Hej

Jag har funderat ett tag på solpanel, men eftersom vårat hus vi tittar på inte har vattenburen värme så fick jag en annan ide.

Titta på följande bild http://hem.passagen.se/acke/solpanel.html och kom med kommentarer.

Kommer det att fungera?
Ger det någon vinst?

Tack på förhand. /Anders

Jag tror att du vinner mer på att ha en ackumulatortank med varmvattenslingor. Solen skiner ju som bäst när man inte behöver värme, men varmvatten behövs året om. Den elektriska varmvattenberedaren kopplar du in i serie efter slingorna i tanken som då får fungera som förvärmning.

Å andra sidan utesluter ju inte det att du kan koppla på en vattenburen fläktkonvektor, eller värmeväxlare om du har mekanisk till- och frånluft.

Tänk också på att du inte kan koppla solpanelarna direkt till tanken. De flesta acktankar är gjorda för max drifttryck på 1,5 eller 2,5 bar, men i solsystemet är maxtrycket 9 bar. Det behövs alltså någon form av värmeväxlare, t ex två solslingor i acktanken.

Tjenare

Ja just det, varmvatten tänkte jag inte på.

Bilden är bara en snabb skiss som jag gjorde, det saknas naturligtvis en massa delar.

Vad menar du med värmeväxlare till tanken?

Solslingan är ett eget system, dvs vattnet som finns i solpanelerna har ingen kontakt med vattnet i ackumulatortanken. Det beror dels på att solsystemet ska tåla mycket högre tryck för att det inte ska koka om tempen går över 100 grader. Och dels för att man blandar glykol i vattnet för att det inte ska frysa på vintern. För att få in värmen från solpanelerna i tanken så behövs en värmeväxlare. Det kan vara solslingor av kopparrör som finns i tanken eller en separat plattvärmeväxlare som monteras utanför tanken.

En till fråga som dök upp är hur man förhindrar att varnvattenberedaren inte värmer upp solpanelen på vintern. Så man förlorar en massa värme...

Har man en temperaturstyrd pump eller?

Japp, det vanliga är att man har ett styrpaket med pump, lite ventiler och expansionskärl. Pumpen styrs av tempgivare. Det kan också vara konstruerat att om det blir för kallt så körs pumpen lite för att det inte ska frysa sönder.

sveno skrev:
Japp, det vanliga är att man har ett styrpaket med pump, lite ventiler och expansionskärl. Pumpen styrs av tempgivare. Det kan också vara konstruerat att om det blir för kallt så körs pumpen lite för att det inte ska frysa sönder.
Pumpen SKA motionsköras, inte för frysrisken, då man kör med glykolvatten i rören (eller något annat frysskydd) utan för att om en pump står still länge bildas oxideringar och annat otrevligt på lagrena villket gör att den kärvar. Det blir riktigt äckligt innuti rören efter ett par år. Antingen styr man motionskörningen via reglerutrustningen eller så får man snällt pallra sig ner i källaren då och då och manuellt köra pumpen så att den inte slammar igen.

Jovisst har man ju glykol eller liknande i, men de gånger som utetemperaturen går under fryspunkten för den blandningen så bör pumpen gå igång så att inte solpanelerna riskerar att frysa sönder. Det är iofs ganska sällan som det blir kallare än -40 grader (eller vilken fryspunkt man har blandat till), men det är ju synd att chansa eftersom panelerna är rätt dyra. Det var snarast det jag syftade på, men givetvis ska pumpen motioneras då och då, men det gäller ju alla cirkulationspumpar.

Blandningen brukar vara 50/50 vatten/glykol vad det nu kan ge för fryspunkt.

Hur ofta brukar ni motionera era cirkulationspumpar?
Räcker en gång i veckan??

Jag tror att 50/50 ger en fryspunkt på 36-37 minusgrader, beroende på vilken typ (etylen eller propylen) av glykol man använder.

Motion en gång i månaden räcker gott. I alla fall för en cirkpump i ett vanligt värmesystem. Grundfos tycker att den kan vara avstängd under sommarmånaderna (3 st?). Ev måste man ställa pumpen på Läge III för att den ska gå igång. En cirkulationspump är ganska billig jämfört med andra delar i ett solvärmesystem, men i och med att det är glykolgocka i solvärmesystemet så kanske man ska köra pumpen varannan vecka eller en gång i månaden.

sveno skrev:
Jovisst har man ju glykol eller liknande i, men de gånger som utetemperaturen går under fryspunkten för den blandningen så bör pumpen gå igång så att inte solpanelerna riskerar att frysa sönder.
Sant, en annan sak jag kom att tänka på är att visserligen fryser inte glykolblandningen (förrän vid fryspunkten ex. -40) men den "tjocknar" betydligt tidigare... en härlig sörja som snabbar på påfrysningen så visst, man bör även motionera för frysrisk.

Hur ofta man motionskör beror lite på hur man motionskör. Om en reglercentral eller DUC motionskör pumpen kan man gott köra en gång i veckan minst 5 minuter. Gör man det för hand räcker det med var tredje månad, men kör den lite längre då så att den får jobba ordentligt. För frysriskens skull ska man kanske köra den lite oftare på vinterns kallaste månader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.