Jag behöver lite glada tillrop och hjälp att bestämma mig. Har kollat på grästrimmer, behöver en ny. Köpte en Black & Decker när vi flyttade in -10. Batteriet räcker ca halva tomten och tar inte det tyngsta gräset. Alltså behöver jag en ny. PÅ riktigt.

Men, behöver jag en Stihl FS87 för 3.500? Hjälp mig! :)

Och kom ihåg:
There is no kill like over kill!

Om du älskar dig själv så går du och köper den där trimmern. Inte för att du behöver den, utan för att du vill ha den.

hehe, det är ju alltid coolt att slänga in ett "om du älskar dig själv". men visst, jag gillar mig själv. och jag gillar bra grejer. men jag är ju så korkat dumsnål ibland....

• Gilla
riob
  • Laddar…
Jag skulle fråga mig själv;

Vad väger Stihl FS87 ift den nuvarande? Trots allt så ska den bäras ??!! Då kan några hektos skillnad kännas mycket.

Utan att vara snål; Kanske man kan skaffa ett extra batteri till nuvarande så man kan täcka hela tomten?
(om det är utbytbart :confused:)

Annars i övrigt instämmer jag med pelpet :thumbup:

Jag är :cool:.

När det handlar om pengar är det ju alltid en prioriteringsfråga. Och eftersom du ens tittar på en monstertrimmer så utgår jag från att du har råd att betala maten och räkningarna och klä barnen i något finare än begagnade jutesäckar. Resten är i princip onödigt. Man behöver inte ha en fräsch bil, snygg villa, platt-tv, surfplattor, hemelektronik, renoverat kök, helkaklat badrum, goretexkläder, en halv verkstad med festooolprylar för att sätta upp en list då och då, etc. Och man behöer inte en Stihl FS87 heller, du klarar sig säkert med en röd meec för en trettifemtedel av priset. Så vilka onödigheter vill du unna dig, vilka vill du prioritera bort och hur högt prioriterar du sparande?

Jag och hustrun sätter av en viss peng varje månad till saker som man vill ha. På det sättet behöver jag aldrig ha dåligt samvete för att jag går och köper något totalt onödigt. Just nu är jag sugen på ett par såna här, men det krävs några års sparande på nöjeskontot. Och det är faktiskt rätt roligt att spara till något som man vill ha, man uppskattar det mera då. Det är som att vara barn igen och spara veckopengen till ett nytt TV-spel.

Det är klart det är en priofråga. Som husägare finns ju alltid något att fixa eller något att spara till som ska fixas i framtiden. Men å andra sidan så ska det ju vara lätt och helst roligt att jobba med huset/trädgården också.

I just det här fallet så står väl valet mellan en skaplig trimmer för typ 2-2,500 eller den här för en tusenlapp extra.

Och just det, dom där burkarna ser fina ut @pelpet! Jag har ett par Focal 927Be till salu annars :) Med småttingar i huset så är finlyssningstiden förbi. Den kanske kommer åter om 10 år, men vem vet - då kanske jag har andra intressen redan...

Nej! Tyvärr måste du fortsätta använda din B&D tills den är trasig, det är lag på det! Skämt o sido. Importera en från England eller Tyskland så får du mer maskin för pengarna om du ändå ska investera och då till samma summa eller mindre. Garantin? Aldrig haft några problem med garantin vad gäller de jag köpt från England.

magda136 skrev:
Jag behöver lite glada tillrop och hjälp att bestämma mig. Har kollat på grästrimmer, behöver en ny. Köpte en Black & Decker när vi flyttade in -10. Batteriet räcker ca halva tomten och tar inte det tyngsta gräset. Alltså behöver jag en ny. PÅ riktigt.

Men, behöver jag en Stihl FS87 för 3.500? Hjälp mig! :)
Men hallå. Att ställa en sådan fråga på detta forum... Det är väl enklare att bara öppna plånboken och handla. Möjligen riskerar du med detta att få rekommendationer på ännu dyrare grejor. ;)

Skämt åsido. Ska trimmern ersätta en batteridriven Slapp&Läcker så verkar FS87 som lite overkill. Du har inte funderat på en FS38. Jag har en sådan och är mycket nöjd med den som trimmer. Sen har jag iofs en större röjsåg för grövre jobb.

Någon nämnde vikten och det är en rätt viktig faktor när det gäller en selelös trimmer.

Jag tycker du är värd en Stihl FS130!

Lite starkare och fungerar bättre med slyklinga, som är bättre mot högt gräs, tistlar, nässlor, mållor, hallonsnår och annat som misspryder en förstklassig trädgård :)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag kommer att köra den ca 30min/gång. Det mesta är i trädgården men även upp mot skogen på baksidan. Mindre hallonbuskar och sly som är ca 2-3dm höga (årsskott eller vad man ska kalla det).

FS38 ser ju iofs intressant ut också. Får nog kolla på den med när jag åker till butiken. FS87 har ju en sele med i paketet så den är väl lite bekvämare kan man tänka sig...

kow - klart jag kollade på 130an också, men den är för svårmotiverad ur alla aspekter.

Egenimport, intressant. Har köpt lite stekpannor och sånt från utlandet. Var köper man Stihlprylar i tyskland?

Redigerat:
Du måste ja överväga alla aspekter, om det till exempel blir en zombieapokalyps och du har helt slut på andra vapen kan du ju inte komma med nån fånig batteritrimmer? Nej då behövs rejäla grejer som tex den trimmern du vill ha, perfekt att bara fylla på bensin och sen kötta ner allt motstånd. ;)

Köpte denna förra året och den har hållit jättebra, både snöre och slyklinga samt sele. Bara tvåtakt dock.

(Varför finns ens ordet zombieapokalyps i ordlistan? Vet Google något jag inte vet?)

Jag hade en gång en turkos Gardena 230V-trimmer. De användes jävligt sällan på grund av att den var värdelös på alla sätt. Blev förbannad och åkte och köpte en Stihl FS50. Visst, overkill för min tomt, men inte för mina behov! MYCKET nöjd med både köpet och motorljudet!

Har man en batteridriven B&D är man definitivt värd nåt bättre, för då snackar vi inte overkill utan HLR, så Stihlen i detta fall måste räknas som defibrillator....:cool:

P
Ska du köpa en så stor och dyr grästrimmer som FS87 så köp en istället som du kan sätta riktigt klinga på också dvs inte en ren trimmer. Har du högt gräs så är det gräsklinga som gäller..

En riktig klinga? Kan du tipsa om en trimmer/såg som alternativ månne..?
[edit] det går ju att sätta metallverktyg på FS87an enligt Stihls produktbeskrivning... Hur menar du att det inte räcker?[/edit]

Fluxor: jag känner igen mig. den sketna B&D-skrotet är så dålig så den sällan används. att inte kunna köra allt i ett svep och dessutom kunna ta lite extra är värdo.

Remne - det har du en poäng i :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.