11 805 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Hjälp med olika dimensioner på dammsugarslang (främst avseende Festool)
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Jag får inte ihop dessa slangdimensioner.
Festool och flera andra säljer ju 27 mm, 35 mm och 50 mm slang.
Men mäter man invändigt på slangen, utvändigt utanpå vecken eller vad? För jag får inte ihop det riktigt när jag mäter på mina (visserligen kopior) slangar. Den som såldes som en 27:a tycker jag är nästan 33-34 mm utvändigt utanpå vecken, den jag trodde var en 35 mm slang är mätt utanpå snarare mycket mer.
Och så stosarna i änden på slangarna. De jag mätt på är cirka 58 mm. Är det ett en standardöppning i dammsugarna?
En Festool 26:a CTL är på väg till oss, men har ej kommit så jag kan inte mäta på den.
Festools orginal slangset till sänksågen i bord, alltså den slangen med en Y-förgrening till två olika slangdimensioner, har just 58 mm stos. Men det är ju klart mindre diameter på slangarna sen, men det kanske bara är att acceptera.
Den verkliga frågan blir hur man ska göra till en sån här
http://store.oneida-air.com/plasticdustdeputy.aspx???
Den Cyklonen säger i reklamfilmen att dess inlopp/utlopp är anpassade för 2-2,25 inches slangar. 2,25 inch är ungefär 58 mm, frågan är ju om det är invändigt eller utvändigt. För i deras film trär de slangen utanpå cyklonens stos och därmed måste ju INNER-diametern på slangen vara 58 mm?
Lite vägledning tack!
Festool och flera andra säljer ju 27 mm, 35 mm och 50 mm slang.
Men mäter man invändigt på slangen, utvändigt utanpå vecken eller vad? För jag får inte ihop det riktigt när jag mäter på mina (visserligen kopior) slangar. Den som såldes som en 27:a tycker jag är nästan 33-34 mm utvändigt utanpå vecken, den jag trodde var en 35 mm slang är mätt utanpå snarare mycket mer.
Och så stosarna i änden på slangarna. De jag mätt på är cirka 58 mm. Är det ett en standardöppning i dammsugarna?
En Festool 26:a CTL är på väg till oss, men har ej kommit så jag kan inte mäta på den.
Festools orginal slangset till sänksågen i bord, alltså den slangen med en Y-förgrening till två olika slangdimensioner, har just 58 mm stos. Men det är ju klart mindre diameter på slangarna sen, men det kanske bara är att acceptera.
Den verkliga frågan blir hur man ska göra till en sån här
http://store.oneida-air.com/plasticdustdeputy.aspx???
Den Cyklonen säger i reklamfilmen att dess inlopp/utlopp är anpassade för 2-2,25 inches slangar. 2,25 inch är ungefär 58 mm, frågan är ju om det är invändigt eller utvändigt. För i deras film trär de slangen utanpå cyklonens stos och därmed måste ju INNER-diametern på slangen vara 58 mm?
Lite vägledning tack!
Jag mätte på min 26:a för ett tag sedan. Hoppas jag minns rätt nu...
Stosen som kopplas i dammsugaren: 58 mm ytterdiameter mätt mitt på (mkt svagt konisk, typ 1-2 mm från ände till ände)
Stosen som kopplas i verktyget: 35 mm ytterdiameter mätt mitt på (även den svagt konisk)
27-slangen är som du skriver 33-34 mm utvändigt, och 27 mm invändigt. Dock är det invändiga måttet i "vertygsstosen" lite mindre än 27 mm (minns inte riktigt, men förmodligen någonstans runt 25 mm).
Måtten på cyklonen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Stosen som kopplas i dammsugaren: 58 mm ytterdiameter mätt mitt på (mkt svagt konisk, typ 1-2 mm från ände till ände)
Stosen som kopplas i verktyget: 35 mm ytterdiameter mätt mitt på (även den svagt konisk)
27-slangen är som du skriver 33-34 mm utvändigt, och 27 mm invändigt. Dock är det invändiga måttet i "vertygsstosen" lite mindre än 27 mm (minns inte riktigt, men förmodligen någonstans runt 25 mm).
