Tappvattenledningar

Besvarad 7 dec 2017 av Stefan Ingelstrand
Hej,
Bor i ett flerfamiljshus. Håller på att bygga om badrum till barnrum och vill på ett säkert sätt koppla bort vattnet. Tappvattenledningarna kommer upp genom golv inne i reglad vägg. Har stängt av kulventilerna(Ballofix) som går att komma åt genom inspektionsluckan. Ventilerna sitter vertikalt ca 10-20cm ovanför golvgenomföringen. Sedan böjer de av genom väggen för att förse kranar med vatten.
Vad säger reglerna? Räcker det att jag stänger ventilerna och fimpar rören ovanför ventilerna? Eller ska jag stänga ventilerna OCH sätta en plugg? Eller måste rören kapas vid någon huvudledning i huset (som jag inte vet var den är)?
 

Svar

Hej.
Branschreglerna hanterar inte dessa frågor. Enligt branschregler Säker Vatteninstallation får dock inga outnyttjade avstick förekomma på kallvattenledning, varmvattenledning eller VVC-ledning. I ditt fall bör man bygga bort avsticken och om möjligt ersätta dessa med "raka rör" för att undvika bakterietillväxt i vattnet som annars blir stillastående. Konsultera ditt auktoriserade VVS-företag för specifika förslag på plats.
 

De senast besvarade frågorna

Våtrumsmatta

8 jan 2020
Jag har rivit ut och flyttat en vägg för att få större badrum. Då hittade jag att det ligger råspont på bjälkarna. Måste jag byta ut dom?

Byta ut badkar

22 nov 2019
Hej, Jag har precis köpt en bostadsrätt med ok kaklat badrum med ett fristående badkar som jag slängde för att kunna byta ut till duschvägg. Vid byte av inredning i badrummet upptäcktes att en...

Hjälp att identifiera golvbrunn

22 nov 2019
Hej! Vi behöver hjälp med att identifiera vilken golvbrunn som vi har i duschen i badrummet. Badrummet är renoverat 2014. Det sitter ett vattenlås i som är modell JAFO, rsk-nummer 7137020...

Fråga experten

Den här delen av fråga experten är tillfälligt stängd. Kom tillbaka senare för att ställa nya frågor.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.