Balsampoppel

Besvarad 11 jun 2021 av Cajsa Lundin
Vi köpte en balsampoppel förra sommaren men valde att ta bort den i år. Vi grävde upp trädet som var ca 4 meter högt. Nu undrar jag om de små rotdelarna som är kvar i jorden kommer att skjuta skott. Hälsningar Oldrid
 

Svar

Det är hög risk för det! Jag har inte egen erfarenhet, men poppel har den överlevnadsstrategin, att skjuta nya skott från rötterna.
 

Kommentarer

olotor ·
Vi tog bort en balsampoppel för tjugo år sedan och det kommer fortfarande upp rotskott.
 
Maria T
Maria T ·
Intressant och tankeväckande svar - jag tycker balsampoppel doftar så gott och har funderat på att ha en häck av det (en jag kände hade det, men jag vet inget om hur mycket arbete det gav) men nu ska jag tänka om. Tycker det räcker med alla skott av ask som jag klipper, hugger, plågar och ringbarkar...
 
Fred vom Jupiter ·
Balsampoppel växer mycket. Det är därför man använder popplar för odling av energiskog. Men det är ju praktiskt om man har en nyanlagd tomt och inte vill vänta i 30 år på att ett äppleträd börjar se OK ut.
De har också en tendens att skjuta rotskott, men det var inget problem för oss eftersom vårt stod på gräsmattan så rotskotten kapades vid gräsklippning.
 

De senast besvarade frågorna

Klippning av idegran (taxus)

28 jan 2026
Hej. Jag vill klippa ner en taxus till halva höjden. Hur gör man det på bästa sätt och vilken tid på året är det bäst att göra det på. Hälsningar Jan

Ligusterhäckplantor med gula rötter

14 jan 2026
Hej! Har fått levererat 50 st krukodlade ligusterplantor. Eftersom det skulle dröja ca 1 vecka innan de kom i jorden så har jag vattnat dem. Såg att det var hemskt mycket rötter och att de var...

Hur välja ektunna?

15 okt 2025
Hur planerar jag plantering av ett klotträd i ett ett ekfat? Hur stort ska fatet vara? Hur många liter jord? Om jag inte vill ha ett för stort träd ( trädkronan) vad kan du rekommendera?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.