11 954 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Cirkelsåg
Sida 1 av 2
Hej,
Jag står i begrepp att köpa en cirkelsåg. Några alternativ:
- BOSCH PKS 54
- Metabo KS 54
- SKIL 5866
Skulle uppskatta rekommendationer från någon som har erfarenhet av dessa eller likvärdiga (pris/prestanda) maskiner.
Med tillräckligt bra argument kan man kanske eska pengar till en GKS 54. ;D Fungerar BOSCH's skensystem bra?
Jag står i begrepp att köpa en cirkelsåg. Några alternativ:
- BOSCH PKS 54
- Metabo KS 54
- SKIL 5866
Skulle uppskatta rekommendationer från någon som har erfarenhet av dessa eller likvärdiga (pris/prestanda) maskiner.
Med tillräckligt bra argument kan man kanske eska pengar till en GKS 54. ;D Fungerar BOSCH's skensystem bra?
Jag saxar ur forumsreglerna:verktygsbutiken skrev:
Vi avvisar vänligt men bestämt inlägg från hustillverkare och andra entreprenörer där man gör direkt eller indirekt reklam för sin verksamhet eller smutskastar en konkurrents verksamhet.
Cirkelsågar var visst inget hett ämne.
Slänger ut några beten till.
Synpunkter på Makita 6504R? Finns för 1399 + moms på Bygma.
Har BOSCH PKS 54 CE mjukstart? Justerbart/konstant varvtal känns väl annars ganska överflödigt?
Vad avgör precisionen? Huvudsaken borde väl vara att klingan är stabilt lagrad? Stora skillnader på hobby vs. proffsmaskiner?
Synpunkter på Makita 6504R? Finns för 1399 + moms på Bygma.
Har BOSCH PKS 54 CE mjukstart? Justerbart/konstant varvtal känns väl annars ganska överflödigt?
Vad avgör precisionen? Huvudsaken borde väl vara att klingan är stabilt lagrad? Stora skillnader på hobby vs. proffsmaskiner?
Jo, makitan heter 5604, inte 6504 (makita har ingen maskin som heter så)
Jag har en sådan. Den är väldigt lätt, liten och smidig och kunde lätt ersätta den 1200W B&D som jag svor över tidigare i en gammal tråd
Makitan är på 950W
Den har ingen mjukstart men är rätt tyst och stabil. Skär bra och exakt. Mycket nöjd med den.
Det pris du sett på Bygma är ett bra pris... Gav drygt 2000:- för min men det var ett tag sedan
//edit igen
Skall du använda den till något mer seriöst eller noggrant än att kapa reglar eller liknande så skippa konsumentprodukterna...
Jag har en sådan. Den är väldigt lätt, liten och smidig och kunde lätt ersätta den 1200W B&D som jag svor över tidigare i en gammal tråd
Den har ingen mjukstart men är rätt tyst och stabil. Skär bra och exakt. Mycket nöjd med den.
Det pris du sett på Bygma är ett bra pris... Gav drygt 2000:- för min men det var ett tag sedan
//edit igen
Skall du använda den till något mer seriöst eller noggrant än att kapa reglar eller liknande så skippa konsumentprodukterna...
Hitachi har vi i jobbet, dom flesta snickare jag känner har dem också, kanske finns ett skäl.......
Jag tror de flesta proffsmärkena klarar sig bra. Ingen nämnd, ingen glömd.
Om ett märke inte är bra så finns det naturliga urvalet; det faller bort av egen kraft från snickarbordet.
Hitachi är OK. Det är smaksak vad man väljer. Hitachi är rätt coola i färgen med ilgrönt och DeWalt har sin signalgula. Festo har svart och neon ;D ;D. Makita (min favis) har sin blågröna nyans och Bosch med helt enkelt blå färg. För att inte tala om Hilti och rött och Metabo med sina militärgröna maskerade maskiner :
Garmin: Funderar du på skena och såg kanske du skall kolla på Festo. Den verkar skapad för arbete med skena.
