Köpte en Ejca bandsåg, BA-50-M. Maskinen var i förhållandevis bra skick men ganska smutsig och bordet var rostigt.

Har skrivit lite om detta i andra trådar men tänkte samla det här istället. Har några funderingar som jag skulle behöva lite hjälp med och det kommer säkert komma upp fler frågor.

Såhär såg maskinen ut när jag hämtade den hos köparen.
Ejca bandsåg BA-50-M med avtaget bord i en verkstad, lite rost synlig, renoveringsprocess påbörjad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ejca bandsåg BA-50-M med smutsigt och rostigt bord i en ouppvärmd verkstadslokal.
Skapa konto

Den har stått inomhus men i ouppvärmd byggnad i många år och jag antar att merparten av rosten kommer från detta.
Började med att montera av bordet och påbörja avrostning med hjälp av fosforsyra.
Delvis avrostad sågbordsyta med svamp, efter behandling för att ta bort rost.
Skapa konto

Efter att syran fått lite manuell hjälp så såg bordet ut såhär, då nöjde jag mig.
Avrostade bord från en Ejca bandsåg BA-50-M, renoverat och placerat på ett kaklat golv.
Skapa konto

• Gilla
Peter_J och 2 till
  • Laddar…
Jag beställde nya blad från tuffsaws i England. Dessa kom och visade sig "tracka" mycket bättre än det gamla slöa bladet. Gick helt utan rörelser då bladstyrningarna var bortmonterade!
Nya bandsågsblad på ett bord bredvid ett brev från Tuffsaws.
Skapa konto

Härnäst påbörjade jag rengöring och putsning av sågen. Mycket gammal tejp, etiketter och klisterrester som jag fick bort med hjälp av kemiskt ren bensin. Provade aceton först men det löste upp färgen så det var ingen hit (testade på dolt ställe först som tur var).

Torkade bort gamla smörjmedelsrester blandade med sågspån med hjälp av lacknafta.

Efter smutsen var borta så polerade jag den med autosol och avslutade med att lägga på ett lager bilvax. Blev riktigt blank och fin!
Nypolerad såg med blank grön yta och en liten rund logotyp.
Skapa konto

Såhär ser sågen ut nu
Nyligen rengjord och putsad bandsåg i verkstad, står blank och fin efter underhåll.
Skapa konto

Ren och polerad bandssåg i verkstad med nyligen monterade sågblad.
Skapa konto

Nyligen putsad och polerad bandsåg med grönt stativ och stora hjul, belägen i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Eric Öbo och 3 till
  • Laddar…
Bladstyrningarna plockades av och togs isär i sina minsta beståndsdelar. La alltsammans i kokande vatten med tvättmedel, det löste upp smörjmedelsgeggan riktigt bra.
Isärtagen övre bladstyrning med tvättade bronsbussningar och gängor, redo för ihopmontering.
Skapa konto

Demonterad övre bladstyrning med synliga bronsbussningar och gängor, rengjord från smörjmedelsgegga.
Skapa konto

Före i ihopmontering av övre bladstyrning. Smörjde bronsbussningarna och gängor med 5-56. Säkert felaktigt, men ingen aning vad man bör använda. Förslag?
Nermonterade bladstyrningskomponenter och smörjmedel på tidning.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Jag har byggt om mina bladstyrningar dels då den övre var väldigt sliten men också för att jag tycker de fungerar rätt dåligt och inte ger så bra stöd åt bladet samt skäl mycket utrymme. De nya ger dels högre såghöjd och stöd lite närmare bordet underifrån
Inte det du frågade om dock så till bussningarna rekomenderar jag lätt symaskinsolja/mineralolja. Risken finns att 5-56 försvinner så småning om.
Egenbyggd bladstyrning på bandsåg med förbättrade justeringsmöjligheter och närhet till bordsytan.
Skapa konto

Uppgraderade bladstyrningar på en bandsåg, visar nytt stöd närmare arbetsbordet och ökad såghöjd.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Otroligt resultat du åstadkommit! Är mycket imponerad av finnishen, sågen är ju i skick som ny.

Snyggt jobbat!
//Ronnie

• Gilla
LeWi69
  • Laddar…
Tack för de vänliga orden. Inget komplicerat, bara lite slit!

Ytterligare en sak jag funderat på, "bromsbandet" som syns på bilderna nedan, innehåller enligt Ejca en mindre andel asbest. Jag funderar på hur farligt det är? Man kan ju såklart låta bli att använda bromsen, men det tar lång tid innan den stannar (säkert 30 sekunder) och det är ju en säkerhetsrisk. Ejca säger att man kan byta ut den mot en elektronisk motorbroms för "några tusenlappar".

1. Tror ni man kan byta bandet mot något annat material. Vad och var kan man få tag på det?
2. Elektronisk motorbroms till en trefasmotor, är det något man kan köpa och montera in själv (lite billigare än några tusenlappar)? Bifogar en bild på motorns märkplåt.

