Homestyling är ute?
Svenskarna tröttnade på homestyling i våras, enligt Bessie Wedholm på Mäklarsamfundet. Homestyling när det betyder att betala XX antal tusenlappar till en inredare för att rensa ut allt personligt och de flesta möbler i hemmet och ersätta det med några få moderna dito istället. Kanske måla om en vägg eller två, för att hemmet ska se mer attraktivt ut inför en försäljning.
Vad skönt att folk sansar sig lite. Jag tror visst att det lönar sig att städa ordentligt, måla slitna ytor, plocka undan onödiga småsaker som ligger framme och att placera ut vackra blombuketter på väl utvalda ställen. Men att den genomsnittlige köparen skulle bli mer attraherad av en bostad för att den har steril opersonlig inredning, det har väl ingen trott på, egentligen?
Om jag ska filosofera lite tror jag att man kan tjäna på om hemmet inför en försäljning lyckas kommunicera en livsstil som den potentiella köparen kan tänkas vilja associera sig med. "Här bor någon som har god smak", "Här bor en intellektuell" eller "Här bor någon som tänker på barnen". Lika väl som att placera ut det senaste i möbelväg kan det vara intressant att placera ut den senaste datorn eller litteratur av hög kvalitet.
Men på något sätt är det svårt att fejka en sådan inredning, eller vad tror du?
Kommentarer
1