Annars är det nog så bra att köpa en riktigt bra såg och skaffa en 2m rätskiva för 250:-
Om ett märke inte är bra så finns det naturliga urvalet; det faller bort av egen kraft från snickarbordet.
Hitachi är OK. Det är smaksak vad man väljer. Hitachi är rätt coola i färgen med ilgrönt och DeWalt har sin signalgula. Festo har svart och neon ;D ;D. Makita (min favis) har sin blågröna nyans och Bosch med helt enkelt blå färg. För att inte tala om Hilti och rött och Metabo med sina militärgröna maskerade maskiner :
Garmin: Funderar du på skena och såg kanske du skall kolla på Festo. Den verkar skapad för arbete med skena.
Annars är det nog så bra att köpa en riktigt bra såg och skaffa en 2m rätskiva för 250:-
Jag har (förstås) en blå Bosch 54 idag. Skulle jag köpa maskin en gång till skulle det utan tvekan bli en som är gjord för att funka i skena. Det är ett ovärderligt hjälpmedel om man pysslar lite med "finsnickeri" under en större husrenovering.
Finns en skena till den blåa Boschen men jag tror inte att den är lika bra som Festos. Jag skulle nog också vilja ha sänksågsvarianten, men det blir antagligen orimligt dyrt.
För vanlig amatörsågning tycker jag vilken 1000kronorsmaskin som helst fungerar. Visst är den blåes mjukstart och varvtalsreglering toppen, men knappast nödvändigt.
Finns en skena till den blåa Boschen men jag tror inte att den är lika bra som Festos. Jag skulle nog också vilja ha sänksågsvarianten, men det blir antagligen orimligt dyrt.
För vanlig amatörsågning tycker jag vilken 1000kronorsmaskin som helst fungerar. Visst är den blåes mjukstart och varvtalsreglering toppen, men knappast nödvändigt.
Innan jag bestämde mig för en flex så hade jag en cirkelsåg från Rusta (hade fått den med glimten i ögat av svärfar...). Denna såg höll på förstöra mina egentillverkade garageportar, tack vare att det inte gick att såga rakt med eländet. "Fenan" som ska styra i bak var mjuk som blött toapapper och rak som en S-kurva.
/Thrax (Rustasågen brann jättebra i skräphögen...)
/Thrax (Rustasågen brann jättebra i skräphögen...)
Hmm... "fenan" bakom klingan skall egentligen inte styra alls, det är en klyvkniv och dess syfte är att se till att virket inte klämmer åt bakom klingan och orsakar kast, kast kan orsaka rätt otrevliga skador eller dödsfall om man har lite otur. En bit virke som kastas tillbaka av en stor byggsåg eller bordssåg har en otrolig kraft i och med klingans perferihastighet och ett kast med en handcirkelsåg kan vara jäkligt otrevligt om man inte är beredd på det. Självfallet skall klyvkniven vara av bra kvalitet och anpassad till klingans tandbredd.
/Kent
/Kent
Kännde att jag måste respondera på "Snickarboden"s svar ovanför.´
För en massa år sen så hade jag med mig nya chefen ut en dag för att han skulle lära sig jobbet. Jag skulle klyva ett par passbitar i typ 3 tum, det slutade iaf med att det högg och en bit sköt i väg, efter att ha studsat i tak så träffade den chefen rätt i pannan, en eftermiddag på sjukan med nya chefen bidde det, efter det var han halvsugen på att följa med mej ut och jobba
...såga lungt!
För en massa år sen så hade jag med mig nya chefen ut en dag för att han skulle lära sig jobbet. Jag skulle klyva ett par passbitar i typ 3 tum, det slutade iaf med att det högg och en bit sköt i väg, efter att ha studsat i tak så träffade den chefen rätt i pannan, en eftermiddag på sjukan med nya chefen bidde det, efter det var han halvsugen på att följa med mej ut och jobba
...såga lungt!