Vad göra med golvet?

Besvarad 14 okt 2009 av Jon Hedelin
Hej Jon!
Fick mitt badrum renoverat av en behörig firma för cirka ett halvår sen. Runt klinkerramen samlas det vatten cirka 5 cm upp mot golvet eftersom klinkerramen är högre än golvmosaiken. Firman förklarade då att det var normalt och inga problem alls, jag behövde inte tens orka bort detta vatten efter dusch eftersom badrummet var ordentligt tätskiktat och det var fall i hela badrummet.

Det tråkiga är nu att fogen, inte bara direkt runt brunnen, utan även ungefär med en radie på 30 cm blivit helt missfärgad (trots att jag alltid försöker torka efter dusch och ofta rengör med allrent). Min första fråga är om detta kan leda till fuktskada. Min andra fråga är om det går att rädda situationen genom att lägga ett helt nytt golv ovanpå det befintliga så att plattorna kommer upp i rätt nivå mot klinkerramen. Firman som gjorde jobbet (vitt jobb) går inte att få tag på.

Tusen tack!
 

Svar

Hej

Nej, det leder inte till fuktskada i sig. Tätskiktet ska klara stående vatten på detta vis, om det är rätt utfört. Däremot ska det naturligtvis inte bli så mycket stående vatten som du beskriver, klinkerramen borde suttit längre ner.

Ja, det går att lägga ett nytt golv på det gamla. Jag skulle i och för sig gissa att det golvet kommer för högt i förhållande till den befintliga klinkerramen, om den nu inte sticker upp alldeles enormt mycket, men i så fall kan man montera en ny klinkerram på den gamla.

Hälsningar
Jon
 

De senast besvarade frågorna

Våtrumsmatta

8 jan 2020
Jag har rivit ut och flyttat en vägg för att få större badrum. Då hittade jag att det ligger råspont på bjälkarna. Måste jag byta ut dom?

Byta ut badkar

22 nov 2019
Hej, Jag har precis köpt en bostadsrätt med ok kaklat badrum med ett fristående badkar som jag slängde för att kunna byta ut till duschvägg. Vid byte av inredning i badrummet upptäcktes att en...

Hjälp att identifiera golvbrunn

22 nov 2019
Hej! Vi behöver hjälp med att identifiera vilken golvbrunn som vi har i duschen i badrummet. Badrummet är renoverat 2014. Det sitter ett vattenlås i som är modell JAFO, rsk-nummer 7137020...

Fråga experten

Den här delen av fråga experten är tillfälligt stängd. Kom tillbaka senare för att ställa nya frågor.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.