Hej!

någon som har erfarenhet av att bygga in spegel i kakelvägg i badrummet? Vi ska helrenovera badrummet och kombinerar skåp m spegeldörrar och en infälld spegel bredvid, 65 x 100 cm.

funderar på om det är risk för att den spricker om kaklet sätter sig?

mvh
lovisalind

Kaklet bör/ska inte 'sätta sig' om underarbetet är ordentligt utfört.

Dessutom så är det långt farligare isf. med underliggande tätskikt om det skulle röra så på sig och isf. får man nästan vara tacksam om spegeln isf. spricker och iom. det 'skvallrar' ;)

Kakla in spegeln du, det blir snyggt och gör rummet både större och ljusare, du monterar dessutom spegelglaset sist efter kaklingen är färdig men innan fogning.

MVH//Christina.

Jag har en inkaklad spegel.
Blev supersnyggt! Jag ramade in den med samma mosaik som jag har som fondvägg i duschen samt byggde en hylla under som jag också klädde med mosaik.

Mellan kaklet och spegeln använder du mjukfog. Spegeln limmas upp med särskilt spegellim.

Vill man göra det riktigt raffinerat, så lägger man en värmekabel bakom spegeln = imfritt. :D

Eller också gör man det billigt och smörjer in spegeln med tandkräm = också imfritt! :D

• Gilla
jperjus
  • Laddar…
Immobil skrev:
Vill man göra det riktigt raffinerat, så lägger man en värmekabel bakom spegeln = imfritt. :D
Kan man köra vattenburet bakom spegel också?

Lägg spegeln i golvet på en gång så får ni lite härligt kinky ;)

MathiasS skrev:
Kan man köra vattenburet bakom spegel också?
Det borde funka. :D

Immobil skrev:
Det borde funka. :D
Å andra sidan är det så att om ventilationen fungerar som den ska så är imman borta någon minut efter att man duschat. Annars är det för lite drag.

MathiasS skrev:
Å andra sidan är det så att om ventilationen fungerar som den ska så är imman borta någon minut efter att man duschat.
:-[ Tänkte inte så långt. :-X ;D

Vi har en 80x100 spegel i vårt gästbadrum. Det har varit där i nästan 2 år och fortfarande snygg.

Viktigt är det att använda speciallim när du sätter upp spegeln. Vi köpte det hos glasmästaren som gjorde spegeln.

Så här ser det ut

gastb35.jpg

Hej !

Om man nu kaklar in en spegel hur gör man med hyllan under till ? och ovanför oxå för den delen skruva upp den på konsoller är ju inte direkt snyggt :-/

mvh/Henke

Henke_S skrev:
Hej !

Om man nu kaklar in en spegel hur gör man med hyllan under till ? och ovanför oxå för den delen skruva upp den på konsoller är ju inte direkt snyggt :-/

mvh/Henke

Man sätter den på "pinnar" som man skruvar i väggen. Eller så använder man bleck som man hänger på skruvskallar.

• Gilla
Chrille.B
  • Laddar…
...tack för alla bra tips!

inkaklad spegel blir det definitivt. men jag undrar mer om konstruktionen av hyllan under, och vad ni använde för material? samma mosaik /kakel som runt spegeln eller?

vi ska nog bara fälla in den i det enkla vita väggkaklet, moasiken blir på väggen mittemot.

har kommit ett steg närmre renovering, köpt dusch idag...någon som har gustavsbergs scandic 03-dusch? snygg är den men är det en bra stråle?

Jag gjorde min hylla av aluminiumprofiler. Hittade tyvärr inte rätt dimension så jag (eller sambon rättare sagt) fick bulta ihop två stycken profiler för att få rätt djup. Hyllan sattes upp i väggen med skruv och plugg, vi hade förborrat genom profilerna för att kunna skruva upp den med hjälp av en lång borr.

Så här såg hyllan ut innan den fick mosaik på sig...

838f.jpg

Så här ser den ut idag...dålig bild...

7e41.jpg

...och själva spegeln...

60f4.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.