Dålig avrinning i badrummet

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 3 maj 2017 av Per Bernhardsson
Hej!

Jag har precis låtit renovera ett badrum i vår villa där nu dusch och badkar delar golvbrunn. Fallet fungerar utmärkt förutom att det är en klinkerplatta nära golvbrunnen som är lite felvinklad vilket medför att det bildas en kant på ett par mm i en klinkerfog. Detta gör i sin tur att det samlas en liten pöl vatten där efter dusch som inte kan rinna bort utan som helt enkelt måste dunsta ett torkas bort. Bör jag acceptera detta? Fallet i övrigt är som sagt bra men rimligen kommer det ju bli en stor belastning på just det stället. Eller är det ok så länge tätskiktet fungerar? MVH/Erik Lindblad
 

Svar

Hej!

Att det samlas lite vatten betyder inte någon ökad risk för vattenskador förutsatt att tätskiktet och dess anslutning till brunnen är korrekt gjorda.
Beroende på hur stor du upplever olägenheten får du väl föra en diskussion med plattsättaren om eventuell åtgärd.


/Per
 

De senast besvarade frågorna

Våtrumsmatta

8 jan 2020
Jag har rivit ut och flyttat en vägg för att få större badrum. Då hittade jag att det ligger råspont på bjälkarna. Måste jag byta ut dom?

Byta ut badkar

22 nov 2019
Hej, Jag har precis köpt en bostadsrätt med ok kaklat badrum med ett fristående badkar som jag slängde för att kunna byta ut till duschvägg. Vid byte av inredning i badrummet upptäcktes att en...

Hjälp att identifiera golvbrunn

22 nov 2019
Hej! Vi behöver hjälp med att identifiera vilken golvbrunn som vi har i duschen i badrummet. Badrummet är renoverat 2014. Det sitter ett vattenlås i som är modell JAFO, rsk-nummer 7137020...

Fråga experten

Den här delen av fråga experten är tillfälligt stängd. Kom tillbaka senare för att ställa nya frågor.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.