Golvbrunn fråga

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 11 dec 2015 av Hampus Asp
Hej,

Har startat med ombyggnad i mitt gamla hus bygg 1942. Läser på säkertvatten.se hur de rekommenderar hur man gör vid golvbrunnen och slås av att man skall ha en tunn plast fyrkant (montageplatta) samt reglat under. Har för närvarande 28mm spåntat golvplank vilket känns klart stabilare än en plastbit. Frågan är om rekommendationerna från säkertvatten även gäller renoveringar då man ej har golvspånskiva som säkervatten beskriver.

Mvh
Jonas
 

Svar

Hej Jonas.

Säker Vattens branschregler gäller vid nybyggnad och renovering.
Vid en undersökning från Länsförsäkringar gällande vattenskador vid golvbrunn så fanns det inte en enda skada då brunnen var monterad med montageplatta. Det är med andra ord ett säkert sätt att få ett stadigt montage samt att kunna ansluta tätskikt till brunnen.
Därför kommer det från årsskiftet att bli ett krav på monteringsplatta vid golvbrunn i träbjälklag.
 

De senast besvarade frågorna

Våtrumsmatta

8 jan 2020
Jag har rivit ut och flyttat en vägg för att få större badrum. Då hittade jag att det ligger råspont på bjälkarna. Måste jag byta ut dom?

Byta ut badkar

22 nov 2019
Hej, Jag har precis köpt en bostadsrätt med ok kaklat badrum med ett fristående badkar som jag slängde för att kunna byta ut till duschvägg. Vid byte av inredning i badrummet upptäcktes att en...

Hjälp att identifiera golvbrunn

22 nov 2019
Hej! Vi behöver hjälp med att identifiera vilken golvbrunn som vi har i duschen i badrummet. Badrummet är renoverat 2014. Det sitter ett vattenlås i som är modell JAFO, rsk-nummer 7137020...

Fråga experten

Den här delen av fråga experten är tillfälligt stängd. Kom tillbaka senare för att ställa nya frågor.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.