Badrumsgolv

Besvarad 6 okt 2009 av Jon Hedelin
Ska lägga badrumsgolv på träreglar. Har reglat 30 cm.... Skulle vilja veta hur man bygger upp golvet, lager för lager.... Har läst mig igenom sidan och det är så många åsikter. Ska ha golvvärme och klinkers. Badrummet är knappt 4 m2. Är det då bättre med elgolvvärme eller vattenburen?
Mvh Andreas
 

Svar

Om du väljer elvärme så finns det ett sätt som i mitt tycke utan tvekan är bäst, och som i branschen betraktas som en typkonstruktion: Montera fukttåliga 22 mm golvspånskivor (klass V313) enligt leverantörens anvisningar. Prima och montera armeringsnät enligt flytspackelleverantörens anvisningar. Montera elvärmeslingorna. Flytspackla enligt leverantörens anvisningar (observera minsta tjocklek!). Sedan tätskikt enligt tätskiktsleverantörens anvisningar, och slutligen plattsättning.

Vid vattenburen golvvärme är det inte lika lätt, där finns det några varianter, samtliga med den aspekten att de är dyrare än elvärmen när det gäller monteringen inklusive merkostnaden för en mer komplicerad konstruktion. Det vanligaste är nog att man lägger slangarna i spårade spånskivor med plåtar för värmespridningen, och sedan gör en flytande konstruktion ovanför detta, alltså att avjämningsmassan blir självbärande och ligger på dubbla lager geotextil med rörelsefogar mot alla väggar och golvgenomföringar. Alternativt gjuter man in slangarna på samma sätt som med elslingorna, men då krävs det väldigt tjockt med flytspackel för att det ska fungera.

Jag kan inte svara på om det är värt det för dig, det beror på så många saker som du inte berättar någonting om. Har du vattenburen värme i övriga huset, och i så fall, vad kostar kWh för dig? Eller bor du i lägenhet och har värmekostnaden inkluderad i avgiften? Ska golvvärmen bara vara komfortvärme, eller har badrummet ytterväggar och fönster som gör att det blir ett större úppvärmningsbehov i rummet? Var är närmaste anslutningsmöjlighet för vattenvärme?
 

De senast besvarade frågorna

Våtrumsmatta

8 jan 2020
Jag har rivit ut och flyttat en vägg för att få större badrum. Då hittade jag att det ligger råspont på bjälkarna. Måste jag byta ut dom?

Byta ut badkar

22 nov 2019
Hej, Jag har precis köpt en bostadsrätt med ok kaklat badrum med ett fristående badkar som jag slängde för att kunna byta ut till duschvägg. Vid byte av inredning i badrummet upptäcktes att en...

Hjälp att identifiera golvbrunn

22 nov 2019
Hej! Vi behöver hjälp med att identifiera vilken golvbrunn som vi har i duschen i badrummet. Badrummet är renoverat 2014. Det sitter ett vattenlås i som är modell JAFO, rsk-nummer 7137020...

Fråga experten

Den här delen av fråga experten är tillfälligt stängd. Kom tillbaka senare för att ställa nya frågor.

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.