Platta på mark och hela plattan ligger över berg . Fundera om det verkligen behövs 300mm cellplast innan betongplattan? Fick ett råd av energimyndigheterna att vid vattenburen golvvärme och platta på mark så ta 300mm istället för 200.

Det är ju dina pengar - 300 mm isolerar bättre och det blir mindre värmeförluster.

Den allmänna uppfattningen är ju minimum 250 mm isolering vid golvvärme....se Plus senaste program på svt.se....

Enligt en energikonsult jag pratat med så sparar man 4kwh/kvm och år med 300mm jämfört med 200mm cellplast.

är det så lite så är det ju i princip försumbart , typ 600kr/år! kan det verkligen stämma?

Snackade med våran enrgikonsult och det är snarare sämre med berg som underlag ur energisynpunkt så det blir 300mm.
Tack för svaren.

Körde igenom ett beräkningsprogram tillsammans med min blivande husleverantör idag och besparingen att öka från 200mm till 300mm cellplast under platta blev 400kWh/år.
Byggytan är på 176kvm, m.a.o. 2,3kWh/m2/år.

Som han sa, valet är ditt... merkostnad är 18000 i mitt fall.

Jag tror att det även är viktigt med en tillräcklig kantisolering. Helst skulle den ju vara minst lika tjock som isoleringen neråt, men då får man ställa väggarna på isoleringen. Jag har 50 mm isolering i min sockelkant och jag tror att det läcker ut mycket värme den vägen.

Ska man ha golvvärme är det 300mm som gäller (minst)
Vi har lagt 350mm men det är mest p g a en felberäkning.

Snåla inte med isolering i grunden om du ska ha golvvärme.
Använder du mindre isolering kommer du att ha ökade värmekostnader istället.

Kantisolering har vi 100mm runt huset.
Huset är av färdiga betongblock.

Den längsta vägg väger över 6 ton.

Sweli skrev:
Ska man ha golvvärme är det 300mm som gäller (minst)
Vi har lagt 350mm men det är mest p g a en felberäkning.

Snåla inte med isolering i grunden om du ska ha golvvärme.
Använder du mindre isolering kommer du att ha ökade värmekostnader istället.

Kantisolering har vi 100mm runt huset.
Huset är av färdiga betongblock.

Den längsta vägg väger över 6 ton.
Vilken kvalite använder du på isoleringen s80 s100 s150...?

ulan

Det tilltänkta huset har golvvärme eller? Var i Sverige är det tänkt att byggas?

Vi håller precis på att gjuta vår grund och har 2x100mm cellplast; efter att ha snurrat runt en del på forumet börjar man bli lite nervös då "alla" har 300mm så Dina beräkningar gladde mig mycket.

Det känns ju omöjligt att motivera en investering som har en pay-off tid på 45 år, även om dagens energipriser antagligen kommer anses som billiga när vi väl är där.

Vidare borde det väl ligga i husleverantörernas intresse att "sälja på" kunderna mer material och arbete och det kan man ju inte säga att de gjorde i detta fall, även om en "energikonsult" inte kan jämställas med en hussäljare.....

Don Tom skrev:
ulan

Det tilltänkta huset har golvvärme eller? Var i Sverige är det tänkt att byggas?

Vi håller precis på att gjuta vår grund och har 2x100mm cellplast; efter att ha snurrat runt en del på forumet börjar man bli lite nervös då "alla" har 300mm så Dina beräkningar gladde mig mycket.

Det känns ju omöjligt att motivera en investering som har en pay-off tid på 45 år, även om dagens energipriser antagligen kommer anses som billiga när vi väl är där.

Vidare borde det väl ligga i husleverantörernas intresse att "sälja på" kunderna mer material och arbete och det kan man ju inte säga att de gjorde i detta fall, även om en "energikonsult" inte kan jämställas med en hussäljare.....
Japp, det är golvvärme för vår del!

Här går det kors å tvärs  :D
Aha, Thomas... Han verkar reko. Ev. kan man få tjälskjutningsproblem om man isolerade mer än 20 cm men det får bli extra kantisolering i såfall.

18000 kr för att spara 400 kWh/år
Rak payoff 45 år, ja men kanske inte så bra sätt att bedöma just den investeringen

3% ränta, 50 år avskrivningstid, underhåll 0
det ger årlig kostnad 0,039*18000 = 702 kr

702 / 400 = 1,8 kr/kWh
..det är dyrare än att värma motsvarande kWh:n idag,

men energiprisutveckling och inflation gör att det ändå troligen blir en bra affär på sikt (och definitivt under husets livstid)

..och vad är 18 kkr utav 2000 kkr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.