23 057 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Vinkelslip från Rusta.
Sida 1 av 2
Läs denna länken: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1117909373;start=20
Min erfarenhet av av en Power Craft (=Bruksbo) från Rusta:
Först krävdes det lite bändande i splitterskyddet till Power Craften för att det inte skulle ta i skivan och sedan efter några minuters effektiv användning ramlade det en skruv från den... Locket på växelhuset var inte ordentligt fastdraget, alla skruvarna satt löst. efter en stund till blev jag tvungen att byta ena kolet, inte för att det var utslitet utan för att fjädern blivit så varm att den blivit anlöpt och upphört vara fjäder. Efter ytterligare en stunds användning gick knappen till spindellåset sönder. Det var plastknappen som smälte och lossnade så att spindeln låstes. Då var det dags för garantibyte.
Den "klarade sig" alltså sju arbetstimmar med stenläggning och gick då 5-10 min/tim. Det är faktiskt för dåligt även för hobbyarbete. Jag har inte tid att först reparera maskinen två gånger och sedan ändå bli tvungen att byta den efter mindre än en arbetsdag. Jag tog pengarna tillbaka och köpte mig en Blå Bosch, det var en enorm skillnad! Jag har använt den jättemycket nu och den har inte visat några som helst tecken på att krokna. Dessutom har den tre års garanti.
Min erfarenhet av av en Power Craft (=Bruksbo) från Rusta:
Först krävdes det lite bändande i splitterskyddet till Power Craften för att det inte skulle ta i skivan och sedan efter några minuters effektiv användning ramlade det en skruv från den... Locket på växelhuset var inte ordentligt fastdraget, alla skruvarna satt löst. efter en stund till blev jag tvungen att byta ena kolet, inte för att det var utslitet utan för att fjädern blivit så varm att den blivit anlöpt och upphört vara fjäder. Efter ytterligare en stunds användning gick knappen till spindellåset sönder. Det var plastknappen som smälte och lossnade så att spindeln låstes. Då var det dags för garantibyte.
Den "klarade sig" alltså sju arbetstimmar med stenläggning och gick då 5-10 min/tim. Det är faktiskt för dåligt även för hobbyarbete. Jag har inte tid att först reparera maskinen två gånger och sedan ändå bli tvungen att byta den efter mindre än en arbetsdag. Jag tog pengarna tillbaka och köpte mig en Blå Bosch, det var en enorm skillnad! Jag har använt den jättemycket nu och den har inte visat några som helst tecken på att krokna. Dessutom har den tre års garanti.
Verkar inget vidare,har en Bruksbo skruvdragare på 24v och den har skruvat upp en hel m2 med,men den är STOR,får se hur länge den håller.Men en vinkelslip som går på 10-11.000 varv vill man ju helst inte att nånting går åt skogen,har varit med om ett par skivsprängningar och det vill man inte ha i onödan.Tänkte ev använda denna till att kapa takpannor.
Har några Bruksbo:
- en 18V skruvdragare, 3 år välanvänd - inga problem.
- Stora cirkelsågen med laser, 1 år, rätt välanvänd - inga problem
- sticksåg, nej visst ja, det är en Bosch
- lilla vinkelslipen, ett halvår, kapat spirorör, lecablock, armeringsjärn-inga problem
- polermaskin, den med två huvuden, 2 år, polerat 5 bilar- inga problem men hörselskydd rekomenderas.
- lilla vinkelslipen, ett halvår, kapat spirorör, lecablock, armeringsjärn-inga problem
- polermaskin, den med två huvuden, 2 år, polerat 5 bilar- inga problem men hörselskydd rekomenderas.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Har också goda erfarenheter av dessa billiga maskinerMyckling skrev:Har några Bruksbo:
Har inte bara Bruksbo utan även någon från Jula och Ö&B som verkar vara samma maskiner men med ett annat namn
- Polermaskinen med dubbla huvuden från Rusta är riktigt bra.
- Skruvdragare 18V från Jula 2år och välanvänd + en i reserv för att få två batterier. Den första börjar bli glapp.
- Sticksåg från Ö&B 2år fungerar men är skitdålig jämfört med en blå Bosch.
- Vinkelslip (115mm) från Ö&B 1år funkar bra till småjobb
- Cirkelsåg från Ö&B 2år. Fungerar bra men har dålig precision.
- Borrmaskin Grön Bosch från Ö&B är skit! Chucken var vind när jag köpte den. lämnade in den ich fick den lagad. Nu går chucken så tungt att man måste använda chucknyckeln..
- Planslip från Ö&B 2år. Funkar bra efter modifiering.
Visst kan man säga att det finns bättre verktyg att köpa, men jag har hellre en halvdålig sticksåg än ingen alls när jag väl behöver den. Jag skulle aldrig haft samma "maskinpark" om det inte funnits lågprisalternativet.
