
Priserna är exkl. porto och postförskottsavgift. Moms ingår i priserna.
Jag köpte en magnetventil som stänger inkommande vatten, via en dörrsändare eller via väggsändaren.Jag kompletterade även magnetventilen med en droppdetektor som stänger vattnet efter 30 min. vattenflöde igenom droppdetektorn.Vid t.ex läckage eller droppande kranar.
Här kommer lite priser.(Urklipp från comtechs hemsida)
Jag beställer följande mot postförskott: (3 veckors full returrätt)
Magnetventil och Mottagare ingår i alla alternativ och kostar 1500:-
Väggsändare 200:- Dörrsändare 500:- Droppdetektor med övervakning
och styrning 800:- ___ st extra Väggsändare för 200:-/st.
Priserna är exkl. porto och postförskottsavgift. Moms ingår i priserna.
Jag köpte en magnetventil som stänger inkommande vatten, via en dörrsändare eller via väggsändaren.Jag kompletterade även magnetventilen med en droppdetektor som stänger vattnet efter 30 min. vattenflöde igenom droppdetektorn.Vid t.ex läckage eller droppande kranar.
Mogge skrev:Har jag fattat rätt om den här droppdetektorn alltid är aktiv??
Alltså... teoretiskt sett så slår den av vattnet om man duschar 30 minuter utan att stänga av duschen?
Har faktiskt tänkt på det här många gånger, men trodde inte det fanns sån här att köpa... Men nu slipper man ju uppfinna den ;D Verkar ju vara en grymt bra grej, tex om man åkt iväg på semester... och det skulle flyga loss en koppling eller så.
Om en koppling flyger loss, hur många trossbottnar hinner du vattenfylla då på en hel halvtimma, en stilla undran.
Själv funderar jag på om man skall införa en loggbok vid huvudkran, eventuellt tidsbokning ;D
Klicka här för att svara