Skärgårdsvilla med skickligt utförd arkitektur
Geometriskt exakt arkitektur som låter material och konstruktion tala öppet och fritt. In- och utsida går sömlöst över i varandra och bjuder på utsikt över skärgårdshav och vindpinad natur. Med Villa Vy visar arkitekt Ida Tinning att sommarhus kan byggas med karaktär utan att kosta en förmögenhet.
Foto: Johan Eldrot
Med minimala ingrepp i terrängen ger Villa Vy ett nätt uttryck på Stora Timrarö. Nätta räcken och trappor, gott om plats att slå sig ner på utomhus där de två huskropparnas möte bildar ytterligare rumslighet. Den panelklädda fasaden är behandlad med Sioox som med tiden kommer att få ett gråare uttryck.
– Vi har differentierat den här släta fasaden med lite lister, ribbor och raster, berättar Ida Tinning. Istället för att täcka exempelvis en takstol eller takutsprång så har jag valt att visa konstruktionen.
Den ena huskroppen rymmer de privata delarna med sovrum och badrum, den andra är mer social med kök och vardagsrum. Hela insidan är klädd med 19 millimeters KL-träpanel. Golven är lagda med furu. I sovrumsavdelningen två trappor upp är det däremot kalksten som gäller.
– Visst ser dörrkarmar och fönster ut att vara utförda i ek men det är betsad furu
– Visst ser dörrkarmar och fönster ut att vara utförda i ek men det är betsad furu vilket är betydligt mer ekonomiskt. Konstruktionen är en del av det estetiska uttrycket och ger en tydlig rytm genom de två huskropparna.
Anneli Söderberg och hennes man Erik hittade tomten efter långt letande. Fyrtio minuter från Stockholm och dessutom minst tre minuter med båt kändes först lite väl långt bort. Men läget var perfekt, dessutom högst upp i den äldre bebyggda sydvästra delen av ön som bebyggdes med trettiotalet sommarstugor och sportstugor på sextio- och sjuttiotalet. På senare år har det byggts än mer och de än gång ruvande berguvarna är numera sällsynta besökare.
– Det var inga större problem med Österåkers kommun förutom att de propsade på sadeltak, men när de kom ut hit så insåg att det skulle blivit ett betydligt större hus som då hade dominerat platsen på ett annat vis, förklarar Anneli som tidigare varit fastighetsmäklare och nu arbetar med fastighetsfinansiering inom HSB. Platsen har inte bara en fantastisk havsutsikt utan också den här skogslukten, något jag kommer ihåg från barndomen uppe i Umeå och tidigare hus vi haft.
Var hittar man lämplig arkitekt? Anneli och Erik bläddrade i tidskrifter och sökte på nätet då en granne tipsade om att det ju bor en arkitekt på ön. De gillade Ida Tinnings hus och snart nog började de bolla förslag.
– Vi ville ha ett öppet hus där vi kan vara året om
– Vi ville ha ett öppet hus där vi kan vara året om, fortsätter Anneli, man ska kunna springa in och ut, och inne och ute ska hänga ihop. Det var inte helt enkelt med tanke på höjdskillnaderna.
– Jag brukar göra tre presentationer utifrån kundens brief, tillägger Ida Tinning, sedan presenterar jag ett gäng skisser så vi kan diskutera vad man vill eller inte vill ha. Ritningar är inte alltid så lätta att läsa så vi har suttit en hel del vid min datorskärm där jag ritat fram huskropparna.
De lätta trappavsatserna ger struktur åt den kuperade terrängen och förstärker Villa Vys dialog med det omgivande landskapet av granithällar och frodig om än karg grönska.
– Jag tycker att det är viktigt att skapa arkitektur som passar platsen – dess utmaningar och potential – och inte minst att förstå de människor som ska uppleva och njuta av den. Det är en av anledningarna till att jag älskar att rita för privatpersoner.
Som arkitekt har man inte alltid möjlighet att tillbringa så mycket tid på en plats som man skulle vilja, men med hjälp av våra 3D-modeller, landskap, sol- och vindanalysprogram, kundens berättelse och några ordentliga platsbesök kan man komma ganska långt.
Villa Vy är exakt och precist utförd med en tydlig gestaltning som upphäver gränsen mellan ute och inne på bästa modernistiska manér. Furu på både in- och utsida. Alla skarpa möten har krävt inte endast skickliga snickare utan även idoga beställare som lagt ner åtskilligt med eget arbete.
– Byggarna hade börjat på insidan efter att de blev klara ute, berättar Anneli, men sedan kom vintern och då tog vi vid när de inte längre kunde komma över med båt. Det tog sin goda tid med de här KL-träskivorna som skulle slipas och laseras.
Anneli och Erik fick ett meddelande från Postnord om att deras leverans av kalksten från Estland skulle gå i retur dagen därpå. Efter många samtal löstes problemet och en helikopter kunde hyras in för att flyga ut 2 ton sten.
– Det mest nervösa var att bära upp stenskivorna som endast var 20 millimeter tjocka, men med hjälp av många bra och starka grannar fixade vi den värsta delen av bygget.
Kalkstenen går igen i köket där furun har kompletterats med ek. Även här öppnar sig utblickar mot stenhällar och hav. De stora fönsterytorna och den genomtänkta ljusföringen gör att morgon, dag och kväll sömlöst övergår i varandra.
– Jag bygger rätt mycket själv och det gör att jag kan testa olika material, teknikker, detaljer och ideér, berättar Ida Tinning som efter 8 år på olika kontor i Stockholm har öppnat egen studio, och gör projekt från Norra Sverige, till Söder Italien. En gång i tiden skulle man utbildas till snickare innan man kunde bli arkitekt. Just nu håller jag på att renovera en gård i Danmark där fokus ligger på hållbar teknik med bland annat lera och hampa. Tycker det är lättare att rådge andre om jag har provat det meste själv.
Trots det utsatta läget i skärgården är huset varmt, en luftvärmepump och en kamin hjälper till de kallaste månaderna. Den övre delen har elektrisk golvvärme.
– Jag har vinnlagt sig om att man kan smygtitta igenom huset, genom köket, igenom den öppna platsen på framsidan, betonar Ida Tinning. Redan i hallen ser du rakt ut mot havet, och trapporna ner mot köket ger andra vyer och likaså från matsalen. Jag har försökt leda in naturen i huset så att det alltid finns en ny utsikt.
Glas är en stor del av kostnaden i ett husbygge. Anneli och Erik hade tur att hitta WB Trä i Burträsk som gav riktigt bra priser på både trä och fönster. Totalt har byggnationen gått på 4,5 miljoner.
Totalt har byggnationen gått på 4,5 miljoner
– De två trapporna mellan huskropparna är placerade i länken som binder samman byggnadsvolymerna. De skapar ett spännande flöde och en rumslig upplevelse i övergångarna mellan den lägre länken och den långa, höga korridoren, menar Ida. Med lanterninerna i korridoren – som var Annelis idé – dras man dessutom mot ljuset när man rör sig uppför trapporna.
Villa Vy är lågmält med en tydlig karaktär. Huset känns betydligt större än sina 115 kvadratmeter boyta tack vare den rikliga uppglasningen och det geometriskt precisa utförandet. Den noggrant genomförda fönsterindelning ger vida utblickar över Saxarfjärden och den karga skärgårdsnaturen.
- Vårt nästa projekt är att bygga bastu, avslutar Anneli Söderberg.