Arkitektur

Tre hus istället för ett

Hermansson Hiller Lundbergs Villa L är Inte så stort och utan rader av tomma rum.

När arkitektkontoret Hermansson Hiller Lundberg fick uppdraget att skissa fram en villa i Stockholms inre skärgård blev lösningen en liten ensemble ute bland tallar och hällar. Istället för en villa blev det tre olika stora volymer: ett större hus med kombinerat vardagsrum-kök och med sovrum för ägarna; ett gästhus med två sovrum; och dessutom en liten studio för hemmakontoret och musikintresset. Det gamla huset fick stryka på foten, och efter att ha studerat den smala tomten som löper tvärs över en landtunga så fick istället naturen och utsikten bestämma över byggnadernas placering. Kontrasten mellan de nästan knivskarpa geometriska volymerna och det karga landskapet framhäver tallar, ekar och lönnar, och även en nyanlagd sommaräng. Huvudbyggnaden ligger fast förankrad på en platå med en brant sluttning ned mot havet. Det karaktäristiska takutsprånget skyddar inte endast mot alltför mycket solljus, utan ramar också in utsikten mot havsfjärd och skärgårdsöar.

De tre byggnaderna gör landskapet till en integrerad del av arkitekturen, istället för att inrymma allt i en stor byggnad får man ge sig ut på korta promenader mellan husen över hällar och bland tallar och lövskog. - Beställarna hade bott i gamla hus förut och vill nu ha något nytt och modernt, understryker Samuel Lundberg. Större delen av deras behov täcks av vad som finns i huvudbyggnaden som bjuder på ett stort öppet rum där man kan ha många gäster. - Däremot ville man inte ha en massa rum som bara står, de har vi istället lagt lite diskret åt sidan i gästhuset. Studion är den minsta byggnaden och är ett enda öppet rum där man kan spela musik och pyssla i hemmakontoret. Foto: Åke E:son Lindman

De platta taken och pelarkonstruktionen ger ett öppet och inbjudande utrymme mellan tak och platta. Istället för stängda väggar gör glaspartierna naturen till en del av arkitekturen. Byggnadskonstruktionen är enkel och tydlig, Villa L är uppförd på en prefabricerad betongplatta som försetts med en stålstomme och fasad av omväxlande glas, stålpelare och våningshöga plåtkassetter. Arkitekt Samuel Lundberg betonar att man valt att arbeta modulärt vilket har gett en effektiv byggnadsprocess och också ett specifikt arkitektoniskt uttryck.

- Vi har arbetat med tydliga moduler som upprepar samma mått i alla de tre husen. De har samma DNA och samma proportioner hela vägen igenom. Det ger ett effektivt bygge som låter byggteknik samsas med ett arkitektoniskt uttryck utan att budgeten skenar iväg. Foto: Åke E:son Lindman

Det utskjutande platta taket ger byggnadsensemblen ett karakteristiskt utseende. Med endast ett fåtal väggpartier öppnas husen mot naturen, inte desto mindre ger det exakta geometriska formspråket en stark kontrast till den omgivande naturen. Foto: Åke E:son Lindman

- Takutsprånget bidrar till ett bra klimat, annars kan det lätt bli för varmt med så här pass mycket glas och med fasad i stål, förklarar Samuel Lundberg. Taket riktar också blicken mot vattnet och horisonten på den ena sidan, och naturen på den andra. Foto: Åke E:son Lindman

Insidan har målats fram med en begränsad materialpalett som domineras av golv i gotländsk kalksten och ett fåtal vita gipsväggar. Annars är det glas och inställda stålpelare som gäller. Foto: Åke E:son Lindman

- I den främre delen finns en sittgrupp med fåtöljer där man är väldigt nära havet och utsikten. Längre in finns en indragen soffgrupp vid den öppna spisen. Tanken är att havet och naturen ska vara närvarande i hela huset. Foto: Åke E:son Lindman

Byggnaderna är förberedda för bergvärme med ett vattenburet system installerat under golven. Tanken är att husen ska fungera året runt. Glaspartierna kan öppnas nästan helt mot söder och väster, och upphäver skillnaden mellan ute och inne. Foto: Åke E:son Lindman

- Med den här ljusa interiören och endast ett fåtal material kan naturen kliva in och bli en tydlig del av arkitekturen. Foto: Åke E:son Lindman

Foto: Åke E:son Lindman

Foto: Åke E:son Lindman