Hepp!

Håller på och renoverar mitt hus rum för rum. Snickeri och träarbeten sker oftast i anslutning till rummet som renoveras för tillfället, vilket är skit då där inte finns bra arbetsytor, bänkar etc. Nere i källaren är det två rum över som är tänkta att användas som verkstad. Tanken är först och främst snickeriarbeten, men även annat lär det bli ;)

Har funderat på att fixa till dessa rum till en fungerande verkstad, problemet är att göra det på ett finurligt sätt till ett så lågt pris som möjligt. Det som jag hittills kommit fram till att jag behöver är:

- Arbetsbänk(ar), gärna någon som det går att sitta vid på en stol
- Större arbetsbänk/yta för att limma saker, klyva med cirkelsåg etc
- Förvaring för maskiner, verktyg, färgburkar och pinaler

Helst vill jag få in förvaringen i skåp då jag inte orkar med sågdamm på allting. Dessutom vill jag gärna ha något fiffigt sätt att spänna fast större och mindre arbetsstycken av trä. Tänkte att den större arbetsbänken/ytan kan vara lämplig till detta.

Det jag funderat på är enklare verktygstavlor, dock måste dessa in bakom dörrar för att jag ska bli nöjd. Då behövs billiga skåp. Skåp behövs även för alla färgburkarna och maskinerna. Detta borde kunna lösas med ett begagnat kök -- sådana går på Blocket mest hela tiden. Tankar kring detta?

Har inte kommit på hur man bäst kan tänkas förvara småpinaler. Många små lådor som gärna går att dela in i mindre fack hade varit toppen men var hittar man dito till lågt pris? Har kikat lite på begagnade möbler men inte hittat något vettigt.

Den större arbetsbänken/ytan borde kunna lösas med någon form av benställning med en stor skiva på. Någon som har idéer kring någon form av sinkvariant av Festools MFT? Alltså en lösning med en skiva med massa hål och billiga snabbtvingar.

Hur har ni andra löst det i era snickarutrymmen?

Jag står inför en liknande utmaning.

Min tanke är att skruva upp två (kanske tre) horisontella reglar längs väggarna som är gerade i 45 grader. Se bild. På detta kan man sen hänga upp i princip vad som helst och lätt flytta runt det när man upptäcker att man hängt upp det på fel ställe, vilket man garanterat gör ;)

Jag är inne på att sätta upp hålad masonit där jag inte har skåp, då jag tycker att handverktyg ska vara lätt åtkomliga. De blir inte speciellt dammiga av att hänga på en tavla. Mitt problem med tavlan är krokar/upphängningsmojänger. Får se vad jag kommer fram till där.

Vad gäller arbetsbänkar, så slänger folk gamla hyvelbänkar efter en på blocket för 400-500:-. Det löser lite av din önskan att spänna fast virket också.

• Skåpsupphängning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, kul med fler som är inne på samma tankar. Jag hade nog tänkt fundera lite först och sedan slå till på någon köksinredning och annat möblemang, därav att jag gärna tar del av andras tips ;)

Klart är nog att man inte lyckas få till allting på första försöket. Jag tänkte offra en vägg till skåp/bänk och sedan sätta den större arbetsytan mitt i rummet och förse den med hjul så att det går att frigöra större delen av golvytan.

Billigaste arbetsbänken för att kunna spänna fast arbetsstycken i trä är nog en begagnad hyvelbänk från blocket. Det är ofta billigare än att köpa en rejäl bänkskiva och två bockar...

Jag har förrutom en stor hyvelbänk en arbetsbänk som jag gjort själv genom att först montera tre 80cm underskåp från IKEA som sattes med distanser cirka 20 cm från väggen. Sedan limmade och skruvade jag ihop två 22mm spånskivor 90 cm brett. (Mycket billigare än att köpa en lika tjock MDF-skiva och färdiga bänkskivor är för smala, för tunna och oftast för ömtåliga för slag.) Skivan sticker mao ut cirka 10 cm utanför skåpluckorna. Ovanpå skivan limmade jag en stuvbit PVC-golvmatta och på kanten limmade jag en eklist. Mycket stabilt och dessutom snyggt. Jag har ordnat så att alla bänkmaskiner är enkelt flyttbara och går att sätta var som helst längs bänkkanten genom att lossa några vingskruvar.

