bakfall i bastu

Besvarad 3 mar 2011 av Jon Hedelin
Hej
En stor byggfirma har gjort badrum och bastu åt oss, har ingen golvbrunn bastun utan ev vatten var tänkt att rinna ut under glasdörren till golvbrunnen ca 80 cm utanför dörren.
Har nu upptäckt att det är bakfall på golvet och vattnet rinner in under bastuaggregatet istället. måste hälla på ca 3-4 liter innan det börjar rinna åt rätt håll och då står det ca 1 cm högt på golvet i hörnet.
normalt använder jag ganska mycket vatten på aggregatet när jag bastar.
räknas bastugolvet som en yta som måste/borde ha fall?
om inte annat så blir det väldigt svårstädat då vattent rinner in i hörnet under bastu aggregatet.

Är detta ok?
om inte hur mycket bakfall får det vara?
 

Svar

Hej,

Nej, det är inte okej. Det får inte finnas något bakfall alls. Jag föreslår att du kontaktar entreprenören och reklamerar arbetet.

Hälsningar
Jon Hedelin
 

De senast besvarade frågorna

Våtrumsmatta

8 jan 2020
Jag har rivit ut och flyttat en vägg för att få större badrum. Då hittade jag att det ligger råspont på bjälkarna. Måste jag byta ut dom?

Byta ut badkar

22 nov 2019
Hej, Jag har precis köpt en bostadsrätt med ok kaklat badrum med ett fristående badkar som jag slängde för att kunna byta ut till duschvägg. Vid byte av inredning i badrummet upptäcktes att en...

Hjälp att identifiera golvbrunn

22 nov 2019
Hej! Vi behöver hjälp med att identifiera vilken golvbrunn som vi har i duschen i badrummet. Badrummet är renoverat 2014. Det sitter ett vattenlås i som är modell JAFO, rsk-nummer 7137020...

Fråga experten

Den här delen av fråga experten är tillfälligt stängd. Kom tillbaka senare för att ställa nya frågor.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.