Den maskin jag är mest missnöjd med är alltså en Bosch borrmaskin, visserligen köpt på Ö&B men den var inte billig >
Det har havererat en maskin också under senaste 2 åren. Det var en obetydligt begagnad planslip modell Blå-Grön B&D från sent 80-tal. Kostade då 300kr
Fick låna en "byggsåg med slide funktion" och en cirkelsåg när vi byggde ett trädgårdsförråd i somras och båda kom från Rusta och funkade kanon.Skruvdragaren på 24v är jag mkt nöjd med,mutterdragaren likaså.Man behöver nog inte ha "industri-kvalité" till lite hobbybruk dessutom har man råd med fler olika maskiner istället.
jag använder oftast billiga verktyg hemma. Sällan dom absolut billigaste. Men väldigt många fungerar bra och gör sitt jobb utan problem. Jag har en tigersåg av märket power craft och den har jag plågat ordentligt men den fungerar ännu utan problem.sågbladen som kom med var bara skräp och byttes snart ut till kvalitetesblad.
Jag har en liten handcirkel av märket gern som fungerar riktigt bra.klingan är utbytt.
Har en större handcirkel av märket parkside som säljs av lidl och den tycker jag fungerar riktigt bra med god precision. Och den har plågats mkt under min husrenovering. Har blaa sågat åtminstone 20 M 100*50 till kilar. Klyvit många 50mm tjocka plankor i 45 grader.
Men sedan så tycker jag att det finns vissa verktyg som man måste köpa dyrare varianter av tex batteridrivna skruvdragare. Har några billiga varianter och en Metabo. Och alltid när det skall skruvas lite mera och större så är det metabon som jag måste använda.
Jag har en liten handcirkel av märket gern som fungerar riktigt bra.klingan är utbytt.
Har en större handcirkel av märket parkside som säljs av lidl och den tycker jag fungerar riktigt bra med god precision. Och den har plågats mkt under min husrenovering. Har blaa sågat åtminstone 20 M 100*50 till kilar. Klyvit många 50mm tjocka plankor i 45 grader.
Men sedan så tycker jag att det finns vissa verktyg som man måste köpa dyrare varianter av tex batteridrivna skruvdragare. Har några billiga varianter och en Metabo. Och alltid när det skall skruvas lite mera och större så är det metabon som jag måste använda.
Hej,vill bara tillägga att skruvdragaren brann upp när jag skulle borra några 10mm hål i 3 mm plåt [smiley=undecided.gif] trots att jag förborrade.Det var dock inga problem att få ut en ny på Rusta så nu får vi se hur länge denna håller.
Jag har både en Bosch Blå som jag ibland sätter i stativ för rak kapning. För att slippa skruva bort och dit den hela tiden när jag håller på och kapar och finjusterar gick jag och köpte en lågpris-vinkelslip på Jula (199 spänn eller så). När man har de bredvid varandra och testar märker man varför den ena kostar mer än 5 ggr mer än den andra. Den billiga vibrerar så mycket att jag betraktar den som oanvändbar vid lite mer exakta jobb. Slipskivan vibrerar så pass att det är omöjligt att få slipningen lika snygg i jämförelse med den dyra modellen. Den billiga vinkelslipen har blivit degraderad till att kapa marksten med i sommar, hoppas den duger till det.
Jag köpte en billig Meec tools Tryckluftskompressor på rean på Jula
gav 499kr för den 1,5hk
Köpte 10meter sådan där spiralslang färdig me snabbkopplingar
Har blåst rent mina motorsågar,
Samma där, märker ju varför Partnern kostade 900kr för ett antal år sen på det som nu heter coop
Mot husqvarnan som kosta 7300
Har även pumpat cykeldäck och däcken på min stiga park
Farsan har en fruktansvärt bra blå bosch som han köpte för många år sen
som håller än
Men jag skulle vilja ha en egen när jag ska skruva lite
Eftersom jag sällan eller aldrig borrar (tror jag? hm..)
Så funderar jag på om de vore värt å köpa en typ bosch skruvdragare liten för 400
eller om man ska satsa på en tokbillig 14v eller mer vanlig borrmaskin från typ rusta, jula, lidl, netto eller dyl?
gav 499kr för den 1,5hk
Köpte 10meter sådan där spiralslang färdig me snabbkopplingar
Har blåst rent mina motorsågar,
Samma där, märker ju varför Partnern kostade 900kr för ett antal år sen på det som nu heter coop
Mot husqvarnan som kosta 7300
Har även pumpat cykeldäck och däcken på min stiga park
Farsan har en fruktansvärt bra blå bosch som han köpte för många år sen
som håller än
Men jag skulle vilja ha en egen när jag ska skruva lite
Eftersom jag sällan eller aldrig borrar (tror jag? hm..)
Så funderar jag på om de vore värt å köpa en typ bosch skruvdragare liten för 400
eller om man ska satsa på en tokbillig 14v eller mer vanlig borrmaskin från typ rusta, jula, lidl, netto eller dyl?
Om du bara skall dra i lite småskruv i lätta material duger säkert en billig kinesmaskin bra. Min erfarenhet är att de billiga kinesmaskinerna inte har tillräckligt vridmoment för att kunna skruva i längre skruvar i hårdare material. Skall du skruva i långa skruvar i trä eller i betong, så prova att hitta en skruvdragare med bättre vridmoment. AEG brukar rekommenderas av många på detta forum.