björk

Besvarad 27 sep 2017 av Cajsa Lundin
hej,jag undrar om man kan korta av en väldig hög björk,står nära vårt hus.
kommer björken att dö eftersom man skulle korta av den ???
tacksam för ett svar
med vänlig hälsning
karin
 

Svar

Hej!

Björk hör till "blödarna" som mår bäst av att beskäras under vegetationsperioden. Beskärning nu, dvs JAS(O)-perioden, hindrar att den att dör av savstigning som händer på våren. Beskär aldrig för sent på hösten, snittytan ska hinna läka innan frost. Detta gäller kronreducering, inte kapning av stam.

Det blir aldrig estetiskt att toppkapa ett träd, dvs korta av stammen – de tappar för all framtid sin arttypiska form. De mår inte heller bra av att bli av med stor del av kronan, eftersom den står i balans till rötterna, vad gäller näringsförsörjning osv. Trädet blir alltså stressat, och vill kompensera bladförlusten så fort den kan (skottutveckling). Träd kan dö om obalansen blir för stor. Stora eller många snitt ger också risker för rötangrepp (särskilt om snitten läggs fel). Sannolikheten är att ni ändå måsta ta bort träden inom några år.

Jag föreslår därför att hellre ta bort ett träd som står så fel, och plantera nytt valfritt träd på bättre lämpad plats. Ta då först reda på vilken höjd och kronbredd detta träd beräknas få, så det hamnar rätt.

Är ni osäkra tycker jag ni ska vända er till en lokal arborist som kan göra bedömning och hjälpa er med lösning.

Lycka till!

Hälsar Cajsa Lundin (fd Jacobsson)
 

De senast besvarade frågorna

Klippning av idegran (taxus)

28 jan 2026
Hej. Jag vill klippa ner en taxus till halva höjden. Hur gör man det på bästa sätt och vilken tid på året är det bäst att göra det på. Hälsningar Jan

Ligusterhäckplantor med gula rötter

14 jan 2026
Hej! Har fått levererat 50 st krukodlade ligusterplantor. Eftersom det skulle dröja ca 1 vecka innan de kom i jorden så har jag vattnat dem. Såg att det var hemskt mycket rötter och att de var...

Hur välja ektunna?

15 okt 2025
Hur planerar jag plantering av ett klotträd i ett ett ekfat? Hur stort ska fatet vara? Hur många liter jord? Om jag inte vill ha ett för stort träd ( trädkronan) vad kan du rekommendera?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.