Finns det någon slags "handkran" man skulle kunna använda för att lyfta tyngre saker som stålbalkar på plats i lugn och ro. eller är det alltid bättre att beställa den dyr kranbil och låta den jobba hårt i några timmar?

Kraven på en sådan kran skulle främst vara att lyfta långa (2-8 m) och ganska tunga (upp till 450 kg) balkar kanske 3 m upp i luften. Antar att man skulle behöva en rejäl motvikt för att den inte skall välta.

Alplift LM750 lyfter 300kg 7m. i alla fall..

De finns i fler modeller också, vi har haft sådana ibland och lyft upp bl.a. limträn på plats..

• Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Brukar man kunna hyra sådana hos Cramo eller liknande och vet du vad dom kan tänkas kosta per dag i så fall?

Tidermans har i alla fall. Ligger på ca 400kr/dag om jag inte minns fel.

Jag hittade en bild på en sådan kran och om jag förstår det rätt så lyfter den rakt upp, det vill säga det blir lite klurigt att lägga en fönsterbalk på plats eftersom den måste hissas upp och sedan "skjutas in". Stämmer det?

Men, du kan kanske hissa upp den och sedan "vrida" in den, en ände i taget.. Fast det är rätt som du säger, den lyfter rakt upp och har sina ben med hjul framför så det är svårt att köra in hela liften för att lyfta i t.ex. en fönsterbalk..

Bra tips. Kommer balken tillräckligt nära ytterväggen borde man orka att knuffa eller dra in balken på ytterväggen.

Jag antar att det inte är att rekommendera att rulla omkring kranen när den är lastad med en balk? Inte ens om man har den i nedhissat läge? Det jag är ute efter är om den går att använda för att transportera balken från ett ställe (ligger 2 m upp i luften ovanpå en lastad pall) till ett annat (ovanpå fönstret).

Jodå, det går fint att rulla den - givetvis beror ju det på underlaget och man måste vara ruskigt försiktig - i alla fall om det är lite längre saker..

Vi har bl.a. haft den till att lägga upp 6-7 meter långa limträn 4-5 meter upp i luften, och det går utmärkt.

Det kanske inte fungerar för det här arbetet, men jag har med stor framgång använt en vanlig jordbrukstraktor med pallgafflar på frontlastaren. Även de mindre lastarna lyfter ungefär ett ton på gafflarna. En lastare med parallellföring är nästan ett krav för att det skall fungera. Kanske fínns det någon bonngubbe i närheten?

Styx skrev:
Vi har bl.a. haft den till att lägga upp 6-7 meter långa limträn 4-5 meter upp i luften, och det går utmärkt.
Lyfte ni upp limträna på lyften för hand, eller låg limträna staplade någonstans så att ni kunde sticka in kramens "gafflar" under träet?

mattiasp skrev:
Det kanske inte fungerar för det här arbetet, men jag har med stor framgång använt en vanlig jordbrukstraktor med pallgafflar på frontlastaren.
Ännu ett bra tips. I vårt fall är det så jäkla trångt kring huset bara och där det inte är trångt är det för mjuk mark. Däremot har jag fått tips om att hyra en liten fjärrstyrd "spindelkran" typ Maeda MC 104c.
maeda mc 104c - Google Bildsökning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.