Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Arkitektur
El & Teknik
Färg, måla & tapetsera
Gör det själv
Hustyper
Köpa & Sälja hus
Material & Byggnadsdelar
Miljö & Hälsa
TV-serier
Övrigt
Visa alla (21)
Visa färre
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Redax blogg

Så trött på företag med dålig kundservice som hotar!

Av Marlen Eskilsson Publicerad 21 okt 2014 68 kommentarer

En del i vårt forum är att man kan lämna referenser på företag; att berätta hur det fungerade att handla varor och tjänster av dem. Inte sällan handlar det om företag som är slarviga, otrevliga och har riktigt dålig kundservice.

När det skrivs om företaget i forumet, då tar det skruv. I bästa fall kryper de till korset och ersätter kunden, det händer. Kanske visste de inte om att det förhöll sig så illa, kanske var det ett misstag. Kunden blir i alla fall kompenserad och berättar då om det i forumet. Alla blir vinnare, kunden nöjd och företaget får fortsatt gott rykte.

Men allt för ofta bemöts kunden då med hot. Raderar man inte sitt inlägg så ska företaget minsann stämma dem och skicka sina advokater på dem. En del hotar till och med med våld. De skickar hotfulla mail och den utsatte blir naturligtvis rädd.

Jag har ett par färska expempel från de senaste veckorna, så att du förstår vad jag menar. En medlem berättar om två års strul med ett företag som levererade felaktiga dörrar. https://www.byggahus.se/forum/threads/allmogesnickerier-ris-eller-ros.191691/#post-2103989

Den korta versionen är att den levererade ytterdörren sprack och det tog ett halvår innan han fick en ny, för de försökte slingra sig och skylla sprickan på kunden. Den nya som sent om sider levererades var även den defekt, för den var för liten. Ytterligare 6 månaders strul innan kunden har en vettig dörr att sätta in.

Man har sedan 1 st för liten dörr och det diskuteras löst om att han ska köpa loss den för 2000 kr, men inget bestämdes. Han hör inget mer från företaget på ett år och antog att allt var ur världen. Så plötsligt häromdagen hör de av sig och ska ha tillbaka den gamla dörren inom en vecka annars måste han betala 9 000 kr för den. Inget tal om att ersätta den gamla som inte passar. Kunden har lagrat dörren åt dem under ett år och ska plötsligt skicka den med omedelbar verkan, annars blir det dyrt!

Vår medlem berättar historien i vårt forum och då tar det skruv. Företaget skickar ett mail:

”Jag räknar med att det skall vara borta senast på måndag. Man måste vara försiktig med den här typen av inlägg.”

En liknande, fast egentligen värre incident hade vi i september. När medlemmen (efter att ha blivit hotad angående betalning) skrev om det i forumet så blev både forumledningen och medlemmen kontaktade i hotfulla ordalag om att radera, annars skulle man både polisanmälas stämmas i tingsrätten. http://www.byggahus.se/forum/refere...m-entreprenad-ostergotland-och-stockholm.html

Varför måste man vara försiktig undrar jag? Naturligtvis är det vanligaste att man blir rädd och ber forumledningen att radera ens inlägg. Man vill ju kunna sova om natten.

Men diskussionen i vårt forum följer svensk lag. Vi har den långtgående lagen om yttrandefrihet, där alla har rätt att berätta vad man har för erfarenheter om företag, så länge man inte pratar om personer. En person kan bli smutskastad, inte ett företag.

När en medlem kontaktar forumledningen och vill ha sin referens raderad, så går inte det. Kunden kan inte påverka det. Företaget kan dock påverka sitt anseende genom god kundvård och att kompensera kunden och skyndsamt ersätta felaktiga varor.

Det är alltså tillåtet att berätta om sina erfarenheter av företag. Däremot är det inte tillåtet att hota folk. Tänk på det.

Klicka här för att läsa Byggahus diskussionsregler

Läs också

  • Berätta om sina erfarenheter av företag i forumet - så här funkar det
  • Därför raderar vi inte trådar - §5.1
Gilla

Kommentarer

68
D
Det finns många alternativ för att segla över atlanten. Man kan åka med More Sailings båtar som seglar över atlanten varje år i rallyt ARC (Atlantic rally for c
· 27 jan
S
Senzime develops and markets unique CE- and FDA-approved medical device solutions, driven by unique algorithms and sensors for bedside monitoring of anesthesia.
· 4 jan
R
We are a consulting firm with experts in HR, leadership and organizational development such as marketing, communication and digital change projects. We are pass
· 4 jan
Visa alla kommentarer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.