Jag har dock inte lyckats hitta någa vettiga färdiga verktygsskåp med möjlighet till både lådor hyllor och hängande verktyg innanför stängda dörrar så dessa håller jag på att snickra själv nu. Fyra sådana här blir det: http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=2&p=32763&cat=1,46158,46165&ap=1

Hyvelbänken har jag för övrigt "plattat till" med denna metoden: http://69.20.117.177/index.asp?PageAction=Custom&ID=58

Här är lite mer om arbetsbänkar förresten: http://www.geocities.com/plybench/bench.html

Jag gjorde skjutdörrar fram för min verktygstavla för att slippa sågspån och damm, plus att inte ha dörrar som står ut över arbetsytan eller tar i något bakom dörren.
Det smuts som hamnar i spåren sugs lätt upp.

Underskåpen kommer från gammalt kök och i lådorna för små plotter, snodde jag gummansbestick lådor i hammarplast.

Rund_skruvad: Smart idé. Bilder?

Ja, en bild säger mer än tusen ord eller vad det nu är folk ylar om...

Ginflyer skrev:
Eld: Har du köpt ritningen? Är det bara tummar och fötter eller finns den som metrisk också?

Jag är lite inne på att göra ett par liknande, men djupare med ett par dörrar till inuti som man kan hänga saker på bägge sidor.

Finns ritning här här: [länk]
Den är tyvärr bara i "Imperial Units". Lite jobbigt att hantera men det går. Jag blev dock tvungen at ändra några mått eftersom både fräsar och en del material är metriska. Jag använde tex 18mm färdiglimmad furuskiva istället för att ställa mig att hyvla och limma ihop skivorna till 3/4". Ritningen köpte jag här: http://www.tools4wood.se

En skotte långt ut i ingenstans sa en gång till mig:

"We are approaching the metric system inch by inch". Undrar ifall han var ironisk? ;)

Dock gör Festools intåg på den amerikanska marknaden ett bra jobb att konvertera deras inställning.

phl skrev:
Hepp!

Håller på och renoverar mitt hus rum för rum. Snickeri och träarbeten sker oftast i anslutning till rummet som renoveras för tillfället, vilket är skit då där inte finns bra arbetsytor, bänkar etc. Nere i källaren är det två rum över som är tänkta att användas som verkstad. Tanken är först och främst snickeriarbeten, men även annat lär det bli ;)

Har funderat på att fixa till dessa rum till en fungerande verkstad, problemet är att göra det på ett finurligt sätt till ett så lågt pris som möjligt. Det som jag hittills kommit fram till att jag behöver är:

- Arbetsbänk(ar), gärna någon som det går att sitta vid på en stol
- Större arbetsbänk/yta för att limma saker, klyva med cirkelsåg etc
- Förvaring för maskiner, verktyg, färgburkar och pinaler

Helst vill jag få in förvaringen i skåp då jag inte orkar med sågdamm på allting. Dessutom vill jag gärna ha något fiffigt sätt att spänna fast större och mindre arbetsstycken av trä. Tänkte att den större arbetsbänken/ytan kan vara lämplig till detta.

Det jag funderat på är enklare verktygstavlor, dock måste dessa in bakom dörrar för att jag ska bli nöjd. Då behövs billiga skåp. Skåp behövs även för alla färgburkarna och maskinerna. Detta borde kunna lösas med ett begagnat kök -- sådana går på Blocket mest hela tiden. Tankar kring detta?

Har inte kommit på hur man bäst kan tänkas förvara småpinaler. Många små lådor som gärna går att dela in i mindre fack hade varit toppen men var hittar man dito till lågt pris? Har kikat lite på begagnade möbler men inte hittat något vettigt.

Den större arbetsbänken/ytan borde kunna lösas med någon form av benställning med en stor skiva på. Någon som har idéer kring någon form av sinkvariant av Festools MFT? Alltså en lösning med en skiva med massa hål och billiga snabbtvingar.

Hur har ni andra löst det i era snickarutrymmen?
Jag tar och väcker den här väldigt gamla tråden eftersom jag har liknande tankar som dig phl :)
Nu snart 7 år senare så borde du väl fått i ordning en verkstad? Har du några tips och råd och kanske till och med en bild?

Även andras verkstäder på bild vore trevligt så man kan få lite inredningstips

Jag ska försöka att få till lite bilder de närmsta dagarna. Jag har väl fått viss ordning på eländet men det återstår alltid en massa saker :(

• Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
phl skrev:
Jag ska försöka att få till lite bilder de närmsta dagarna. Jag har väl fått viss ordning på eländet men det återstår alltid en massa saker :(
Man blir väl aldrig färdig, men efter några år hinner man definitivt få oordning.... :)

Fått till lite bilder ännu phl? :)

Fasen oxo, du gav mig just dåligt samvete :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.