Här har jag en bild på kopierringen isatt i maskinen. Här ser man i den röda boxen att det är stort glapp runt infästningen. Så när man monterar ringen så kan man vicka den fram och tillbaks. Den verkar inte ha ett bestämt läge.
Och kopierringend ytterdiameter är inte samma som monteringshålets diameter.
Och kopierringend ytterdiameter är inte samma som monteringshålets diameter.
Redigerat:
Man tycker att det borde vara billigare att göra som dom flesta andra fräs leverantörer mallring som skruvas fast. Jag har åxså en bosch visserligen en gof 2000. ser likadant ut på undersidan på ovansidan någon form av snabbspänne som man drar i sedan ner med ringen och den spänns faktiskt fast ordentligt. Vet ej om du har spännfunktionen jag kommer i håg att jag tyckte konstruktionen verkade si och så jag jämför med dom andra fräsar jag haft som man skruvar fast ringen på men den sitter ordentligt fast. Jag har visserligen inte provat och fräsa med mallringen med min bosch.
Har du även konen som man fäster i "chucken" för att centrera mallringen.
Din mallring kanske är centrerad men kan snurra lite och det gör kanske inget så länge den är centrerad och inte ramlar av för det vore katastrof.
Pär
Har du även konen som man fäster i "chucken" för att centrera mallringen.
Din mallring kanske är centrerad men kan snurra lite och det gör kanske inget så länge den är centrerad och inte ramlar av för det vore katastrof.
Pär
Skall du ha Trend UNIBASE och kopierringar enligt bild

så har jag det liggande oanvänt ...
Beställde det samtidigt med Makita fräsen och trots alla hål på plattan så finns det inget som passar min Makita ...
Beställde Makitas kopierringar (dyra men bra) istället senare.
Detta gick in under kategorin "Jag snålar nu men behöver köper det dyra och bra i alla fall sen ..."

så har jag det liggande oanvänt ...
Beställde det samtidigt med Makita fräsen och trots alla hål på plattan så finns det inget som passar min Makita ...
Beställde Makitas kopierringar (dyra men bra) istället senare.
Detta gick in under kategorin "Jag snålar nu men behöver köper det dyra och bra i alla fall sen ..."
Klicka: Jag har ingen bild på min men det ser ungefär lika dant ut. I likhet med pär h har jag en spännfunktion på ovansidan. Jag var och kände på den nu och den sitter där den sitter. Om jag tar i kan jag möjligen rubba den någon del av en tiondels millimeter men jag är inte säker på att den verkrigen rörde sig i sidled. Det är samma maskin som du har så glappet verkar inte vara en standard feature. Jag har heller inte märkt några problem när jag kört med den eller med en special jag har för min Leigh jig.
/woodchuck
/woodchuck
Den verkar sitta ganska hårt när man har spänt fast den. Men vill man så kan man rubba den i sidled ur position (har inte mätt hur mycket, men kanske +/-0.25mm max). Vet dock inte om den skulle kunna flytta sig under fräsning.
Och så är ju repeterbarheten på inpassningen från gång till gång dålig eftersom den kan hamna lite hur som helst +/- 0.25mm.
Men det är nog gjort så eftersom det finns tolleranser i maskinen och då ska man centrera kopierringen med en centreringskon. Och någon sådan följer inte med.
Dåligt av bosch.
Och så är ju repeterbarheten på inpassningen från gång till gång dålig eftersom den kan hamna lite hur som helst +/- 0.25mm.
Men det är nog gjort så eftersom det finns tolleranser i maskinen och då ska man centrera kopierringen med en centreringskon. Och någon sådan följer inte med.
Dåligt av bosch.
Mer att läsa
http://www.amazon.com/Bosch-RA1125-7-Piece-Router-Template/dp/B000063XTX/ref=cm_cr_pr_product_top
Jag fattar inte varför inte alla tycker de har dålig passform. De har kanske bara inte tänkt på det.
Tydligen skall man enligt folk där bara köpa RA1100 adaptern som är gjuten (inte stansad), den passar bra. Då kan man skruva i Porter-Cable kopierringar.
