Dusch i källare

Besvarad 16 aug 2010 av Jon Hedelin
Hej

skall renovera duschen / tvättstuga som vi har i källaren, huset byggt 1963. Skall man eller skall man inte ha tätskikt eftersom det alltid kommer att finnas lite källar fukt som kommer från golven.

tack på förhand
jonas
 

Svar

Hej,

Jag har svarat på detta ett antal gånger, kika i tidigare svar om du vill ha lite mer utförligt. Men generellt, i en källare med direkt kontakt mellan mur/betong och marken utanför/under, så är brukar det vara lämpligt att montera tätskikt enbart där vattenbegjutning sker. Alltså i dusch-badzonen. Och alltså generellt.

Hälsningar
Jon Hedelin
 

De senast besvarade frågorna

Våtrumsmatta

8 jan 2020
Jag har rivit ut och flyttat en vägg för att få större badrum. Då hittade jag att det ligger råspont på bjälkarna. Måste jag byta ut dom?

Byta ut badkar

22 nov 2019
Hej, Jag har precis köpt en bostadsrätt med ok kaklat badrum med ett fristående badkar som jag slängde för att kunna byta ut till duschvägg. Vid byte av inredning i badrummet upptäcktes att en...

Hjälp att identifiera golvbrunn

22 nov 2019
Hej! Vi behöver hjälp med att identifiera vilken golvbrunn som vi har i duschen i badrummet. Badrummet är renoverat 2014. Det sitter ett vattenlås i som är modell JAFO, rsk-nummer 7137020...

Fråga experten

Den här delen av fråga experten är tillfälligt stängd. Kom tillbaka senare för att ställa nya frågor.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.