Måtten på cyklonen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Jag _tror_ att Oneidas inlopp passars med Festools slangstosar. De mått Bygga_bo nämner stämmer med de jag mätt upp på Festools produkter. Vet att det är 2,25"-anslutning på exempelvis GTS10:an och där passar Festools 50mm-slang (som har två 58mm-stosar) utmärkt. Även ClearVues minicyklon passar utmärkt med Festools stosar och jag förutsätter att den är byggd för 2,25"-stosar.
Festools slangdimensioner anger för övrigt innerdiameter.
Festools slangdimensioner anger för övrigt innerdiameter.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Verkar som att man borde ha en 50 mm slang mellan sugare och cyklon då alltså, för att inte krympa ner dimensionen i onödan. Vet dock inte om det är nödvändigt med en Festool-slang till detta... de är ju säkert jättebilliga.
De är _inte_ billiga nä
Hade en 2,5m 50mm antistatisk Festoolslang som jag gav under femhundringen för i auktion på tyska Ebay. Det får anses vara billigt som bara den. Den är nu ersatt av DUAB:s slangar då jag inte kunde med att köpa ner guldslangen till kortare bitar...
Jag skrev i en anna tråd följande:
"Jag bytte slang till min Dust Deputy från 4m 36mm Festool till 93cm 63mm Jula-slang (för övrigt ett schysst paket, 349-021, med adapters etc för 99:-, rekommenderas!), och det blev en enorm skillnad! Nu knycklas min spånhink ihop om jag sätter handen över slangänden, jag får nog skaffa något stadigare..."
Slangen med adapters från Jula passar perfekt i Festool-dammsugaren och i Dust Deputy, den är inte antistatisk, men det löser man lätt med en kabelstump på lämpligt ställe. Jag tror det blir svårt att hitta en billigare lösning, och det funkar mycket bra för mig. Jag skall försöka komma ihåg att ta en bild på min lösning i helgen.
/fth
"Jag bytte slang till min Dust Deputy från 4m 36mm Festool till 93cm 63mm Jula-slang (för övrigt ett schysst paket, 349-021, med adapters etc för 99:-, rekommenderas!), och det blev en enorm skillnad! Nu knycklas min spånhink ihop om jag sätter handen över slangänden, jag får nog skaffa något stadigare..."
Slangen med adapters från Jula passar perfekt i Festool-dammsugaren och i Dust Deputy, den är inte antistatisk, men det löser man lätt med en kabelstump på lämpligt ställe. Jag tror det blir svårt att hitta en billigare lösning, och det funkar mycket bra för mig. Jag skall försöka komma ihåg att ta en bild på min lösning i helgen.
/fth
P.S. det enda egentliga problemet jag ser med Jula-slangen är att den är något kort (93cm), för mig räcker den precis upp till toppen på cyklonen, men med en högre tunna så skulle den bli för kort (jag har monterat min cyklon+tunna ovanpå dammsugaren på en plywood-skiva, har man tunnan bredvid dammsugaren så är det heller inget problem).
/fth
/fth
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
fth: Vad har du för tunna till din? Som jag funderade på i en annan tråd så kanske 30 dollar (ca 200 kr) för både en grov bit slang + en tunna är värt pengarna istället för 99 kr på Jula + besväret med att hitta en bra hink. Hmmm...
martinradbo: jag har en liten hink med lock som det har varit bi-foder i, det var vad jag hade tillgängligt, den är egentligen lite för vek.
Om inte hink+slang påverkar fraktkostnaden särskilt så skulle jag nog också välja att köpa det från tillverkaren.
/fth
Om inte hink+slang påverkar fraktkostnaden särskilt så skulle jag nog också välja att köpa det från tillverkaren.
/fth
phl skrev:
370:- /meter plus moms =)
Beställde hem 10m sån till en kund för nån vecka sen.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Sådär har jag också byggt ovanpå dammsugaren. Som jag skrev i cyklontråden så köpte jag den där slangen som hörde till paketet, men den är för kort, precis som din verkar vara fth.fth skrev:
Skall nu hitta en lämplig 50mm och knappt två meter lång slang. Därför funkar inte Julas.