Men nu blir det en Unibase
http://www.amazon.com/Bosch-RA1125-7-Piece-Router-Template/dp/B000063XTX/ref=cm_cr_pr_product_top
Jag fattar inte varför inte alla tycker de har dålig passform. De har kanske bara inte tänkt på det.
Tydligen skall man enligt folk där bara köpa RA1100 adaptern som är gjuten (inte stansad), den passar bra. Då kan man skruva i Porter-Cable kopierringar.
Men nu blir det en Unibase
Hmmm... Jag lyckas inte flytta min så mycket som .25mm, jag bedömmer det till mindre än 0.1 mm. Det låter som din infärsning är lite lösare än min. Jag har heller inte upplevt några praktiska problem i användningen. Repeterbarheten om man tar av och på kopierringen har jag ingen uppfattning om. Den skulle teoretisk kunna vara i storleksordningen +-.25mm eller drygt det för det är vad glipan runt kopieriringen är. Men när jag tar ur och sätter i den några gånger ser den ut att hamna på samma ställe varje gång, men det är lite svårt att avgöra exakt med bara ögonmått (hittar inte min centreringskon just nu). En centreringskon löser hursomhelts det problemet och ser till att stålet hamnar mitt i ringen varje gång och det är ju det som räknas. Och ja, en sådan borde förlja med varje fräs (helst flera i fall man tappart bort en...).
Edit: Jag har RA1100 för att färsta kopierringen till Leigh jiggen. Den är lite svårare att montera: jag måste ta bort utsugskåpan för att snabbspännet på ovansidan skall tillåta att låsmekanismen öppnar sig tillräckligt. Det antyder att det är lite mindre spelrum men väl på plats märker jag ingen skillnad.
Sen kan man undra varför Bosch inte kan köra med standarlösningar. Visst, snabbspänningen är snabb, drar man i den lilla spaken ramlar kopierringen helt sonika ur, men hur ofta har man glädje av det? Och att man måste ha en adapter (RA1100) för att nyttja standard kopierringar är lite som att gå över ån efter vatten. Om det dessutom är många som glappar så verkar det bara ännu dummare.
Edit 2: En tanke till. Om din rör sig under arbete så är det helt klart ett problem. Kan det vara något skräp som lagt sig ivägen för att snabbspännet skall fjädra tillbaka helt? Eller är det fjädern eller något i mekanismen som inte sitter/är åtdraget som det skall... Behöver ju inte vara kopierringen, även om den som kommer dem fräsen är en rätt billig stansad sak. På min stansade sticker den lutande delen som skall in under läpparna i snabbspännet upp, de är sas uppböjda/sticker upp på ovansidan - gör dina det? (på RA1100 är det avfasade kilar och ovansidan är helt plan). Bara en fundering.
/woodchuck
Edit: Jag har RA1100 för att färsta kopierringen till Leigh jiggen. Den är lite svårare att montera: jag måste ta bort utsugskåpan för att snabbspännet på ovansidan skall tillåta att låsmekanismen öppnar sig tillräckligt. Det antyder att det är lite mindre spelrum men väl på plats märker jag ingen skillnad.
Sen kan man undra varför Bosch inte kan köra med standarlösningar. Visst, snabbspänningen är snabb, drar man i den lilla spaken ramlar kopierringen helt sonika ur, men hur ofta har man glädje av det? Och att man måste ha en adapter (RA1100) för att nyttja standard kopierringar är lite som att gå över ån efter vatten. Om det dessutom är många som glappar så verkar det bara ännu dummare.
Edit 2: En tanke till. Om din rör sig under arbete så är det helt klart ett problem. Kan det vara något skräp som lagt sig ivägen för att snabbspännet skall fjädra tillbaka helt? Eller är det fjädern eller något i mekanismen som inte sitter/är åtdraget som det skall... Behöver ju inte vara kopierringen, även om den som kommer dem fräsen är en rätt billig stansad sak. På min stansade sticker den lutande delen som skall in under läpparna i snabbspännet upp, de är sas uppböjda/sticker upp på ovansidan - gör dina det? (på RA1100 är det avfasade kilar och ovansidan är helt plan). Bara en fundering.
/woodchuck
Redigerat:
Klicka här för att svara