Tryckimpregnerad fasad
Besvarad 3 jun 2019 av Charlotte Andersson
Vi har en liten stuga på tomten som fungerar som förråd. Den är lite isolerad men kan inte användas som bostad. Söderfasaden är så rutten att hela panelen måste bytas. Jag undrar om man kan använda tryckimpregnerat för att få den lite extra vädertålig. Den skall målas med falu rödfärg.
Svar
Det låter som lite överarbetat att sätta tryckimpregnerat som fasadbeklädnad.
Dels så kan ni inte måla på det direkt eftersom det är behandlat med impregneringsvätska och sedan så blir det onödigt dyrt.
En träpanel som monterats korrekt och behandlats korrekt med grundfärg/olja och täckfärg och som man underhåller med ommålning i lämpliga intervall kan hålla i många år.
En fasad med falu rödfärg ska behandlas med tätare intervall än andra målningsbehandlingar. Se till att få en färg med linolja och var noga med att behandla allt ändträ noga.
Dels så kan ni inte måla på det direkt eftersom det är behandlat med impregneringsvätska och sedan så blir det onödigt dyrt.
En träpanel som monterats korrekt och behandlats korrekt med grundfärg/olja och täckfärg och som man underhåller med ommålning i lämpliga intervall kan hålla i många år.
En fasad med falu rödfärg ska behandlas med tätare intervall än andra målningsbehandlingar. Se till att få en färg med linolja och var noga med att behandla allt ändträ noga.
Kommentarer
term ·
Impregnerat virke är alltid hyvlat, och av den anledningen lämpar sig inte en slamfärg. Annars går det alldeles utmärkt att sätta fasad av tryckt virke, och gör man det med trallbrädor blir det inte så särskilt dyrt heller. Bekymret är att det ofta är vått av impregneringsvätskan, men det torkar ut på en sommar eller så.
simpa96 ·
Svar: Ja det kan man! har byggt garage med carport till kund dock med finsågat tryckimpregnerat. Vi börja sätta med trallvirke först men konstaterade att det såg bättre ut med finsågat så vi bytte på kunds begäran. Behandlar du inte vid rätt tillfälle senare kommer det spricka väldigt mycket så se till att hålla koll innan trät blivit för grått.
Mitt första hus jag köpte var en stuga med tryckt virke.
Huset byggdes 1973 och oljades som trallen på altanen med ca 5 års intervall.
Inget färgskrap eller tvättades bara ”kasta” på ett lager olja var femte år.
Idag 45 år senare står virket sig som nytt...
Och som stuga tyckte jag det var fint med den färgen oljat virke ger.
Huset byggdes 1973 och oljades som trallen på altanen med ca 5 års intervall.
Inget färgskrap eller tvättades bara ”kasta” på ett lager olja var femte år.
Idag 45 år senare står virket sig som nytt...
Och som stuga tyckte jag det var fint med den färgen oljat virke ger.
Alfredo ·
En vild gissning är att frågeställaren kanske vill slippa att "behandlats korrekt med grundfärg/olja och täckfärg och som man underhåller med ommålning i lämpliga intervall"...
simpa96 ·
Ja men det gör man tyvärr inte, särskilt inte i söderläge när impregneringen börjat gå ur..
B
BSOD ·
Jag satte i min okunskap upp en del impregnerade brädor (överblivet trallvirke) som fasad på en enklare bod på tomten, istället för att köpa nya brädor till panelen. 1 vecka efter montaget så målade jag det med vanlig "oljefärg", grundmålade det först.
10 år senare ser det fortfarande ut som nytt, det har inte blivit något form av reaktion mellan impregneringsvätskan och färgen eller liknande. Skulle nog gissa att jag inte kommer måla om det där på minst 10år.
Så det verkar ju inte helt omöjligt att måla impregnerade brädor och använda dem som fasad, men jag kanske hade tur med just min färg.
10 år senare ser det fortfarande ut som nytt, det har inte blivit något form av reaktion mellan impregneringsvätskan och färgen eller liknande. Skulle nog gissa att jag inte kommer måla om det där på minst 10år.
Så det verkar ju inte helt omöjligt att måla impregnerade brädor och använda dem som fasad, men jag kanske hade tur med just min färg.
P
Plupp 173289 ·
Färg och olja är inte gratis. Jag tror nog att en omålad impregnerad bräda är billigare. Är det inte 25 år garanti på NTR AB. Efter några säsonger är virket dessutom snyggt silverblekt 
Det är kopparsalter i impregneringen. Det är inget problem att måla om det bara är torrt. Det finns definitivt ohyvlat impregnerat virke.
