Bland kobbar och skär

Uppdaterad 26 april 2017 15:53
På Flatön i Bohuslän ville arkitektparet Jenny och Jacob Fröslee Jonsson göra ett hus som stack ut, som var bra och enkelt. Att bygga huset var dock inte så enkelt.
Bland kobbar och skär bild 1
Den tänkta vägen upp till huset hade blivit alldeles för brant för att kunna köra på. Att istället bygga trappan allra först i husbygget hanns inte med, så det blev ett tufft självbyggarprojekt. Jacob erkänner att han gick ned 8 kilo under det första året. - Trappan består av 82 steg, jag har gjutit och glättat alla för hand, det var det sista vi gjorde innan vi var klara, säger Jacob Fröslee Jonsson. Foto: Jacob Fröslee Jonsson

Arkitektparet Jenny och Jacob Fröslee Jonsson har skapat ett till synes litet men på insidan stort hus på Flatön i Bohuslän. Villa Vy liknar en modernistisk skulptur med två sinsemellan något förskjutna svartmålade volymer som blickar ut mot Skaftölandet och Orust.

- Vi ville inte göra ett hus som stack ut, vi ville göra det bra och enkelt, förklarar Jenny Fröslee Jonsson.

Bland kobbar och skär bild 2
En liten uteplats med asymmetriska plattor i egenhändigt gjuten betong ger utsikt mot Skaftölandet och Orust. - Nu när huset är färdigt syns det knappt från vattnet, säger Jenny Fröslee Jonsson som till vardags jobbar som arkitekt på Tema i Malmö. Det försvinner helt tack vare den svarta fasaden som suddas ut mot berget som reser sig högre upp bakom huset. Från landsvägen får man bara en glimt av byggnaden när man passerar i bil. Nedifrån vägen syns huset väldigt tydligt mot himlen, medan det från sjösidan försvinner helt i landskapet med berget som fond. Foto: Jacob Fröslee Jonsson

Flatön ligger strax intill Skaftö och dess västkustpärlor. Här är de flesta husen i traditionell stil med vitmålade träfasader. Villa Vy har däremot en mattsvart fasad som bryter ner storleken och får huset att smälta in i omgivningens eget färgspektra året runt. Jenny förklarar att huset ska syns så lite som möjligt, men inte desto mindre har det en klar och tydlig karaktär. Den låga byggkostnaden på dryga miljonen förklaras av att Jenny och Jacob gjorde det mesta av jobbet själva.

- Jag tog tjänstledigt från mitt jobb som kreativ chef på Rambøll i Köpenhamn och vi var beredda att börja bygga mitt i sommaren, berättar Jacob som hade förespeglat sig att man skulle klä in stommen och lägga tak, för att sedan göra allt klart under helger och semestrar.

Bland kobbar och skär bild 3
Arkitektparet Fröslee Jonsson letade efter sin drömtomt på Hemnet, men där fanns mest exploaterade mäklartomter. Den naturtomt de längtade efter hittade de däremot på Blocket, en plats där de kunde både manifestera sig själva som arkitekter men framförallt skapa sig en egen plats vid havet för helger och lov. - Vårt hus har nästan växt fram ur berget, vi anammade den här rörelsen som antyddes av bergets struktur, fortsätter Jacob. Vi har i princip analyserat hela berget tredimensionellt för att kunna arbeta fram den här platsspecifika volymen. Foto: Jacob Fröslee Jonsson

- Alla dessa trevliga entreprenörer som kom ut bara skrattade och förklarade att inte kan man bygga här, det fanns ju ingen väg för att komma åt. När min tjänstledighet började hade jag 11 veckor på mig och vi hade bara en klipphäll.

Bland kobbar och skär bild 4
Huset på Flatön har ritats inifrån och ut vilket har givit fönstren dess placering. Det mest uppseendeväckande är det stora fönstret mot norr. Norrljuset ger rummet ett konstant ljus över hela dagen. - Att välja tre mindre fönster hade blivit dyrare, säger Jacob Fröslee Jonsson, och vi får bättre isoleringsvärden med våra panoramafönster som nästan är maxstorleken för standardfönster. Det stående fönstret vetter i västnordvästlig riktning och fungerar tillsammans med nästan 300 millimeter isolering i väggarna bra, det är svalt och skönt även när det är som varmast. Foto: Jacob Fröslee Jonsson

Vi vill inte gå till väga på traditionellt sätt här vid västkusten: spränga bort allt för att sedan slänga in en grusbädd. Jenny lyckades dock hitta ett lokalt byggföretag vars ägare älskade krångliga betongjobb. Men också han såg svårigheten att bygga på just den här platsen, bara stödmuren uppskattade han till 300 000 kronor.

