Attefallshuset Monochrome House - en moderniserad skärgårdsstuga

Med Monochrome House har den Stockholmsbaserade danska arkitekten David Lookofsky skapat en moderniserad variant av den klassiska röda stugan. Fasad, fönsterinramning och tak, allt går i den ljusare varianten av Falu Rödfärg. Attefallshusets insida är däremot nästan uteslutande byggt i helt vanlig furuplywood.

Arkitektritat Attefallshus

Foto: Mattias Hamrén

En platta med ingjuten golvvärme fanns redan på plats när David Lookofsky fick uppdraget att komplettera den gamla stugan på tomten med ett budgetvänligt fristående sommarhus för den yngre delen av familjen.

– Det är något av ett generationsboende och även om det inte är större än 25 kvadratmeter så kan 4 personer sova här.

Arkitektritat Attefallshus

Foto: Mattias Hamrén

Den asymmetriska takprofilen gör det möjligt att få in ett sovloft som är stort nog att sitta upp i.

Läs också: Så höjde Petter loftet i sitt attefallshus

Asymmetriskt tak

Foto: Mattias Hamrén

De rödfärgade fönstren ramar in utsikten och ger, likt tre par ögon, karaktär åt sommarhuset.

– De danska Velfac-fönstren ur standardsortimentet har en aluminiumkappa på utsidan, vilket minimerar underhållet. Tillsammans med rödfärgade hängrännor och stuprör bidrar de till det här monokromt avskalade uttrycket.

Rödfärgade fönster

Foto: Mattias Hamrén

Fasaden är lika rustikt enkel som husets utsida, men samtidigt exakt och konsekvent med en dörr som blir ett med utsidan.

– Exteriörens fasad med furuplank målade med Falu Rödfärg anknyter till traditionella stugor i skärgården, samtidigt som vi har gett huset en mer samtida enhetligt framdestillerad gestaltning.

Fasad med stående träpanel

Foto: Mattias Hamrén

Interiören går helt i 12 millimeter tjock plywood som ger en varm och samtidigt rå karaktär i kontrast mot det polerade betonggolvet.

– Badrum och sängar är placerade mot den ena gaveln, och vardagsrummet mot den andra vilket ger en naturlig uppdelning av huset.

Inredning med plywood

Foto: Mattias Hamrén

Fönstren med låg bröstning ramar in utsikten och är samtidigt djupa nog att sitta i.

– Karmen är helt dold för att upphäva skillnaden mellan ute och inne.

Lågt placerade fönster

Foto: Mattias Hamrén

I badrummet samsas den omsorgsfullt tillskurna plywooden med kaklade väggpartier och sparsmakade inredningsdetaljer.

Badrum

Foto: Mattias Hamrén

Monochrome House visar med all tydlighet att det inte är budgeten som är avgörande för om ett hus blir bra eller ej. David Lookofsky understryker däremot att det är viktigt att tillsammans med beställaren ha en gemensam vision om vad man vill åstadkomma.

– Vi har ett ordspråk i Danmark: en arkitekt blir aldrig bättre än sin kund. Jag önskar att mina kunder har förtroende för mitt arbete, då får de också mest valuta för pengarna.

Huset inbäddat i naturen

Foto: Mattias Hamrén

David Lookofsky arbetar efter några år på större arkitektkontor nu i Lookofsky Architecture, och nästan uteslutande med nybyggnad eller ombyggnad av privatbostäder.

– Det är en rätt stor kulturskillnad mellan Danmark och Sverige. I Danmark vänder sig en stor beställare först till arkitekten, därefter involverar man byggare, konstruktörer och andra. I Sverige vänder man sig däremot oftare först till en entreprenör, som sedan får i uppdrag att hitta en arkitekt.

Skjutdörrar i glas

Foto: Mattias Hamrén

En arkitekts arbete handlar till stor del om att formge detaljer, och just därför fokuserar David Lookofsky på mindre projekt där entreprenören kan tänka sig att lösa detaljerna i dialog med arkitekten. I dessa projekt finns det ett större utrymme att jobba likt i danska projekt där arkitekten ofta löser all detaljering på egen hand.

– Det finns historiskt sett ett större arkitekturintresse i Danmark, men det är på väg att förändras i Sverige. Allt fler intresserar sig för design, och jag möter hela tiden kunniga och pålästa beställare.

Trädäck runt huset

Foto: Mattias Hamrén

Skjutdörrar i glas till trädäck

Foto: Mattias Hamrén

Läshörna vid fönster