Linoljan i slamfärg är omdiskuterat, det är inte självklart att den ska vara med. Jag håller med om att det i många fall är onödigt med impregnering, men resten av svaret håller jag inte med om.
Linoljan i slamfärg är omdiskuterat, det är inte självklart att den ska vara med. Jag håller med om att det i många fall är onödigt med impregnering, men resten av svaret håller jag inte med om.
Tryckt ytterpanel är billigare än grundmålad panel, tror absolut att det kan vara värt det.
Lurade ·
Varför inte behandla virket med järnvitriol så blir det vackrare med åren. När det suttit uppe så det hunnit tork
Lurade ·
torka ut ordentligt.
P
Plupp 173289 ·
Det skyddar inte trä, utan bara ger en annan färg.
https://www.traguiden.se/underhall/...farg/olika-typer-av-ytbehandling/jarnvitriol/
Falurödfärg/slamfärg grundas inte med olja eller liknande utan målas på som sig själv eventuellt utspädd med lite vatten som grund. Sedan ett eller flera lager färg. Träet ska kunna suga upp färgen, tryckt som hyvlat känns inte som ett bra alternativ, som sågat kan det funka om det målad efter att det suttit upp ett år eller två och impregneringen torkat.
Men det går att sätta impregnerad brädor som fasad men jag tror inte att den kommer hålla längre som en vanlig sågad bräda eftersom fasaden är luftad och det inte är fukten som skadar panelen utan främst solen.
Men det går att sätta impregnerad brädor som fasad men jag tror inte att den kommer hålla längre som en vanlig sågad bräda eftersom fasaden är luftad och det inte är fukten som skadar panelen utan främst solen.
En bräda torkar på en vecka eller två, inte år.
Magnus E K ·
Tryckimpregnerat trä är ju ett mycket bättre material än trä. Har aldrig förstått varför det inte används till tändstickor, tandpetare och dockskåpsmöbler.
heimlaga ·
Jag ser ingen orsak till att använda tryckimpregnerat till brädslåning. Tryckimpregnerat trä står faktiskt sämre emot väder och vind och sol än oimpregnerat eftersom vakumet och sedan trycket i impregneringskammaren sliter sönder cellstrukturen i träet. Då man ser på en gammal omålad brädslåning så ser man ju att det är sol och väder som fräter sönder träet inte röta.
Grovsågad gran i entums eller 7/8 tums tjocklek spikad som lodrät locklistpanel med rotändan uppåt och kärnsidan utåt och snedsågad nederända brukar klara sig minst 40 år mot söder och minst 80 år åt andra vädersträck även utan målfärg. I extremfall över 200 år.
I synnerhet om man väljer senvuxna stockar. De bästa stockarna till sånt här är ofta litet gråaktiga i barken och har klena kvistar och växer i täta bestånd på stenig mark. Nu har ju inte alla förmånen att få välja sitt virke i skogen men även vanligt köpt granvirke klarar sig länge,
Furu är inte lika hållbart till fasader. Kärnveden håller hur länge som helst men ytveden blir dålig i förtid.
Grovsågad gran i entums eller 7/8 tums tjocklek spikad som lodrät locklistpanel med rotändan uppåt och kärnsidan utåt och snedsågad nederända brukar klara sig minst 40 år mot söder och minst 80 år åt andra vädersträck även utan målfärg. I extremfall över 200 år.
I synnerhet om man väljer senvuxna stockar. De bästa stockarna till sånt här är ofta litet gråaktiga i barken och har klena kvistar och växer i täta bestånd på stenig mark. Nu har ju inte alla förmånen att få välja sitt virke i skogen men även vanligt köpt granvirke klarar sig länge,
Furu är inte lika hållbart till fasader. Kärnveden håller hur länge som helst men ytveden blir dålig i förtid.
petterg ·
Mitt hus har tryckimpregnerad fasad från 1966. Målade fasaden i 1996. Tror det var första gången huset blev målad om. Målade om ena fasaden mot söder i 2018. Alla dom andra fasaderna är fortfarande bra. Om det är impregneringen eller färgen som är bra vet jag inte. Men en fasad med mindre underhåll tror jag inte finns.
De senast besvarade frågorna
Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg
11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...
Vanligt fast fönster som takfönster?
23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...
Takrenovering, men med gamla takstolar
11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Fråga experten

Byggnadsingenjör Charlotte Andersson vid Ingenia Byggkonsult svarar på dina frågor.