Vad har hänt?

Besvarad 3 dec 2008 av Jon Hedelin
Jag har blivit en "middleman" mellan en golvläggare och en husägare. Båda är mina vänner och jag måste försöka utreda vad som hänt.
Det gäller ett nyrenoverat badrum där det efter slutförande finns ett bakfall från duschen över golvet mot motstående vägg. Man har också monterat elektrisk golvvärme. Badrummet ligger på andra våningen i en fastighet i timmer byggd på 1700-talet. Huset står på granitsockel.
Kakelsättaren menar att golvet var rätt när han lade det. Problemet är att husägaren propsade på att man skulle använda 14 säckar avjämningsmassa istället för 4 säckar som leverantören rekommenderade. Kakelsättaren kunden inte få husägaren att ändra sig, så det blev 14 säckar i tre lager. Kakelsättaren menar också att husägaren gått på golvet innan det var helt torrt. Ingen förstärkning av golvet har skett underifrån. Glasdörrarna vid duschen har husägaren feljusterat se det finns ett glapp mot golvet på 0,5 cm. Kakelläggaren vi justera dem samt justera golvet innanför duschdörrarna för att få ett större fall mot golvbrunnen.
Kan överförbrukningen av avjämningsmassan inneburit att golvet fått en felaktig lutning?
 

Svar

Att husägaren insisterat på mer avjämningsmassa har inget att göra med huruvida det blir korrekt fall eller inte. Det är inga problem alls att göra bra fall om man använder mer spackel. Särskilt inte om man gjuter i omgångar, som det av någon anledning har gjorts i det här fallet.

Fallet kan inte ha varit rätt när plattsättaren lade golvet, då hade det varit rätt fall även på plattorna. Plattsättaren har utan tvekan gjort två fel här. Det ena är att han misslyckades med flytspacklingen, det andra (och allvarligare) är att han inte brydde sig om att lägga en minut på att kontrollera fallet med ett vattenpass innan tätskiktet monterades. Det är obegripligt för mig att man slarvar och chansar på det viset.

Att glasdörrarna är feljusterade kan möjligtvis göra att lite mer vatten rinner ut än annars, men grundproblemet ligger inte där. Dörrarna ska inte behöva vara vattentäta, de ska mest styra huvudparten av vattnet medan fallet ska göra det egentliga jobbet. Dörrarna ska inte behöva göra mer jobb än ett duschdraperi.

Hur man ska justera golvet innanför duschdörrarna förstår jag inte. Det är dels oerhört stor risk att tätskiktet skadas när man river upp plattorna, och det är väldigt svårt att få det tätt igen. Och dels kommer det rimligtvis bli en märklig kant om man lyfter upp plattorna i ett visst område men inte i resten.

Den enda riktiga lösningen här är att riva ut mer eller mindre hela badrummet inklusive tätskikt, justera fallet på spacklet, tätskikta och sätta nya plattor.
 

De senast besvarade frågorna

Våtrumsmatta

8 jan 2020
Jag har rivit ut och flyttat en vägg för att få större badrum. Då hittade jag att det ligger råspont på bjälkarna. Måste jag byta ut dom?

Byta ut badkar

22 nov 2019
Hej, Jag har precis köpt en bostadsrätt med ok kaklat badrum med ett fristående badkar som jag slängde för att kunna byta ut till duschvägg. Vid byte av inredning i badrummet upptäcktes att en...

Hjälp att identifiera golvbrunn

22 nov 2019
Hej! Vi behöver hjälp med att identifiera vilken golvbrunn som vi har i duschen i badrummet. Badrummet är renoverat 2014. Det sitter ett vattenlås i som är modell JAFO, rsk-nummer 7137020...

Fråga experten

Den här delen av fråga experten är tillfälligt stängd. Kom tillbaka senare för att ställa nya frågor.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.