Väggkonstruktion i timmerhus?

Besvarad 1 feb 2010 av Jon Hedelin
Skall göra nytt badrum och har då 2 ytterväggar. Väggarna är liggande timmer med stående brädor. Jag skall använda glasrocskivor men undrar vad som passar bakom.
Skall jag regla upp väggen med 28x70 c/c 300 eller kan jag sätta råspont 17 mm. Jag behöver räta väggarna lite (lutar). Orolig för att fukt utifrån kommer genom ytterväggen och då stannar mot våtrumsskivan.

MVH Jörgen
 

Svar

Hej!

Jag hade nog valt att regla upp väggarna, precis som du är inne på. Råspont ska undvikas, enligt branschreglerna, även om jag inte ser någon extra risk med det i ditt fall. Du har ju ändå en massiv trävägg bakom skivorna, hur man än vrider och vänder på det.

Om det kan regna in genom timmerväggen så att vatten tränger in på insidan så kommer det absolut bli ett problem. I så fall måste väggen tätas och helst få en utvändig brädfodring. Däremot behöver du inte oroa dig för att fukt ska vandra in genom diffusion och kondensera på våtrumsskivans baksida. Diffusionen går inte åt det hållet i en vägg som är uppvärmd inifrån.

Hälsningar
Jon Hedelin
 

De senast besvarade frågorna

Våtrumsmatta

8 jan 2020
Jag har rivit ut och flyttat en vägg för att få större badrum. Då hittade jag att det ligger råspont på bjälkarna. Måste jag byta ut dom?

Byta ut badkar

22 nov 2019
Hej, Jag har precis köpt en bostadsrätt med ok kaklat badrum med ett fristående badkar som jag slängde för att kunna byta ut till duschvägg. Vid byte av inredning i badrummet upptäcktes att en...

Hjälp att identifiera golvbrunn

22 nov 2019
Hej! Vi behöver hjälp med att identifiera vilken golvbrunn som vi har i duschen i badrummet. Badrummet är renoverat 2014. Det sitter ett vattenlås i som är modell JAFO, rsk-nummer 7137020...

Fråga experten

Den här delen av fråga experten är tillfälligt stängd. Kom tillbaka senare för att ställa nya frågor.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.