Beskära ölandstok?

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 10 feb 2016 av Cajsa Lundin
Vi har en rad med ölandstok som tillsammans bildar en insynsskyddande vägg (sluttning nedanför så den upplevs som hög). Nu börjar den se riktigt risig ut, brun och gles nedtill, många döda grenar och blommor bara i topparna på de grenar som lever. Hur ska vi göra för att få den fin igen?
 

Svar

Om (ölands)tok blir risig kan man föryngringsbeskära, och detta görs antingen vårvinter eller sensommar (JAS-månaderna). Man kapar helt enkelt ca 10-15 cm från marken. Det går också bra att gallra ur risiga grenarna till denna höjd.

I samband med beskärning eller urgallrning bör man vattna samt lägga på näring närmsta vår. Gärna kogödsel på säck som är kväveberikad (kväve läggs aldrig på hösten). Med kogödsel stimuleras även det viktiga mikrolivet som gör jorden mer tolerant, fungerande och frisk. (kompost går också utmärkt, då kan man komplettera med kvävegödsel som hönsgödsel en regnig dag). Se till att underhållsvattna om det blir perioder med sol, värme och/eller blåst, eftersom jordytan exponeras för sol och vind när man klippt bort skuggande och skyddande grenverk.

Potentilla fruticosa finns i många olika sorter, vissa fungerar bättre, andra sämre. Sedan 2015 har den systematiseras om, och hör nu till Dasiphora Fruticosa-gruppen, men i handeln kommer det gamla vetenskapliga namnet Potentilla fruticosa att hänga med ett tag till. På svenska kommer den även i fortsättningen kallas tok, eller ölandstok.
 

De senast besvarade frågorna

Klippning av idegran (taxus)

28 jan 2026
Hej. Jag vill klippa ner en taxus till halva höjden. Hur gör man det på bästa sätt och vilken tid på året är det bäst att göra det på. Hälsningar Jan

Ligusterhäckplantor med gula rötter

14 jan 2026
Hej! Har fått levererat 50 st krukodlade ligusterplantor. Eftersom det skulle dröja ca 1 vecka innan de kom i jorden så har jag vattnat dem. Såg att det var hemskt mycket rötter och att de var...

Hur välja ektunna?

15 okt 2025
Hur planerar jag plantering av ett klotträd i ett ett ekfat? Hur stort ska fatet vara? Hur många liter jord? Om jag inte vill ha ett för stort träd ( trädkronan) vad kan du rekommendera?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.