Hej,
Jag har ett lustigt problem med min Stiga Park 2000E. Det sitter en vanlig 11Hk Briggs & Stratton motor på den och alla kablar är dragna på rätt sätt, etc.
Problemet är att den inte startar när kabeln som kommer inifrån motorn till magneten bak på motorn sitter fast. Drar jag ur den kabeln ifrån magneten så startar den, dock så går det inte att stänga av den på nyckeln istället. Jag fixade ett kopplingsschema från Stiga och allt ser ut att vara rätt draget.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Någon som vet hur stort "gap" det skall vara på brytarspetsen?
Mvh
Anders
Jag har ett lustigt problem med min Stiga Park 2000E. Det sitter en vanlig 11Hk Briggs & Stratton motor på den och alla kablar är dragna på rätt sätt, etc.
Problemet är att den inte startar när kabeln som kommer inifrån motorn till magneten bak på motorn sitter fast. Drar jag ur den kabeln ifrån magneten så startar den, dock så går det inte att stänga av den på nyckeln istället. Jag fixade ett kopplingsschema från Stiga och allt ser ut att vara rätt draget.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Någon som vet hur stort "gap" det skall vara på brytarspetsen?
Mvh
Anders
Låter som kortslutning i nyckelbrytaren eller någonstans på vägen.
Den kabeln du tar bort är nog jordningskabeln som jordar gnistan istället för att släppa den till tändstiftet. När du vrider på med nyckeln så släpper du (normalt) den jordningen och gnistan kommer fram och vice versa när du stänger med nyckeln så jordas det igen.
Är det kortis i nyckelbrytaren så tror motorn att tändningen är "av" hela tiden. När du tar bort den kabeln så verkar det för motorn som om tändningen är "på" men du kan då inte vrida av med nyckeln eftersom den är bortkopplad.
Den kabeln du tar bort är nog jordningskabeln som jordar gnistan istället för att släppa den till tändstiftet. När du vrider på med nyckeln så släpper du (normalt) den jordningen och gnistan kommer fram och vice versa när du stänger med nyckeln så jordas det igen.
Är det kortis i nyckelbrytaren så tror motorn att tändningen är "av" hela tiden. När du tar bort den kabeln så verkar det för motorn som om tändningen är "på" men du kan då inte vrida av med nyckeln eftersom den är bortkopplad.
Hej OlaF,
Tack för svaren.
Frågan är dock om det är detta som är felet. När jag mätte upp lite med en multimeter så var det skillnad om jag hade av eller på tändningen, den verkar funka.
En anna "liten" detalj som jag glömde nämna är att jag råkade sätta batteriet bak och fram och att det började ryka ifrån motorn efter en lite stund, typ smält plast eller nåt. Kan det vara kondensatorn som brändes?
Kan inte komma på några fler fadäser jag gjort på sistånde.
/Anders
Tack för svaren.
Frågan är dock om det är detta som är felet. När jag mätte upp lite med en multimeter så var det skillnad om jag hade av eller på tändningen, den verkar funka.
En anna "liten" detalj som jag glömde nämna är att jag råkade sätta batteriet bak och fram och att det började ryka ifrån motorn efter en lite stund, typ smält plast eller nåt. Kan det vara kondensatorn som brändes?
Kan inte komma på några fler fadäser jag gjort på sistånde.
/Anders
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om du kan starta motorn så tvivlar jag på att kondingen eller någon annan vital del har pajjat. Svårt att gissa utan att ha sett grejerna.
Jag vill nog fortsätta misstänka kortis någonstans på gnistans väg till jord. Det kan ha varit någon isoleringsbricka eller liknande som rök när du polvände batteriet så att gnistan jordas när den inte borde.