Bland kobbar och skär bild 5
Att rita och bygga sitt eget hus kräver en del reflektioner kring ens egen historia och vilka drömmar man har. Allt handlar inte om kvadratmetrar och olika praktiska funktioner. Mer otydliga emotionella funktionella värden påverkar gestaltande av rum och den ljusföring man längtar efter. - Vi ville komma åt den här rörelsen där man hela tiden går mot ljuset, förklarar Jacob Fröslee Jonsson. Man ska inte möta en vit vägg när man går uppför en trappa, det ska alltid finnas en utsikt. Om man följer den yttre trappan så kommer man in i huset med dess stora fönster, och fortsätter sedan uppför den inre trappan och ut på balkongen där man återigen har den milsvida utsikten. Foto: Jacob Fröslee Jonsson

- Han förklarade att om jag började bygga formar själv och gjöt stödmuren själv så kunde de komma ut en dag och hjälpa till med att gjuta plattan, säger Jacob och skrattar. Om vi nästan gjorde allt jobb själva så gör de det enkla! Det blev lite som i Knut Hamsuns roman Svält, jag har burit upp allt regel för regel, och 480 hinkar med hemblandad betong.

Bland kobbar och skär bild 6
Jacob Fröslee Jonsson understryker att allt bostadsbyggande handlar om att skapa en lugn och trygg vrå, en plats för både vila och aktivitet som utgår från de boendes eget liv. - Jag vill undvika alla kringelkrokar, allt ska kunna observeras från varje plats, det ska inte finnas annex som man ska in och ut i. Känslan ska vara att här sitter jag i mitt stora rum och det ska finnas en självklar överblick. Men det får gärna finnas överraskning och detaljer som man kan läsa och förstå. Samtidigt ska man förstås även som gäst få den här känslan av logik och överblickbarhet: där är badrummet, där är köket, där är sovrummet. Foto: Jacob Fröslee Jonsson

Villa Vy är byggd som två stora lådor där den mindre, som klätts i askfanérad plywood, står som en möbel innehållande förvaring, sov- och badrum. Den omgivande stora lådan fungerar som en stor öppen volym. Om utsidan är mörkt svart så är insidan desto ljusare vitmålad.

Bland kobbar och skär bild 7
Fasadens stående panel är fastskruvad med helt vanliga brädor i gran från ett lokalt sågverk på Orust. Virket är målat med Falu Rödfärg svart som ger en matt nyans som patinerar med en särskild karaktär. Med tiden kommer väder och vind att skrapa fasaden ren så att huset mer och mer börjar smälta in i den omgivande naturens kargt gråtonade färgskala. Villa Vy nominerades häromåret till Falu Rödfärg-priset. - I början hade vi tänkt oss ett silvrigt hus, säger Jenny Fröslee Jonsson som se’n istället insisterade på att använda slamfärg. När färgen börjar falna kommer däremot det silvergrå fram, sedan får vi se vad som blir vackrast. Kanske målar vi om, eller inte... Foto: Jacob Fröslee Jonsson
Bland kobbar och skär bild 8
Villa Vy ligger på Flatön nära Skaftö med västkustpärlor som Fiskebäckskil och Grundsund. Istället för ännu en vitmålad sommarvilla med liggande träpanel valde arkitektparet Fröslee Jonsson en skulptural form som ser ut att ha huggits fram i urberget. - Vi utgick från hur huset skulle upplevas från vattnet som ju är framsidan när man bygger i kustnära områden. Foto: Jacob Fröslee Jonsson
Bland kobbar och skär bild 9
Vägghängd toalett från Duravit. Foto: Jacob Fröslee Jonsson
Bland kobbar och skär bild 10
Badrumsinredning av askfanerad plywood. Foto: Jacob Fröslee Jonsson
Bland kobbar och skär bild 11
En liten uteplats med asymmetriska plattor i egenhändigt gjuten betong. Foto: Jacob Fröslee Jonsson
Bland kobbar och skär bild 12
Huset är större på insidan än det ser ut utifrån. Foto: Jacob Fröslee Jonsson
Leo Gullbring