9 973 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Paslode eller hitachi???
Sida 1 av 2
Nu när dollarn står så lågt tror jag att jag ska importera mig en ny spikpuffra med gas inför den kommande utbyggnaden, vad ska jag välja? skiljer det något på dom som säljs här och i USA (förutom laddaren då...)
Något annat att tänka på?
Något annat att tänka på?
Säljs det Hitachi gaspuffror här i Sverige? Jag har då aldrig sett någon.
Paslode är ju mer specialiserade på spikpistoler än vad Hitachi är, vilket borde borga för bättre produkter. Sen är det nog lättare att hitta gaspatroner till Paslode med tanke på att dom är mer etablerade här.
Jag vet iofs inte vad Hitachi kör med för patroner, men jag vet att Paslode inte är kopatibla med Senco när det gäller den biten.
Paslode är ju mer specialiserade på spikpistoler än vad Hitachi är, vilket borde borga för bättre produkter. Sen är det nog lättare att hitta gaspatroner till Paslode med tanke på att dom är mer etablerade här.
Jag vet iofs inte vad Hitachi kör med för patroner, men jag vet att Paslode inte är kopatibla med Senco när det gäller den biten.
Dåså, då var iaf den motiveringen ur bilden. Har du kollat vad som skrivs om dom på några amerikanska forum?Äpplerum skrev:
Jag har ingen erfarenhet av Paslode's stomspikarpicka med dyckertditon fungerar ypperligt.
Hmm...jag säger som jag alltid har sagt; Dyrt är bra!
Jobbar som småmaskinreparatör.
Säger bara vad jag ser och hör.
Hitachi är bra på mycket men har inte lyckats riktigt med sin gaspikka.
Är ingen skillad på dem du importerar, bara att byta ut nätkabeln ca 350 spänn. klistermärkena skiljer sig lite. Men annars är det ingen skillnad på de importerade jag sett, då mest paslode IM 350
Säger bara vad jag ser och hör.
Hitachi är bra på mycket men har inte lyckats riktigt med sin gaspikka.
Är ingen skillad på dem du importerar, bara att byta ut nätkabeln ca 350 spänn. klistermärkena skiljer sig lite. Men annars är det ingen skillnad på de importerade jag sett, då mest paslode IM 350
Har köpt in 8st till firman. Och dem funkar helt underbart!
5st av dem är av den "gamla" modellen.
Köpte även 3st av den nya serien för 2 månader sedan. Dessa ska funka bättre på vintern än den äldre versionen. Den funkade ungefär ner till -15 sen började gasen få svårt att jobb. Man kunde bara använda ½ innehållet i tuberna.
Man får även 2st batterier till den nya versionen. Den väger lite mer än den gamla men har bättre balans samt att spikskallen är helt rund. Den den gamla är det halva huvuden.
Vi skjuter kanske 10 000 spik i veckan. Och det som har hänt under 1årstid är att EN gummiring har gått sönder. Och den kostar inte många kronor att byta. Köp en för du kommer att älska den!
5st av dem är av den "gamla" modellen.
Köpte även 3st av den nya serien för 2 månader sedan. Dessa ska funka bättre på vintern än den äldre versionen. Den funkade ungefär ner till -15 sen började gasen få svårt att jobb. Man kunde bara använda ½ innehållet i tuberna.
Man får även 2st batterier till den nya versionen. Den väger lite mer än den gamla men har bättre balans samt att spikskallen är helt rund. Den den gamla är det halva huvuden.
Vi skjuter kanske 10 000 spik i veckan. Och det som har hänt under 1årstid är att EN gummiring har gått sönder. Och den kostar inte många kronor att byta. Köp en för du kommer att älska den!
Nu blev det en Hitachi ändå. Jag satt och läste lite lite amerikanska tester och en del var totalt missnöjda och andra tvärtom. Nu chansade jag ändå, men det var mest för att jag ville ha en med full round head och hittade ingen Paslode med det. Jag har nog pangat ett par hundra spik idag utan problem (än så länge)
Visst är dem underbara. Oftast orkar man inte ta med sig kompressorn slangar mm, för det är ju inte så "lite" spik att spik. Men dem används flitigt nu för tiden.
Hade en anställd som vägrade använda dem i början. Skulle lägga 3300m2 tegel så det var lite spik som skulle spika. Men det tog kanske 1tim, efter det så vägrar han använda hammaren.
Men Problemet är bara att man blir helt handikappad utan dem. Man använder dem till allt. Man kan ju knappt använda hammaren längre.
Hade en anställd som vägrade använda dem i början. Skulle lägga 3300m2 tegel så det var lite spik som skulle spika. Men det tog kanske 1tim, efter det så vägrar han använda hammaren.
Men Problemet är bara att man blir helt handikappad utan dem. Man använder dem till allt. Man kan ju knappt använda hammaren längre.
Hur funkar det med de gasladdade? Köper man nya patroner eller fyller man på dem på nåt sätt? Hur länge räcker en "laddning"? Verkar vara väldigt smidigt i och med att man slipper kompressorn.
Man köper nya patroner som räcker till 2-3000 spik, enligt tillverkaren. I verkligheten tror jag att jag skjuter någonstans runt 1500-2000 med min Senco (lite beroende på spiklängd).
Gissningsvis spelar utetemperaturen en viss roll också, och det är bara pistoler/ gaspatroner av senare modell som klarar 5-15 minusgrader. Dom äldre patronerna funkade dåligt under nollan, vilket man råder bot på genom att varva patronerna och förvara den man inte använder på något varmt ställe.
Gissningsvis spelar utetemperaturen en viss roll också, och det är bara pistoler/ gaspatroner av senare modell som klarar 5-15 minusgrader. Dom äldre patronerna funkade dåligt under nollan, vilket man råder bot på genom att varva patronerna och förvara den man inte använder på något varmt ställe.