Idegranshäck

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 1 feb 2014 av Cajsa Lundin
Hej, vi har köpt ett hus från 1947. Trädgården som är stor har en del gamla härliga träd. Till min fråga: I västertomtgräns har vi en idegranshäck, som är ca 9 meter hög. Att kalla den häck är kanske missvisande, det är mer som gamla fristående individer men som står så nära att de är helt ogenomträngliga. "Häcken" är ca 8 meter lång. Brevid häcken står en ännu högre gran som tyvärr skräpar ner mycket hos grannen och som jag därför har bestämt att ta bort. När jag ändå anlitar en arborist så funderar jag lite på idegranarna...Finns det något jag kan göra med så gamla idegranar?. De är vackra och är hem för jättemånga fåglar och ger ett fantastiskt insynsskydd på ovanvåningen MEN skuggan från dem är rätt monumental. Kan man glesa ut dem? Och hur gör man det på ett ömt sätt?
En annan fråga är att våra grannar har en mycket misskött brun Tujahäck ca 3 meter hög, kan vi plantera något på vår sida för att slippa se den? Tex liguster? Tål de två växttyperna att stå sida vid sida? Bokharabild har jag också funderat på men det löser inte problemet på vintern...
 
Redigerat av moderator:

Svar

Hejsan!

Idegran klarar HÅRD beskärning utan problem. (till skillnad mot tuja).
Det är ju helt underbart att ha ett sådant grundmaterial!
Klipp den en bit under önskad höjd och släpp upp den 10-20 cm/år under några år.
Klipp även in sidogrenar en bit längre in än ni vill ha den i bredd. Den kommer att dela sig vid alla snitt. Den klipps i april och/eller september.
Lägg gärna på kogödsel (vår) och ge extra vatten.

Vad ni ska göra framför grannens tuja är svårt. Tuja har samlat rotsystem så ni kan gräva en bit ifrån utan problem. Liguster klarar att etablera sig om ni gör ett häckdike och jordförbättrar. Men det låter som det blir skuggigt mellan tuja och liguster? Och svårt att komma åt för beskärning?

En spaljé med klätterväxter? Är det skuggigt kan murgröna funka. Den är vintergrön och sorterna (Hedera helix) Grafik, Huldra och Hymn klarar sig till zon 4. Kanske en svag belysning mot den, så minskar fokus på tujan i bakgrunden. Klätterhortensia blommar och doftar, tappar bladen vintertid, men är vedartad, dvs den behåller grenverket som är rostfärgat lite flagande (vackert) – börjar alltså inte om nerifrån som många andra klättrare.

Om ni inte har rådjur kanske ni kan testa klätterbenved (Euonymus fortunei, finns olika sorter), som behåller bladen vintertid, men är inte så snabb att få höjd. Funkar bäst mot ett plank/tät spaljé.

Höga gräs som står med stadig vinterform kan vara ett alternativ, som Miscanthus, finns många sorter, 'Silberfeder' blir ca 2 m hög. (fina med svag belysning året om).

Det är vad jag kommer på spontant just nu.

Lycka till!
hälsar Cajsa Jacobsson
(Gilla oss på Fb, för tips och inspiration: www.facebook.com/FFtradgard)
 
Redigerat:

De senast besvarade frågorna

Klippning av idegran (taxus)

28 jan 2026
Hej. Jag vill klippa ner en taxus till halva höjden. Hur gör man det på bästa sätt och vilken tid på året är det bäst att göra det på. Hälsningar Jan

Ligusterhäckplantor med gula rötter

14 jan 2026
Hej! Har fått levererat 50 st krukodlade ligusterplantor. Eftersom det skulle dröja ca 1 vecka innan de kom i jorden så har jag vattnat dem. Såg att det var hemskt mycket rötter och att de var...

Hur välja ektunna?

15 okt 2025
Hur planerar jag plantering av ett klotträd i ett ett ekfat? Hur stort ska fatet vara? Hur många liter jord? Om jag inte vill ha ett för stort träd ( trädkronan) vad kan du rekommendera?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.