9 403 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Gissningslek?!- Överlever min ek?
Sida 1 av 2
Mitt nya vårdträd!
Jag hade en självsådd ek som växte i tomtgränsen nära grannens hus. Den vara 4,5 mter hög och skulle bli för stor om några år. Istället för att bara såga ner den, då den var mycket rak och fin, så tänkte jag att jag flyttar på den, överlever den så överlever den. Sagt och gjort jag grävde 1,75 runt den 1 meter djupt och försökte rädda så många rötter som möjligt. Tyvärr blev pålroten skadad då det var svårt att komma åt under den stora rotruskan. För att kunna flytta ner den från kullen där den stod fick jag slå av så mycket gjord som möjligt
Nu står den på en ny plats med fantasktisk fin gjord samt med barkmull ovan mark för att skydda.
Jag bor i skåne och vi hade runt 8-9 grader hela veckan före och efter flytten som skedde 14 januari.
Hur många tror på mitt träd som en vinnare och hur många tror det dör
Gissa vad tror ni händer sslår det ut i vår dör det? Jag lovar att uppdatera under vår och sommar
mvh plexi
Jag hade en självsådd ek som växte i tomtgränsen nära grannens hus. Den vara 4,5 mter hög och skulle bli för stor om några år. Istället för att bara såga ner den, då den var mycket rak och fin, så tänkte jag att jag flyttar på den, överlever den så överlever den. Sagt och gjort jag grävde 1,75 runt den 1 meter djupt och försökte rädda så många rötter som möjligt. Tyvärr blev pålroten skadad då det var svårt att komma åt under den stora rotruskan. För att kunna flytta ner den från kullen där den stod fick jag slå av så mycket gjord som möjligt
Nu står den på en ny plats med fantasktisk fin gjord samt med barkmull ovan mark för att skydda.
Jag bor i skåne och vi hade runt 8-9 grader hela veckan före och efter flytten som skedde 14 januari.
Hur många tror på mitt träd som en vinnare och hur många tror det dör
Gissa vad tror ni händer sslår det ut i vår dör det? Jag lovar att uppdatera under vår och sommar
mvh plexi
Hej
Tur du inte flyttade trädet i stormen ;D
Min gissning är nog att: Näääp det klarar nog inte flytten. Låter som att skadan på rotsystemet är för stort. Men jag följer med spänning vad som kommer att hända. Den som väntar få se
Mvh Lisen
Tur du inte flyttade trädet i stormen ;D
Min gissning är nog att: Näääp det klarar nog inte flytten. Låter som att skadan på rotsystemet är för stort. Men jag följer med spänning vad som kommer att hända. Den som väntar få se
Intressant fall, men svårt att förutse utgången.
Om jag jämför med mina två benjaminfikusar som står i krukor, så verkar de tåla ungefär vad som helst. De har stora krukor, men inte alls stora i jämförelse med kronan. De är 2 - 2,5 m höga. Jag planterar om dem vart annat eller vart tredje år. Då har en stor rot växt ut genom bottenhålet i krukan och byggt upp ett stort rotsnurr på fatet. Allt det skär jag helt enkelt av för att kunna få av krukorna, sedan tar jag bort en del av den gamla jorden och planterar tillbaka träden i samma krukor med lite ny jord.
Benjaminfikusar är kanske alltid tåligare än ekar, men annars verkar det som om växter kan tåla en hel del.
Jag tror och hoppas att eken klarar sig, ekar är så fina träd.
/EB
Om jag jämför med mina två benjaminfikusar som står i krukor, så verkar de tåla ungefär vad som helst. De har stora krukor, men inte alls stora i jämförelse med kronan. De är 2 - 2,5 m höga. Jag planterar om dem vart annat eller vart tredje år. Då har en stor rot växt ut genom bottenhålet i krukan och byggt upp ett stort rotsnurr på fatet. Allt det skär jag helt enkelt av för att kunna få av krukorna, sedan tar jag bort en del av den gamla jorden och planterar tillbaka träden i samma krukor med lite ny jord.
Benjaminfikusar är kanske alltid tåligare än ekar, men annars verkar det som om växter kan tåla en hel del.
Jag tror och hoppas att eken klarar sig, ekar är så fina träd.
/EB
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Se till att rötterna får syre genom att du gör små hål i marken ner till dom.
Har fått lära mej att det kan ta ett bra tag innan den dör om den nu gör det, men vi får hoppas den klarar sig.
Jag har oxå ett projekt med mitt äppleträd som visserligen skall stå kvar på samma ställe men rötterna runt om blivit ganska sargade samt att jag fått såga ner ett par av grenarna.
Jag tror att din ek har möjligheter att klara sig om du....
...vattnar den regelbundet (speciellt vid torkperioder) under den första och kanske andra sommaren. Jo, det kommer att gå åt vatten...ett tips som visserligen är för sent att genomföra är att lägga ner ett plastslang med hål i (dräneringsslang?) i planteringsgropen så att slangen löper i en cirkel, låta en ändan sticka upp ur jorden, vattna genom denna ända och därigenom slipper du avdunstningen från det översta jordlagret.
