Skall till att sätta gips ute och inne snart och börjar fundera på en automat.

Nån som känner till en bra automat som passar på befintlig dragare.

Har en Makita 6270 12 voltare samt en Fein gipsdragare av lite äldre modell(220 V).
Sitter på jobbet så jag vet inte modellbeteckning.

Tacksam för input och gärna inköpställe och prisindikation

tack ska ni ha :)

Det finns automat tillsats för fein
Vet tyvärr inte va dom kostar, men de är säkert dyra som allt annat till fein
Har använt sådana vid några få tillfällen och de funkar bra

• Gilla
eolsson82
  • Laddar…
P
Fein's dragare + automat ligger på ca 6000:- inkl. moms.
Såg på Fredells att man fick en Makita automat för ca 3200:- inkl. moms och då medföljde 12000 skruv, så en viss skillnad är det..

Jag kan dock intyga att Feinen fungerar klanderfritt och jag ångrar definitivt inte att jag lade ut dom pengarna. Om automaten finns till deras älder maskiner vet jag inte. Dom har ju designat om sina skruvdragare och gått ifrån "stumpen" till förmån för ett vanligare stuk.

Ja, fein automaten är den klart bästa jag testat av Makita, Hilti, Dewalt och Fein.
Makitan är den som jag tycker minst om då automaten kladdade så mycke att det var snabbare med enpetare.
Dewalten är helt ok, men specialskruven som krävs gör den omåttligt dyr att använda.

Såg en Hitachi idag som dock måste vara den lättaste och kortaste automat jag sett.
1.7 kg! Den finns på Optimera för 3200 inkl. 10.000 30mm gips skruv.

Köpte förresten förlängare till min Fein idag, som jag dock inte testat. Tänker använda den med de bandade trallskruven som jag oxå köpte. Varför krypa på knä eller stå böjd om man inte måste :D

P
Vad slantade förlängaren och vart köpte du den? Är det en "lång koppling i ett rör" som sätts mellan automaten och skruvdragaren?
Jag har kört något annat fabrikat (Hilti?) tidigare, men inte sett det till Feinen.

Kostade 1450+ moms och jag köpte den på Tools Profero i Kristianstad. Satt precis och surfade på http://www.specmatools.se/ men där finns inga bilder på den. Men det är ungefär som du förklarar, ett rör.

Använde förlängaren igår när jag la spångolv, funkade skitbra och man sparar ryggen.
Helt klart nått att rekomendera .

P
Hur skulle du tro att den funkar vid gipsning av tak? Svårt att sikta rätt?

• Gilla
kvm
  • Laddar…
Nix, vet att den e perfekt till det oxå, för jag var tvungen att skruva lite extra skruvar i taket bara för o testa :>

ACME skrev:
Hur skulle du tro att den funkar vid gipsning av tak? Svårt att sikta rätt?
Det ultimata för gips i tak är just en automat och helst med tillhörande skaft så slipper man halta omkring på en bock.

En skivhiss är också ett måste

Tycker faktiskt att de flesta automater (proffs) är bra så länge dom är ordentligt
skötta.
Kvaliten på skruven har också stor betydelsa.
Billiga band är oftast för mjuka vilket gör att de "kladdar" ihop sig och fastnar i automaten.
Senco och Hilti är dock snäppet bättre än de andra ja kört med.

P
På min Fein händer det att bitsen fastnar i plastbandet med påföljden att automaten måste plockas isär och bitsen återmonteras efter att den lösgjorts från bandet. Mycket irriterande.
Beror det på bandet eller bitshållaren tro? Jag har bara kört med Essve's skruv, men det kanske funkar bättre med något annat fabrikat?

Acme, jag har oxå haft lite probs med essves skruv. Ska kolla upp märket på de jag kör med nu.

Har sagt det förr och säger det igen; för hemmasnickraren är automater inget att ha - det du tror att du tjänar i tid kommer du att lägga på att meka i stället...

För proffsen visst, och du har du de bästa (=dyraste) maskinerna + bra skruv!

Har använd Essve band skruv en hel och ja tycker att de funkar bra.
Kan inte svara på varför det blir så i just ditt fall.
Kan iofs vara så att automaten kärvar och behöver en rengöring.
Avtagbara automater i plast kan man skölja ur i vatten
det bör man göra varje kväll om man använder den regelbundet
grafitpulver är bra att använda mellan varven.
5 56 eller liknande smörjmedel ska man aldrig använda då blir det bara värre
olja och Gipsdamm ingen rolig kombination

Mvh Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.