Trefasmotorns märkplåt och mekanik med potentiellt asbestinnehållande bromsband.
Skapa konto

Närbild på en maskins bromsband potentiellt innehållande asbest, bredvid motorns märkplåt och roterande del.
Skapa konto

Märkplåt på en VEM-motor som visar tekniska specifikationer, monterad på en grön motorhus.
Skapa konto

Jag kan verkligen rekommendera motorbroms, det är väldigt smidigt. Även om man monterar ett annat bromsband så det känns ok att använda bromsen så är det ju fortfarande ett manuellt moment att trampa på pedalen tills sågen stannat. Kan tänka mig att det är lätt att hoppa över ibland då man har ett stort ämne i handen som man vill lägga undan först. Har man motorbroms så är det bara att trycka på knappen och så löser det sig själv. Stannar på några sekunder varje gång. Att döma av tråden Jac länkade så verkar det inte behöva bli jättedyrt heller. Jag skulle absolut övervägt det även om det ju naturligtvis är en lite annan prisklass än ett nytt bromsband.

Vilken fin såg!

Asbesten skall bort. Jag sätter nämligen ett visst värde i att hålla liv i en aktiv hobbysnickare (dig).
Nog för att jag är både snål och fattig men inga asbestbromsband i en verkstad där jag är med!

Det överlägset enklaste sättet är att byta till ett nytt asbestfritt bromsbelägg. De finns att köpas som metervara.
Numera är det bara veteranbils- och veterantraktorentusiaster som köper bromsband i metervara och nitar om dem själva men om du hör dig för i de kretsarna kanske du rentav hittar någon som har en rulle hemma och vill sälja en stump.
Jag brukar köpa finpartickelfilter till min gummimask och en engångsoverall. Sedan tar jag på mig dem och gummistövlar och handskar och går utomhus och tar loss belägget och packar det i dubbla igentejpade plastpåsar och skriver ASBEST på och för till sophanteringen som problemavfall tillsammans med pappersoverallen.
Bromsbelägg brukar vara antingen nitade med kopparnitar eller skruvade med mässingsskruvar.

Det nya belägget skär jag till med diamantklinga i vinkelslipmaskin och borrar hålen med någon gammal dålig borr. Försänker ordentligt för nit eller skruv så att de inte kommer upp till ytan i första taget och monterar ihop. Om vanliga bromsbandsnitar är förkorta kan man köpa några kopparnitar av en båtbyggare och använda dem.

Motorbromsar är svindyra (kring 5000 kr) och så finns det en massa elektronik som brukar börja krångla. Bromsenheten skapar ju likström som den matar in i motorn och det är komplicerat.
Jag har likströmsbroms på min bandsåg men det är bara för att jag hade svårt att passa in en mekanisk broms på en gammal såg.

Sådär. Nu är sågen så gott som klar. Har dock ingen spånsug och den är lite för ren för att köra utan nu 😌
Det återstår alltså att testa den. Men den går som en klocka. Allt rengjort, smörjt och injusterat!

Elektronisk motorbroms införskaffad och ditmonterad. Stannar sågen på ca 8 sekunder. Ger tyvärr lite vibrationer precis det sista innan sågen stannat.

Renoverad bandsåg i verkstad utan spånsug, står klar med ny motorbroms monterad.
Skapa konto

Renoverad bandsåg med nyligen införskaffad elektronisk motorbroms och justerade komponenter.
Skapa konto

Renoverad handsåg på arbetsbänk, smörjd och injusterad med monterad elektronisk motorbroms.
Skapa konto

Nyligen rengjord och smörjd bandsåg med vassa tänder och tillagd elektronisk motorbroms, redo för testning.
Skapa konto

Närbild av nyligen rengjord och smord såg med monterad elektronisk motorbroms.
Skapa konto

• Gilla
Peter_J och 10 till
  • Laddar…
Bravo!

Får jag fråga vad bromsenheten kostade och var du fick den ifrån?

Wow, snyggt jobbat Vectrex!
Grattis till mycket fin och bra bandsåg.

Tjusigt! Vibrationer vid broms hade jag i min också, nog svårt att undvika tyvärr.

Kan rekommenderara att ställa sidostyrningarna betydligt längre fram (mot dig), jag brukar ha dem precis bakom tänderna för max stöd.

heimlaga skrev:
Bravo!

Får jag fråga vad bromsenheten kostade och var du fick den ifrån?
Den kommer från Tripus El-mek AB. Pris enligt nedan!

Delvis synligt produktblad från Tripus El-mek AB med teknisk specifikation av en motor, bild delvis suddig och snett fotograferad.
Skapa konto

Mer info finns i tråden som är länkad högre upp!

Här är en film på när den bromsar. Antar att bromsljudet är normalt?
https://youtu.be/YgeO9f8j2tA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.