...reducerar kronan (som tidigare föreslagits), dvs klipper av den grenar, förslagsvis de nedersta grenarna, tänk på att inte lämna grenstumpar och inte såga för nära stammen (såga ej sönder "grenkudden"). På så vis minskar du trädets eget vattenbehov. Givetvis minskar du även trädets möjligheter att fotosyntetisera men hellre ett levande träd som växer lite sämre än ett dött träd, eller hur?
...håller en cirkel (förslagsvis med 1 meters radie) runt trädet ogräs/gräsfri.
...ett överkurstips är att gödsla den några gånger per år (går bra med krukväxtsnäring)
Så tror jag nog att det ska gå bra.
Ekar är ena sega rackare - speciellt i så unga år som det är frågan om här.
Har själv flyttat en 2,5 meters ek men godkänt resultat - den börjar att repa sig nu efter ca 3 veg.sässonger.
Lycka till
...vattnar den regelbundet (speciellt vid torkperioder) under den första och kanske andra sommaren. Jo, det kommer att gå åt vatten...ett tips som visserligen är för sent att genomföra är att lägga ner ett plastslang med hål i (dräneringsslang?) i planteringsgropen så att slangen löper i en cirkel, låta en ändan sticka upp ur jorden, vattna genom denna ända och därigenom slipper du avdunstningen från det översta jordlagret.
...reducerar kronan (som tidigare föreslagits), dvs klipper av den grenar, förslagsvis de nedersta grenarna, tänk på att inte lämna grenstumpar och inte såga för nära stammen (såga ej sönder "grenkudden"). På så vis minskar du trädets eget vattenbehov. Givetvis minskar du även trädets möjligheter att fotosyntetisera men hellre ett levande träd som växer lite sämre än ett dött träd, eller hur?
...håller en cirkel (förslagsvis med 1 meters radie) runt trädet ogräs/gräsfri.
...ett överkurstips är att gödsla den några gånger per år (går bra med krukväxtsnäring)
Så tror jag nog att det ska gå bra.
Ekar är ena sega rackare - speciellt i så unga år som det är frågan om här.
Har själv flyttat en 2,5 meters ek men godkänt resultat - den börjar att repa sig nu efter ca 3 veg.sässonger.
Lycka till
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Dräneringsslang har jag redan tryckt ner. Ska klippa kronan också!
Ställning är nu 2-2 olidlig spänning ;D ;D ;D
mvh plexi
Ställning är nu 2-2 olidlig spänning ;D ;D ;D
mvh plexi
Först som sist sagt: Om din ek överlever vet vi inte förrän tidigast nästnästa vår eller höst! Tills dess kommer den att se rätt deppig ut.
Jag vet kanske för lite om skånska vintrar. Skulle dock tro att januari inte är årets bästa tid för trädflytt. Just nu, just denna vinter har tjälen hittills inte gått djupt. Men vad händer om vi får en köldknäpp i februari?
Jag tror du kan dödförklara eken sensommarn 2007.
Jag vet kanske för lite om skånska vintrar. Skulle dock tro att januari inte är årets bästa tid för trädflytt. Just nu, just denna vinter har tjälen hittills inte gått djupt. Men vad händer om vi får en köldknäpp i februari?
Jag tror du kan dödförklara eken sensommarn 2007.
På vintern är normalt sett ett träd i vila och därför väldigt tåligt mot låga temperaturer - även rotsystemet. Under vissa vintrar, som t.ex. 1990 & 1991 tror jag att det var, växlar milda perioder med kalla och då kan rötter skadas eftersom rötternas aktivitet först startar och sedan skadas av de låga temperaturen. Efter dessa år såg man faktiskt också att många ekar i skogen inte mådde så bra. Men en normal skånsk vinter borde det inte några problem - det kvarstår att se hur denna "vintern" blir.
Men jag sätter femti spänn och ett nytt ekollon på att eken i fråga klarar sig (om den vattnas & beskärs måttligt)
Nå'n som sätter emot?
Men jag sätter femti spänn och ett nytt ekollon på att eken i fråga klarar sig (om den vattnas & beskärs måttligt)
Nå'n som sätter emot?
Jag blev så nyfiken att jag spårade upp lite mer fakta om trädflytt. Och den här länken tycker jag andas nytt hopp för Pleximaster´s ek.
http://www.alltomtradgard.se/feature/index.php?id=22
OBS att du ska beskära kronan hårt i vår!
http://www.alltomtradgard.se/feature/index.php?id=22
OBS att du ska beskära kronan hårt i vår!
Med tanke på att ek är ett hårt släkte som man inte tar dö på i första taget så håller jag tummarna och tror på eken 
Vi har en ek på 12-15 m sådär som blixten gick i för ett par år sedan, visst har många grenar dött, men den lär inte bli dödförklarad för det än på ett par 100 år
Vi har en ek på 12-15 m sådär som blixten gick i för ett par år sedan, visst har många grenar dött, men den lär inte bli dödförklarad för det än på ett par 100 år