15 725 läst ·
25 svar
16k läst
25 svar
Skruvautomat?
Sida 1 av 2
Skall till att sätta gips ute och inne snart och börjar fundera på en automat.
Nån som känner till en bra automat som passar på befintlig dragare.
Har en Makita 6270 12 voltare samt en Fein gipsdragare av lite äldre modell(220 V).
Sitter på jobbet så jag vet inte modellbeteckning.
Tacksam för input och gärna inköpställe och prisindikation
tack ska ni ha
Nån som känner till en bra automat som passar på befintlig dragare.
Har en Makita 6270 12 voltare samt en Fein gipsdragare av lite äldre modell(220 V).
Sitter på jobbet så jag vet inte modellbeteckning.
Tacksam för input och gärna inköpställe och prisindikation
tack ska ni ha
Fein's dragare + automat ligger på ca 6000:- inkl. moms.
Såg på Fredells att man fick en Makita automat för ca 3200:- inkl. moms och då medföljde 12000 skruv, så en viss skillnad är det..
Jag kan dock intyga att Feinen fungerar klanderfritt och jag ångrar definitivt inte att jag lade ut dom pengarna. Om automaten finns till deras älder maskiner vet jag inte. Dom har ju designat om sina skruvdragare och gått ifrån "stumpen" till förmån för ett vanligare stuk.
Såg på Fredells att man fick en Makita automat för ca 3200:- inkl. moms och då medföljde 12000 skruv, så en viss skillnad är det..
Jag kan dock intyga att Feinen fungerar klanderfritt och jag ångrar definitivt inte att jag lade ut dom pengarna. Om automaten finns till deras älder maskiner vet jag inte. Dom har ju designat om sina skruvdragare och gått ifrån "stumpen" till förmån för ett vanligare stuk.
Ja, fein automaten är den klart bästa jag testat av Makita, Hilti, Dewalt och Fein.
Makitan är den som jag tycker minst om då automaten kladdade så mycke att det var snabbare med enpetare.
Dewalten är helt ok, men specialskruven som krävs gör den omåttligt dyr att använda.
Såg en Hitachi idag som dock måste vara den lättaste och kortaste automat jag sett.
1.7 kg! Den finns på Optimera för 3200 inkl. 10.000 30mm gips skruv.
Köpte förresten förlängare till min Fein idag, som jag dock inte testat. Tänker använda den med de bandade trallskruven som jag oxå köpte. Varför krypa på knä eller stå böjd om man inte måste
Makitan är den som jag tycker minst om då automaten kladdade så mycke att det var snabbare med enpetare.
Dewalten är helt ok, men specialskruven som krävs gör den omåttligt dyr att använda.
Såg en Hitachi idag som dock måste vara den lättaste och kortaste automat jag sett.
1.7 kg! Den finns på Optimera för 3200 inkl. 10.000 30mm gips skruv.
Köpte förresten förlängare till min Fein idag, som jag dock inte testat. Tänker använda den med de bandade trallskruven som jag oxå köpte. Varför krypa på knä eller stå böjd om man inte måste
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Tycker faktiskt att de flesta automater (proffs) är bra så länge dom är ordentligt
skötta.
Kvaliten på skruven har också stor betydelsa.
Billiga band är oftast för mjuka vilket gör att de "kladdar" ihop sig och fastnar i automaten.
Senco och Hilti är dock snäppet bättre än de andra ja kört med.
skötta.
Kvaliten på skruven har också stor betydelsa.
Billiga band är oftast för mjuka vilket gör att de "kladdar" ihop sig och fastnar i automaten.
Senco och Hilti är dock snäppet bättre än de andra ja kört med.
På min Fein händer det att bitsen fastnar i plastbandet med påföljden att automaten måste plockas isär och bitsen återmonteras efter att den lösgjorts från bandet. Mycket irriterande.
Beror det på bandet eller bitshållaren tro? Jag har bara kört med Essve's skruv, men det kanske funkar bättre med något annat fabrikat?
Beror det på bandet eller bitshållaren tro? Jag har bara kört med Essve's skruv, men det kanske funkar bättre med något annat fabrikat?
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Har sagt det förr och säger det igen; för hemmasnickraren är automater inget att ha - det du tror att du tjänar i tid kommer du att lägga på att meka i stället...
För proffsen visst, och du har du de bästa (=dyraste) maskinerna + bra skruv!
För proffsen visst, och du har du de bästa (=dyraste) maskinerna + bra skruv!
Har använd Essve band skruv en hel och ja tycker att de funkar bra.
Kan inte svara på varför det blir så i just ditt fall.
Kan iofs vara så att automaten kärvar och behöver en rengöring.
Avtagbara automater i plast kan man skölja ur i vatten
det bör man göra varje kväll om man använder den regelbundet
grafitpulver är bra att använda mellan varven.
5 56 eller liknande smörjmedel ska man aldrig använda då blir det bara värre
olja och Gipsdamm ingen rolig kombination
Mvh Erik
Kan inte svara på varför det blir så i just ditt fall.
Kan iofs vara så att automaten kärvar och behöver en rengöring.
Avtagbara automater i plast kan man skölja ur i vatten
det bör man göra varje kväll om man använder den regelbundet
grafitpulver är bra att använda mellan varven.
5 56 eller liknande smörjmedel ska man aldrig använda då blir det bara värre
olja och Gipsdamm ingen rolig kombination
Mvh Erik