Jag har en solosåg och tycker det skulle vara intresant att dela lite erfarenhet med fler solosågare :)

Kör tyvärr enbart med timmerjiggen men vissa saker som filning etc är ju desamma...

/Kent

Fur är känsligt men det är inte så dumt att fälla men inte kvista förrän efter nån vecka så grenarna drar ur det värsta ur stammen.
Ströningen är viktig, de bör vara rätt smala men ge cirka 25 mm luft mellan virket, det är mina erfarenheter i alla fall. Har man mäjligheten att kunna torka det på en loge så är det guld! Gärna om det finns halm med där. Det torkar kanon då.

/Kent

Jag brukar hugga allt virke på vintern för då blir det inga problem med torkningen,
Det är viktigt att ha torra ströor och tak över.
Har funderat på att bygga en stor virkestork, har byggt en liten i snickarrummet och den funkar perfekt.
Jag brukar kolla torrhalten på virket i mikrougnen och om någon är nyfiken hur det funkar så berättar jag senare :)

Hur länge kan man vänta med att såga upp furu? Har några stammar ligger som fälldes i vintras som skulle passa perfekt till golvet i en planerad veranda. Synd att hugga upp dom till ved.

Jag sågar ut en liten bit i mitten av grövsta plankan i torken och väger den på en digitalvåg med minst en decimal, lägger biten i micron på hushållspapper + ett glas vatten ( för att inte torrköra micron) kör i högsta effekt 2 min väger biten och torkar 2 min till och väger, kör så
tills biten inte sjunker mer i vikt. ( jag byter vatten i glaset vid varje torkning). Delar skilnaden på vikt för tork och slutvikt med vikt före tork gånger 100 får man %. Jag brukar torka till strax under 5%. Glöm inte hushållspapper i ugnen för det gjorde jag en gång och då blev inte frugan glad! :)

Jag använder en  Calix kupévärmare som jag kör på lägsta effekt (500W) och har den kopplad till en timer , den går 4H och står 4H för jag har märkt att kör man hårdare så har virket tendens att spricka. Har även försökt att ha en burk med vatten i torken men jag såg ingen skillnad. Man förbrukar 42 kw/H på 7 dagar så det blir inte så mycket pengar.
Om du vill se hur den ser ut så kan jag ta några bilder av torken

Vi vill se mera bilder!
Vi vill se mera bilder!
:)

Trots att jag inte har sågverk så vill jag väldigt gärna se din tork.
Man kan aldrig veta , rätt vad det är så måste man ha sågverk ;-)

Här kommer lite bilder

• DSCF0115.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till

• DSCF0111.GIF
    Skapa konto
Nästa ( går det inte att lägga flera bilder på samma svar?)

• DSCF0113.GIF
    Skapa konto
Jag har inte mätat tempen men gissar att den är runt 30grader, När jag börjar torkningen så släpper jag ut lite luft för att få hög luftfuktighet för jag inbillar mig att då blir det någon form av basning som dom gör med stora virkestorkar.
Vid årskiftet köpte jag också solohyveln SH230 men den har jag inte kört så mycket än
har mest bara testat olika varianter av lister :)

En liknande konstruktion som "bastutorkar" m a o där man har rätt hög temperatur och hög luftfuktighet, har kört liknande på ek 25x200-250 men där fick jag hålla koll rätt ofta och släppa ut fukt och vända för att förhindra eventuellt mögel.

Möbelvirke är ju ofta beroende på vad man skall göra men 2 tums är väl rätt användbart till det mesta tycker jag. Lätt att hantera dvs klyva till rätt dimension och sen riktar och limmar man det klyvna om man önskar tunnare dimensioner.

Själv går jag gärna upp lite över 2 tum om jag vill kompensera för sneda skär och riktar bort det sen. Å andra sidan har jag oftast kört övergrovt typ stockar på 70-90 cm, det är lite pyssel med att få ner dem så mitt 20 tums svärd ger plank *puh* Noll lönt att göra på gran och fur men betydligt mer kul att se en alm eller ek som skulle blivit bränne bli möbler *ler*

Om nån undrar hur man kan hantera stockar i den dimensionen så kan jag tipsa om hydrauliska riktsatser (Biltema), man jonglerar nästan med dem då och att vrida dem är en baggis med slägga, kilar, instick och brytjärn. Såna stockar kräver kranbil annars för att kunna flytta ju men här sågar man dem på plats. Två sågar är förresten ett måste, en för att göra instick och hjälpa till (huggarsågen) och sen klyver den andre (monstret).

Trevlig tråd! Det är en speciell känsla att förvandla en stock till virke *ler*

/Kent

• Gilla
Lövdala
  • Laddar…
Jag som visade torken bor uppe i norrland och här kommer aldrig jag i kontakt med Alm och Ek utan det är furu och gran som gäller även lite björk, men det skulle vara intressant att få prova på ek
Sågar du dom där bjässarna på solosågen?

Nope, timmerjioggen ocg tyvärr den gamla versionen :-( Den nya är den som jag hade velat ha haft då jag köpte min, dvs en kombination mellan timmerjiggen och gamla "djungelsågen". Å andra sidan hade nog de stockarna eldats upp för länge sen om jag hade väntat på deras nuvarande *s*

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.