Nu blev det tradigt att köpa tv
Vi har funderat på att köpa ny tv så länge. Den gamla vi har haft har vi flyttat med två gånger och barnen har dessutom lyckats välta den vid flera tillfällen, vilket har resulterat i dålig bild och att den ger ifrån sig konstiga ljud. Häromdagen la den bara av. Nu ska vi väl komma till skott. Vi har funderat på någon form av platt-tv.
När jag då börjar undersöka vilken tv det är bäst att köpa, hittar jag en artikel på E24.se som analyserar sönder fenomenet platt-tv totalt. Man tappar helt sugen på att köpa en platt-tv. I artikeln har man bl a intervjuat en doktorand vid Stockholms universitet som är inriktad på marknadsföring och lyxkonsumtion. Hon har minsann tänkt till och menar:
- Att veta vilken modell som är bäst är ett uttryck för snobbism. (alltså inte att du är en medveten konsument och tar reda på fakta innan du handlar för tiotusentals kronor)
- Har man ett fint hus kan plattvn höja upp statusen ytterligare.
En projektledare vid undersökningsföretaget United Minds som undersökt vad vi tycker ger status menar att platt-tv:n kan kompensera brist på saker som verkligen ger status.
Men varför kan man inte bara få köpa en ny tv utan att det ska bli sönderanalyserat? En ny teknik har tagits fram som vi konsumenter tycker är bra. Vi kan se större bild och tv:n är snyggare och tar mindre plats. Kan man inte bara få köpa sin tv? Är det så himla speciellt att man vill köpa något annat än man gjorde förra gången? Vi har ju tillväxt, löner och levnadsstandard ökar konstant. Är det då så konstigt att vi väljer att lägga lite mer också på den nya tv:n?
Företaget Onoff hävdar också bestämt att det är kvinnan som driver trenden med platt-tv. Det där tror jag inte på ett ögonblick. Möjligen har kvinnan börjat intressera sig mer för tv än tidigare eftersom att de ser trevligare ut idag. Men att kvinnan skulle driva trenden mer än mannen gör tror jag inte på ett ögonblick. Vi driver nog den trenden tillsammans. Både män och kvinnor vill ha mer plats i vardagsrummet och en trevligare tv att titta på.