Mikael_L
Vilket verktyg är det jag behöver då?

Dels ska några LECA-block kapas till rätt längd på sedvanligt vis, men sen ska jag också "gerkapa" kanten på en massa block, dvs såga bort en trekantig bit på längden längs blocket.

Är det tigersåg som gäller? isåfall vilket blad?
Eller ska jag helt enkelt såga med en fogsvans eller nåt liknande oelektriskt verktyg?

Det är ett engångsjobb, så någon investering typ bandsåg känns inte så lämpligt...
Men en tigersåg kan det kännas trevligt att bli tvungen att köpa ... ;)

edit:
Jag letade i gamla trådar, i de jag hittade gällde det alltid rak kapning av blocken, och spåra en anvisning och sen klämma till med en yxa var ett vanligt råd. Men jag tror inte det fungerar lika bra för att klippa bort en 59cm lång triangel från ett hörn ... :o

Fogsvans funkar ju alltid, vill du ha en manuell såg funkar det dock bättre med en såg avsedd för ända målet.

Även tigersåg lär gå, Bosch har exempelvis långa blad för fiber- och cementmaterial. De klarar på pappret lättbetong, känns som leca kvalar in i samma kategori. Även Hiltis SB och framför allt SM tigersågsblad lär fungera ypperligt.

Har sågat lite leca med tigersåg och Lenoxblad som kallas Demolition, det fungerade utmärkt. Dom finns upp till 300mm långa men det kan nog bli lite svårt att få det rakt med så långa blad.
Men dom som murade våran källare sågade allting för hand med en speciell Leca-såg. Ungeför som en vanlig fogsvans men med tjockare blad och hårdemetalltänder. Det gick faktist ganska snabbt, dock var killen som sågade byggd som en 100-kilosbrottare :D Dom sa att dom föredrog att såga för hand för att slippa oväsen och dammet.

Mikael_L
Ja en handsåg kan helt klart vara ett alternativ, jag har försökt att hitta en sådan med hårdmetalltänder nu på nätet, för att se vad dom kostar, typ. Denna var den enda jag hittade, inget pris dock. http://www.g-mantools.se/det168ts.htm

Annars känns ju även en halvbillig tigersåg med något av de bra bladen ni rekomendar också bra. När det gäller att klyva block så får jag väl ta till yxan, och isåfall är det max 100mm djupt det jag behöver såga.

Jag funderar även lite på handcirkelsåg. Jag har en gammal skräpsåg som jag gärna offrar på nåt skitjobb, antar att det är 165mm klinga på den. Finns det någon klinga som duger till att såga leca med att sätta dit, tro...
Fast det kanske blir för dammigt... Det är utomhus förövrigt ...

Problemet med handcirkel är nog just dammet, lär damma något helt sjukt. Jag hade nog satsat på en fogsvans för ändamålet, tycker mig ha sett sådan hos någon av de stora byggkedjorna men jag hittade bannemig inte nu när jag sökte lite.

Mikael_L
Jag var på bauhaus idag och inventerade sortimentet.
Där hade dom "fogsvans" med hårdmetalltänder, antagligen designad för lättklinker och lättbetong. Märke Wisent, kostnad 309:-
Wisent har jag fått för mig är något sorts lågbudgetmärke, kanske bara Bauhaus eget, med olika produkter ifrån fjärran östern, men jag kan ha fel. Men nåja, en såg med hårdmetalltänder är väl inte så high-tech att ens de sämsta fabrikerna i kina kan misslyckas med.

Men annars fanns det ungefär200-300 mm hårdmetalltand-tigersågsblad för 250:-, märke har jag glömt, men något för mig okänt iaf.
Men sen hade dom faktiskt milwauke (stavde jag rätt tro ...:o) tigersågblad med hårdmetalltänder för ca 350:-, det var rätt långt, säkert minst 300mm. Kanske det jag ska köra på + en halvbra tigersåg.

Även om jag nu ska jobba utonhus är stora mängder damm inte något som direkt lockar, (det finns grannar också, där man inte vill få sämre start än nödvändigt med... ;) )

Risken finns ju att de med kommer och ber dig kapa lecablock *S*

/Kent

Mikael_L
Ja det vore ju det värsta, det måste väl räcka med ett bygge att sköta om .... :D

Winsent er et ganske bra merke når det kommer til pris/kvalitet. Det jeg har kjøpt har jeg vært fornøyd med, iallefall i forhold til hva jeg har betalt for det. Ingenting som har gått i stykker enda.

Jag har köpt en del Wisent-prylar och tycker också att de är helt OK i pris/prestanda. Definitivt inte det modernaste och bästa vad gäller precision/balans/ergonomi men inte det rappligaste heller - robusta och hållbara. Förmodligen inget som ett proffs skulle vara nöjd med men OK för amatören till sånt som man inte använder dagligen. Således, en "fogsvans" för Leca skulle jag våga köpa av det märket.

Jag tycker Wisent är mycket varierande i prisvärdhet! Vissa prylar kostar som kända svenska och utländska märken medans andra saker är rena fynd. Som vanligt får man jämföra, det luriga är att de på Bauhaus i Lödde rätt ofta bara har Wisent-prylar i vissa kategorier så man måste ha koll på vad de kända märkena kostar innan man går dit.

Mikael_L
Om jag nu köper en bauta-fogsvans med hm-tänder så må det nu vara wisent som märke. Pajar den under den vecka jag tänker använda den så gäller nog garantin fortfarande ... :D

Jag har nu inte bestämt mig än, men ändå tror jag att lutar åt det där milwaukee tigersågbladet med hm-tänder istället. För då får jag dessutom nöjet att köpa en maskin till :D (även om det antagligen blir en billig och halv-crappig tigersåg)

Tack för alla tips så länge. Tråden är fortfarande öppen för att ge fler förslag på hur man enklast delar och fasar LECA-block. Jag fortsätter och kika ... ;)

Tråden är givetvis också öppen för att fortsätta diskutera kvaliten på wisent-grejer och milwaukee med om man känner för det ... ;)

Jag får bumba tråden lite eftersom jag själv håller på med lecakapning nu.
Jag bygger nytt och murar ytterväggar i förband med innerväggar. Det blir ca 50 passbitar per skift.

Jag köpte ett tigersågsblad på 200mm av märket 'Viking' på Harald Nyborg för 119kr. Det har stått pall för 4 skift och funkar fortfarande. Dock så har det tappat så många pålödda hårdmetallskär att det börjar bli dax att köpa ytterligare ett.
Jag har även köpt biltemas betongfogsvans. Den funkar alldeles utmärkt. Den är rätt lång så dragen blir långa och avverkar därmed rätt bra.

Har också Biltemas handsåg för leca-block, den gick på 170 kr och fungerar alldeles utmärkt. Jag funderade på att investera i tigersågblad för leca men de billigaste jag hittade kostar 400 kr styck (Bosch) upp till Wurths för 800 kr styck (!!!!)

Gruvberget: Prova harald nyborgs tigersågsblad då! 119kr för Hårdmetall-blad avsett för leca och gasbetong. Sen har dom en variant som är 400mm lång för 189 eller liknande. Det bladet är något bredare.
Jag såg att bauhaus har tigersågsblad också men dom ligger på 300 om jag inte minns fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.