Månadens arkitektritade, Arkitektur

Villa Enestigen - Slow architecture

All ny arkitektur behöver inte vara ljus och vit. Villa Enestigens mörka tegelfasad möter den omgivande Idalaskogens mörktonade grönska ute i Veberöd, tjugo minuter öster om Lund.

Tegelfasad och stora fönsterpartier

Foto: Kasper Dudzik

Här i Veberöd ligger rosa och gula kataloghus som numera ersatt de gamla sommarstugorna, men de känns som tillfälliga besökande jämfört med Villa Enestigens gedigna arkitektur. Villa Enestigen är inspirerad av Idalaskogens mörka sommarhus, Veberöds tegelhus och traditionella skånelängor. De tre burspråken bryter upp den moderniserade skånelängans skarpa former med tre tydliga volymer. De tegelklädda ytterväggarna med en tjocklek på en halv meter är så gott som underhållsfria.

– Tanken är villan ska kräva minimalt med underhåll, säger arkitekt Marco Pusterla vid Fojab i Malmö. Tegelfasaden kommer att bli vackrare för varje år som går.

–  Även om huset är omgivet av stora träd så är det väldigt ljust invändigt, förklarar arkitekt Marco Pusterla och pekar på de stora fönsterpartierna som bryter ut ur den slutna byggnadsvolymen. Att fönsterkarmarna är inbyggda i väggen gör att fönstersmygen ligger i liv med fönsterglaset och släpper in mer ljus till rummen.

Marco hade följt med som något av en rådgivare när familjen letade hus tidigare. Men inget av de befintliga hus de granskade var helt rätt. Marco konstaterade däremot att efter alla visningar så visste ju familjen precis vad de ville ha, de hade en lång lista med önskemål. Varför inte bygga drömhuset på egen hand? Tomten hittade de rätt snart, men det blev en lång resa fram till att villan stod klar i december. Utgångspunkten var en öppen planlösning och en trög stomme som kunde lagra värme effektivt. När byggkonjunkturen gick i stå blev det däremot läge att gå igång, efter att ha ritat i detalj var priserna plötsligt rätt.

Invändigt är den drygt 5 meter breda huset ljust och inbjudande. Familjen, som har två barn, snickrar själva garderober och köksinredning i tjocka plywoodskivor. De halvmetertjocka ytterväggarna ger med fönstrens låga bröstningar en naturnära känsla. Källarväggarna är precis som bjälklagen utförda i platsgjuten betong. Den värmetröga stomkonstruktionen värms av solinstrålningen som sedan förs vidare i resten av huset med hjälp av ett mekaniskt ventilationssystem med värmeåtervinning. Villan är betydligt ljusare invändigt än vad den täta skogen kan tänkas tillåta. Siktlinjerna genom huset har studerats i detalj, och rumshöjderna varierar mellan 2.26 och 6,5 meter.

Gavel med stora fönster

Foto: Kasper Dudzik

Det mörka fasadteglet kommer från Petersens i Danmark och står i tydlig kontrast mot takets skifferlika smala dubbelbrända skotska tegelpannor. Entréepartiet och garaget accentueras av partier i oljad ek.

– Vi lät mura upp en provmur med både ett ljusare och ett mörkt tegel, säger Marco Pusterla. Det mörka teglet med de svarta fogarna kan avskräcka vid en första anblick, men det ger en fin kontrast mot de öppna partierna och får verkligen huset att smälta in med sin omgivning.

Fasad med entré

Foto: FOJAB arkitekter

Den gamla västkuststugan har fått ge plats för en skånelänga som är både öppen och sluten. De stora burspråken ger rikligt med ljus och utblickar mot Idalaskogens grönska.

Vardagsrum

Foto: Kasper Dudzik

Vardagsrummet har en fri höjd på 6,5 meter med danska ekgolv. Den infällda vedspisens metallkassett dras upp med ett enkelt handgrepp.

– Vi hittade en lokal firma som just hade tagit in en ny ung schweizisk murare. De blev riktigt intresserade och har skapat ett gott hantverk, inte minst genom att placera in ett litet extrafönster i det ena barnrummet.

Grå tegelfasad

Foto: FOJAB arkitekter

Konstruktionen, som Marco Pusterla tagit fram tillsammans med konstruktören Tomas Gustavsson, ger tack vare trög stomme, tjocka väggar, pelletspanna, solpaneler och värmeåtervinning en energieffektiv lösning.

– Ett av alla krav som formulerades av familjen var att trappan till ovanvåningens sovrum skulle placeras en bit från entréen för att inte grus skulle dras in i huset.

Stora fönsterpartier mot trädgård

Foto: Kasper Dudzik

Stora burspråk

Foto: Kasper Dudzik

Hall

Foto: Kasper Dudzik

Kvällsbild

Foto: FOJAB arkitekter