Jag hade detta fel på min snöslunga i vintras och ska jag vara ärlig så tog det rätt många tänk innan jag listade ut gnistans hela väg till jord och vilka plastbrickor som isolerade vad. Själva nyckelbrytaren kan ju fungera men det är kortis någon annanstans på vägen. Jag hade dragit åt en mutter till ett kabelfäste för hårt så kabelskon kom i kontakt med muttern trots isolerande plastbricka mellan. Det tog ett tag att hitta
Skulle det inte vara jordningen så kan jag inte komma på vad det skulle kunna vara som gör att du kan starta med "tvingad tändning" (kabel borta) men inte normalt.
Motorn stannar om du sätter tillbaka kabeln under gång va?
Jag vill nog fortsätta misstänka kortis någonstans på gnistans väg till jord. Det kan ha varit någon isoleringsbricka eller liknande som rök när du polvände batteriet så att gnistan jordas när den inte borde.
Jag hade detta fel på min snöslunga i vintras och ska jag vara ärlig så tog det rätt många tänk innan jag listade ut gnistans hela väg till jord och vilka plastbrickor som isolerade vad. Själva nyckelbrytaren kan ju fungera men det är kortis någon annanstans på vägen. Jag hade dragit åt en mutter till ett kabelfäste för hårt så kabelskon kom i kontakt med muttern trots isolerande plastbricka mellan. Det tog ett tag att hitta
Skulle det inte vara jordningen så kan jag inte komma på vad det skulle kunna vara som gör att du kan starta med "tvingad tändning" (kabel borta) men inte normalt.
Motorn stannar om du sätter tillbaka kabeln under gång va?
Den startar väldigt lätt och går hyffsat fint tycker jag.
När jag trycker kabeln mot flatstiftet på magneten så stannar motorn, precis som du misstänkte antar jag?
En annan fråga, som det är nu är minus polen ansluten direkt på motorn i ett av motorfästena i chassit, skall det vara så?
Frågan är nu om det går att lista ut hur det skall se ut, med plastbrickor, etc. Den som finns vid gasregaset, dödarkabeln som går till nyckeln, verkar funka iaf...kanske jag nämnde tidigare iofs.
Jag minskade även avståndet på brytaren nu när jag hade isär den och då gick motorn bättre.
När jag trycker kabeln mot flatstiftet på magneten så stannar motorn, precis som du misstänkte antar jag?
En annan fråga, som det är nu är minus polen ansluten direkt på motorn i ett av motorfästena i chassit, skall det vara så?
Frågan är nu om det går att lista ut hur det skall se ut, med plastbrickor, etc. Den som finns vid gasregaset, dödarkabeln som går till nyckeln, verkar funka iaf...kanske jag nämnde tidigare iofs.
Jag minskade även avståndet på brytaren nu när jag hade isär den och då gick motorn bättre.
"Kabeln som kommer inifrån motorn" säger du. Vart tar den vägen inne i motorn? Svårt att gissa utan att se grejerna för en som mig som inte är jätteduktig. Gänget här: http://www.hobbytalk.com/bbs1/forumdisplay.php?f=107 är grymt duktiga och kan nog berätta vad som är fel rätt lätt.
Men, kortis/feldragen dödarkabel lär det vara i alla fall. Har du en modellbeteckning på motorn så kan jag kolla närmre också om det behövs.
Negativ pol till chassiet låter inte konstigt. Bilar har ju så men jag har inte mekat Briggs 4t (än...) så där vet jag inte säkert.
Men, kortis/feldragen dödarkabel lär det vara i alla fall. Har du en modellbeteckning på motorn så kan jag kolla närmre också om det behövs.
Negativ pol till chassiet låter inte konstigt. Bilar har ju så men jag har inte mekat Briggs 4t (än...) så där vet jag inte säkert.
Bra att det löste sig.
Vi har just (i helgen) pensionerat en gammal Park efter många års trogen tjänst. Ersättaren blev en nästan ny Stiga Ready med hydrostatdrift. Mycket trevligare maskin måste jag säga även om Parken kämpat på riktigt bra.
Vi har just (i helgen) pensionerat en gammal Park efter många års trogen tjänst. Ersättaren blev en nästan ny Stiga Ready med hydrostatdrift. Mycket trevligare maskin måste jag säga även om Parken kämpat på riktigt bra.