Arkitektur

Ljus och rum vid havet

När designtrion Claesson Koivisto Rune arbetar som arkitekter blir deras formspråk sparsmakat och exakt. Villa Widlund i Sandvik på Ölands västkust är inget undantag.

Karin Meindner och Jan Widlunds villa bryter sig ut ur lådformen med en tydligt skulpterad volym i prefabricerad betong med en alldeles särskild vit lyster. Ola Rune, som varit handläggande arkitekt och som tillbringade somrarna i ungdomen i Äleklinta några mil söderom, berättar att reglerna för höjder på hus och murar varit rätt strikta. Det var inte helt lätt att få in två våningars takhöjd.

– Vi valde att gräva ned huset 55 centimeter för att få in två generösa våningar på 2 och sjuttio i sovrumsdelen, och ett vardagsrum och kök som reser sig hela sju meter. Vi har gett huset en midja, eller kanske ska jag kalla det en korsett? Genom att dra in väggarna och ta ned taket mot mitten så löser vi planlösningen.

Prefabelementen från Finja har tillverkats med vit ballast från Danmark, något som ger villan dess exakt vita färg. De olika betongelementens stående skarvar har kompletteras av grå fogar som likt sömmar löper vågrätt längs med fasadytorna, allt för att ge de precisa formerna ännu tydligare uttryck och karaktär. 

Villa Widlund ligger ovanför de branta klipporna på en långsmal markremsa som tidigare tillhörde ett gammalt stenhuggeri. Marken blivit till 12 tomter där alla hus orienterats ut mot öppet hav och himmel. Åt andra hållet breder Stora Alvaret ut sig med sin karga natur. Inte underligt att villan har ett så pass sparsmakat uttryck, här är det utsikten och kalkstenen som är den stora tillgången.

Villa Widlund är tydligt positionerat. Vardagsrummets stora fönster orienterar villan mot havet samtidigt som byggnaden sluts mot granntomterna. Åke E:son Lindman

Prefabbetong är kanske inte det mest självklara materialvalet för en sommarvilla på Öland. Men ett så pass ordinärt byggmaterial kan förädlas till något särskilt. Byggnadens midja markeras ännu tydligare, som om den dragits åt med tunna snören. Åke E:son Lindman

Betongen är varken målad eller pigmenterad utan får sin vita lyster från en speciell betong med en särskild vit dansk sand som ballast. Istället för att försöka dölja fogarna så framhävs de, och accentueras ännu tydligare med hjälp av liggande fogar som komplement. Åke E:son Lindman

– Den sju gånger sju meter stora glasytan öppnar upp mot havet, förklarar Ola Rune. Med det här läget vill man ju se ut mot hav och himmel, och se solnedgången över fastlandet. Åke E:son Lindman

Det karga landskapet gör att trädgård känns rätt överflödigt. Här räcker det med ett trädäck i sibirisk lärk, en nedsänkt bastu och en pool. Åke E:son Lindman

– Jan och Karin gav oss fria händer att lösa de praktiska funktionerna i en visuellt starkt form. Vi har kunnat ta fasta på ljus och rumsgestaltning hela vägen igenom projektet. Foto: Åke E:son Lindman

Smala höga öppningar och generösa rumsvolymer ger ett lätt och luftigt intryck. Tvåvåningsdelen innehåller 5 sovrum med dubbelsängar som ska räcka till hela familjen och deras sammanlagt 4 barn, förutom gäster på besök. Vardagsrummet och köket har däremot en fri takhöjd på hela 7 meter. Väggarna i den 220 kvadratmeter stor villan består av vitmålad gips. Foto: Åke E:son Lindman

– Den infällda spiskassetten är vår favoritdetalj. Vi hittade en sten från Höganäs och övertygade plattsättaren om att skära alla plattorna så att vi kunde undvika en synlig fog. Han gjorde ett perfekt jobb, det är samma kvalitet som i en gammal kakelugn, det syns inte något svaj någonstans. Foto: Åke E:son Lindman

- Foto: Åke E:son Lindman

- Foto: Åke E:son Lindman

- Foto: Åke E:son Lindman

- Foto: Åke E:son Lindman

Kök med utsikt. Foto: Åke E:son Lindman

Matsal. Foto: Åke E:son Lindman

Villa Widlund ligger ovanför de branta klipporna på en långsmal markremsa som tidigare tillhörde ett gammalt stenhuggeri. Foto: Åke E:son Lindman